Strikk til Barbie

En bekjent spurte meg om jeg kunne strikke noen antrekk til Barbie som hun skulle gi til barnebarnet sitt. Først ble jeg litt betenkt og tenkte at dette kom til å bli mye tenking og prøving. Mange hjemmelagde klær til Barbie har en tendens til å bli formløse og tykke. Etter å ha surra litt rundt på nett kom jeg frem til http://www.stickatillbarbie.se/. Dette er riktignok en svensk side, men flere av oppskriftene er på flere språk inkludert norsk. Jeg hadde garnrester av forskjellig slag, men jeg kom frem til at ullteppegarnet fra Sparkjøp passa bra til pinner nr. 2 og oppskriftene på nettsiden. Her er resultatene:

Kåpe og hatt, modell nr. 101 og A41, strikket i finull. Jeg gikk tom for grønt garn og fant ut at kragen måtte bli blå. Perlene skal forestille knapper. På insiden er det sydd i trykknapper som lukning. Veldig gøy å mixe og matche med tilbehør!

Dette settet, modell 133, er strikket i ullteppegarn. Jeg gikk tom for grått garn så fellinga måtte bli i rosa. En smart detalj som gjør at toppen passer ekstra fint til skjørtet.

Genseren, modell 2, ble strikket i finullgarn. Den ble litt stor og uformelig, men jeg tenker at til en bukse blir den bra. Skjørtet, modell 139, er strikket i babyull.

Jakken, modell 508, er strikket i finull og den ble også litt i største laget. Kjolen, modell 385, er strikket i rillestrikk med rullekant oppe og nede. Kjolen er i babyull.

Trivelig kjole og hatt i babyull. Kjolen har rader med perlestrikk på tvers. Jeg måtte bare prøve meg på den hatten som er modell A29!

Dette ble et litt mer casual sett. Buksa og topp er modell 256 og veska er modell A1. Buksa og veska, strikket i finulla og toppen er strikket i ulteppegarn. Jeg ble egentlig veldig fornøyd med toppen! Den satt pent på.

Denne hettejakken, modell 561, var litt kronglete å få til, men jeg ble superfornøyd med resultatet! Jakken er strikket i ullteppegarn og kjolen, modell 75, er i enkel rillestrikk og glattstrikk. Kjolen er strikket i babyull.

Så til sist, følte jeg måtte lage en skikkelig penkjole. Kjolen er modell 130 og vesken er A31. Ble veldig godt fornøyd med denne kjolen, og den sitter godt på til å være stroppeløs. Her er ulteppegarn brukt og noen små glassperler til å pynte opp.

 

Det er noe ekstra gøy med det å lage dukkeklær. Det er deilig å slippe å ta hensyn til om ting klør, er ubehagelig å ha på eller andre begrensninger. Det er fantastisk å kunne trylle frem antrekk ut fra restegarn og små stofflapper. Mottaker ble veldig begeistret, og da blir jo det hele ekstra gøy!

17 kommentarer
    1. du er nok en hakke flinkere å strikke enn meg :)det er fra samme nettside jeg har tatt oppskriftene mine,men selv det norske har jeg problemer med å skjønne oppskriften på,så jg må improvisere litt selv.
      Det var noen fantiske sett du hadde strikket

    2. fruensvilje: Du må ikke gå ut fra at jeg er flinkere til å strikke enn deg. Kanskje jeg bare er flinkere til å kamuflere egne feil i form av juks og fanteri? 😛 Jeg måtte også improvisere litt, det ender jeg som regel opp med uansett hva jeg strikker. Dessuten ble enkelte løsninger og ideer fremprovosert siden jeg gikk tom for garn. (Slik er det vel når en strikker med restegarn…) Veldig gøy å komme over en slik side med SÅ mange oppskrifter 🙂 Takk for god tilbakemelding, sånt varmer 🙂

    3. Prøv med dansk heller, lettere å forstå enn svensk. Takk for tipset om denne siden, du lager mye finy

    4. Kjempefine dokkeklær, du kunne ikke lagt ut oppskrifter du? kommer ikke inn på siden der du fant de Mvh Else

    5. Else Tjøstheim: Takk takk 🙂 Jeg har dessverre ikke mulighet til å publisere andre sine oppskrifter. Jeg kommer inn på siden, så jeg anta at du har noen problemer med PCen din. Du har ikke mulighet til å prøve å gå inn på siden via en annen PC eller mobil? Lykke til 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg