Strikk til Barbie

En bekjent spurte meg om jeg kunne strikke noen antrekk til Barbie som hun skulle gi til barnebarnet sitt. Frst ble jeg litt betenkt og tenkte at dette kom til bli mye tenking og prving. Mange hjemmelagde klr til Barbie har en tendens til bli formlse og tykke. Etter ha surra litt rundt p nett kom jeg frem til http://www.stickatillbarbie.se/. Dette er riktignok en svensk side, men flere av oppskriftene er p flere sprk inkludert norsk. Jeg hadde garnrester av forskjellig slag, men jeg kom frem til at ullteppegarnet fra Sparkjp passa bra til pinner nr. 2 og oppskriftene p nettsiden. Her er resultatene:

Kpe og hatt, modell nr. 101 og A41, strikket i finull. Jeg gikk tom for grnt garn og fant ut at kragen mtte bli bl. Perlene skal forestille knapper. P insiden er det sydd i trykknapper som lukning. Veldig gy mixe og matche med tilbehr!

Dette settet, modell 133, er strikket i ullteppegarn. Jeg gikk tom for grtt garn s fellinga mtte bli i rosa. En smart detalj som gjr at toppen passer ekstra fint til skjrtet.

Genseren, modell 2, ble strikket i finullgarn. Den ble litt stor og uformelig, men jeg tenker at til en bukse blir den bra. Skjrtet, modell 139, er strikket i babyull.

Jakken, modell 508, er strikket i finull og den ble ogs litt i strste laget. Kjolen, modell 385, er strikket i rillestrikk med rullekant oppe og nede. Kjolen er i babyull.

Trivelig kjole og hatt i babyull. Kjolen har rader med perlestrikk p tvers. Jeg mtte bare prve meg p den hatten som er modell A29!

Dette ble et litt mercasual sett. Buksa og topp er modell 256 og veska er modell A1. Buksa og veska, strikket i finulla og toppen er strikket i ulteppegarn. Jeg ble egentlig veldig fornyd med toppen! Den satt pent p.

Denne hettejakken, modell 561, var litt kronglete f til, men jeg ble superfornyd med resultatet! Jakken er strikket i ullteppegarn og kjolen, modell 75, er i enkel rillestrikk og glattstrikk. Kjolen er strikket i babyull.

S til sist, flte jeg mtte lage en skikkelig penkjole. Kjolen er modell 130 og vesken er A31. Ble veldig godt fornyd med denne kjolen, og den sitter godt p til vre stroppels. Her er ulteppegarn brukt og noen sm glassperler til pynte opp.

Det er noe ekstra gy med det lage dukkeklr. Det er deilig slippe ta hensyn til om ting klr, er ubehagelig ha p eller andre begrensninger. Det er fantastisk kunne trylle frem antrekk ut fra restegarn og sm stofflapper. Mottaker ble veldig begeistret, og da blir jo det hele ekstra gy!

15 fine kommentarer

Gjertine

25.06.2012 kl.10:45

Kjempe kult! :)

Strikkepiken

25.06.2012 kl.10:46

Takk :) dukkeklr er GY! :D

fruensvilje.blogg .no

19.01.2013 kl.17:00

du er nok en hakke flinkere strikke enn meg :)det er fra samme nettside jeg har tatt oppskriftene mine,men selv det norske har jeg problemer med skjnne oppskriften p,s jg m improvisere litt selv.

Det var noen fantiske sett du hadde strikket

Strikkepiken

19.01.2013 kl.17:26

fruensvilje: Du m ikke g ut fra at jeg er flinkere til strikke enn deg. Kanskje jeg bare er flinkere til kamuflere egne feil i form av juks og fanteri? :P Jeg mtte ogs improvisere litt, det ender jeg som regel opp med uansett hva jeg strikker. Dessuten ble enkelte lsninger og ideer fremprovosert siden jeg gikk tom for garn. (Slik er det vel nr en strikker med restegarn...) Veldig gy komme over en slik side med S mange oppskrifter :) Takk for god tilbakemelding, snt varmer :)

fruensvilje.blogg .no

19.01.2013 kl.22:00

:))godt hre att jeg ikke er alene om ikke skjnne hele oppskriften :))og valg av garn har jo litt si ogs

Stine

29.01.2013 kl.00:15

S morsomme klr! Du er jammen flink! Dei var mykje finare enn dei eg strikka p tidleg 90-tal :O)

Strikkepiken

29.01.2013 kl.15:20

Stine: Takk for det :) Dukkeklr er jo en fin mte leke seg som voksen, slippe fantasien ls og improvisere med restegarn :)

Sigrid

30.06.2013 kl.19:51

Wow,Du er flink!Skulle hatt snne til mine! ;-)

Strikkepiken

30.06.2013 kl.23:26

Sigrid: Takk for det :) Er bare begynne strikke det ;)

Ingvill

10.10.2013 kl.10:04

Prv med dansk heller, lettere forst enn svensk. Takk for tipset om denne siden, du lager mye finy

Strikkepiken

10.10.2013 kl.14:01

Ingvill: Sant det :) Jeg leser norske, svenske, danske og engelske oppskrifter. Takk for det :)

Else Tjstheim

12.01.2014 kl.23:29

Kjempefine dokkeklr, du kunne ikke lagt ut oppskrifter du? kommer ikke inn p siden der du fant de Mvh Else

Strikkepiken

13.01.2014 kl.15:47

Else Tjstheim: Takk takk :) Jeg har dessverre ikke mulighet til publisere andre sine oppskrifter. Jeg kommer inn p siden, s jeg anta at du har noen problemer med PCen din. Du har ikke mulighet til prve g inn p siden via en annen PC eller mobil? Lykke til :)

Hilde Knutsen

08.04.2014 kl.13:12

Var utroli mye nydelig :-)Selger du mnstre

Strikkepiken

08.04.2014 kl.14:13

Hilde Knutsen: Takk takk :) Nei, ikke til Barbie-klr. Disse oppskriftene er ikke min og jeg fant dem p nett. Dem er finne p http://www.stickatillbarbie.se/