Sokker som passer til alt

Jeg fryser stort sett hele tiden, og mest av alt på bena. Hjemme sliter jeg på gamle ullsokker som har sett sine beste dager for lenge siden. Men når jeg skal på besøk liker jeg å ta på meg noe litt mer skikkelig. Spesielt om jeg skulle finne på å ta på meg en kjole, stiller dette ekstra krav til pene varme sokker. Jeg har nok en gang kommet over en fin oppskrift på garnstudio. Oppskrifta finner du her.

Sokkene er strikket i sparkjøp-garnet Silja. Silja er et garn som passer supert til sokker. Det tåler å vaskes i vaskemaskin og det er betydelig mer slitesterkt enn garn i 100% ull. (garnet inneholder 80% superwashbehandlet ull og 20% nylon.)

Dette garnet er er litt tynnere enn garnet som er anbefalt i oppskrifta. Her tilpassa jeg med å bruke pinner som var 0, 5 nummer mindre og maskeantallet til sokkene som var størrelsen større en hva jeg skulle ha til mine små og smale føtter. Selv om jeg endra maskeantallet strikka jeg etter samme centimeter målet som var oppgitt. En god løsning siden sokkene var til meg selv og at jeg til en hver tid prøve på min egen fot.

Jeg endra også litt på designet til sokkene. Jeg fortsatte også med flettemønster og vrangmasker helt fram til fellinga på tærne. Dette er en dekorativ, men enkel flette og strikke. Til denne fletta trengers det ikke den ekstra flettepinnen, som ellers er en absolutt nødvendighet til lignende mønster. Jeg droppa heklekanten øverst, siden jeg syntes sokkene ble veldig fine uten. Så nå har jeg nøytrale og pene sokker som kan brukes til både kjole og bukse. 

Jeg likte sokkene så godt at jeg strikka to par til, som jeg kan gi bort…

8 kommentarer

Siste innlegg