Velkomstgave til en liten sjarmør i familien

Det er noe helt eget med å strikke klær til baby og små barn. Det går fort og greit og blir som regel fint på uansett. Settet er strikket i babyull, som er et behagelig og vart garn å ha på, for både store og små. Det har også den fordelen at det kan vaskes i maskin, noe som helt klart er et pluss for travle småbarnsfamilier.

Settet er strikket i str. 6-9 mnd og pinnene som er brukt er nr 2,5 -3. Jeg liker best å strikke med tynne pinner og tynt garn. Det gir uten tvil, etter min mening, best resultatet. To fluer i et smekk. Sånt liker jeg! Jakker med rundfelling og raglanfelling er veldig fine plagg til små barn. Ingen klumpete sømmer til små myke barnekropper.

Tidligere har jeg ikke strikka så veldig mye flettemønster, men jeg hadde kjennskap til det. Etter denne babyjakka var jeg hekta! En enkel og dekorativ måte å få litt spenning i strikkeprosjektene. 

                                           

Etter dette prosjektet bestemte jeg meg for å se nærmere på flettestrikking. Jeg kom over boka “Flettestrikking” av Lynne Watterson. Dette er en bok som tar for seg mange ulike mønstre steg for steg og den har flotte diagrammer som er enkle og forstå. Boka tar for seg garnvalg, pinner, montering og forskjellige variasjoner til mønstrene i boka. Så liker du flettestrikk er dette en kjempefin bok! 

Her er det lille sjarmtrollet (som egentlig begynner å bli ganske stor) ferdig påkledt.

 

Jakke: http://garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b14&d_id=2&lang=no

Bukse: http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b20&d_id=4&lang=no

Sokker: http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b17&d_id=11&lang=no

Votter: http://garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b14&d_id=2&lang=no 

           Vottene er strikka glattstrikk i stedet for riller.

Lue: egen oppskrift

 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg