Smarte tøfler!

Jeg fryser på bena året rundt. Til daglig bruker jeg som regel ullsokker inne, noe som fungerer fint når jeg kan gjemme dem under bukser. Skulle jeg finne på å ta på meg en kjole, noe jeg godt kan finne på når jeg skal på besøk, er ikke akkurat tjafsete ullsokker en innertier. Søte tøfler egner seg fint til kjole, og dem er fine å pakke i veska og ta med. Siden tøflene ikke går opp over anklene, måtte jeg kompensere med tykkere garn, for å holde mine frosne små føtter varme. 

Jeg tok utgangspunkt i denne oppskriften fra garnstudio.com. Tøflene mine ble hekla rundt framme på foten og frem og tilbake, bakover mot hælen. Dette for å slippe unna med minst mulig montering og få finest resultat. 

For å få tøflene til å bli litt mer spennende en svart valgte jeg å dekorere dem med blomster, avtagbare som sådann. Jeg har til nå heklet 3 sett blomster, som jeg kan skifte ut etter antrekk, humør eller noen andre gode grunner. 

På baksiden av blomstene er det trykk-knapper. Jeg har sydd på en av hver del, både på blomstene og på tøflene. Dette gjør at alle trykk-knapp-delene blir utnytta og at blomstene kan kneppes sammen når dem ikke er i bruk. Dette minsker sjansen for at blomstene rotes bort. Jeg har valgt å holde meg til svarte trykknapper, så er det slik at jeg ikke har blomster som passer til antrekket eller at jeg ikke ønsker å ha blomster på, så kan jeg ta dekoren av uten at det vises at det mangler noe.

Blomstene er heklet i rester av alpakka med heklekrok nr. 2,5. Men disse blomstene kan fint hekles med annet garn og en annen tykkelse på kroken. 

Blomster:

1. Begynn med 7 FM i en magic loop (video http://www.youtube.com/watch?v=YfKKoU4HpCs)

2. Hekle 2 FM i hver maske, tilsammen 14 FM

3.  *3 LM, hekle 2 DS i første FM + 2 DS i neste FM, dra tråden gjennom disse 4 DS + 1 LM på toppen. Hekle 3 LM + 1 FM i neste maske.* Gjenta dette slik at det blir 5 kronblader. Avslutt med 1 KJM.

4. Sy fast dekor i midten av blomsten og sy på trykknapp under.

 

Tøflene har så langt fått mye skryt, noe jeg mener er vel fortjent. Jeg har nemlig blitt veldig glade i dem!

4 kommentarer
    1. Slike har jeg også nettopp heklet 🙂 Gode å ha på føttene en kald kveld .
      Likte veldig godt at du kan bytte ut pynten med trykknapper 😉 en Genial ide, tror jeg må prøve meg på det 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg