Mine oppskrifter

Kjøligere dager - tid for pulsvarmere

Pulsvarmere er kjekke små plagg. De passer kjempefint til vår og høst i stedet for votter og på vinteren til innebruk. Pulsvarmere er supre å ha i veska om det skulle bli kaldt og det er en veldig grei måte å regulre temperaturen på.

Disse pulsvarmerene i alpakka ,strikket jeg for noen år siden og dem har blitt utrolig mye brukt! Dette paret i petrol er helt klart min favoritt!

Oppskriften er min egen

Garnforbruk: knappe 50 g tynn alpakka

Pinner: nr. 2,5.

Legg opp 48 m til spinkle hender og 52 m til litt større hender.

Omg. 1: *1 r, 1 vr, 1 r, 1 vr* strikk ut omgangen.

Omg. 2: *1 r, 1 vr, 1 r, 1 vr* strikk ut omgangen.

Omg. 3: *1 vr, 1 r, 1 vr, 1 r* strikk ut omgangen.

Omg. 4:  *1 vr, 1 r, 1 vr, 1 r* strikk ut omgangen.

Gjenta disse 4 omgangene, som utgjør dobbelt perlestrikk.

Strikk dobbelt perlestrikk rundt i 14 cm. (Eller ønsket lengde)

Strikk dobbelt perlestrikk frem og tilbake i 4 cm, for å få plass til tommelen.

Strik så dobbelt perlestrikk rundt i 2 cm.

Fell løst av. 

Hekle en picot-kant rundt kanten oppe og nede, samt rundt tommelen, med heklekrok nr. 2,5.

Pikot blir dannet av 3 luftmasker som settes sammen til en ring med en kjedemaske. Ha 3 fastmasker i mellom hver ring. Fortsett rundt, avslutt med kjedemaske

Fest alle tråder og ditt nye yndlingsplagg er klart til bruk!

Dobbelt perlestrikk er svært elastisk og former seg fint etter hendene, men ikke like kjedelig som den klassiske rett og vrang.  Dette paret er strikket på samme måte som det petrolfargede paret over, men her har jeg sydd på små hjerteknapper til dekor. Annen fin pynt kan helt klart også benyttes!

Dette paret har jeg tatt utganskspunkt i ei oppskrift fra Strikkeboka av Gerd Fjellanger. I boka finnes det lue og trekantsjal i samme mønster. Jeg har strikket pulsvarmere lengre og laget hull til tommelen, for å gjøre dem varmere. Disse er strikket på pinner nr. 3. og garnforbruket er ca 1 nøste tynn alpakka.

#pulsvarmere #småstrikk #wristwarmers

Lik strikkepikens facebookside!

13 fine kommentarer

Christine

02.09.2012 kl.17:42

Så nydelige de var :)

Det er så deilig med pulsvarmere<3

Greta

02.09.2012 kl.18:50

Kjempefine pulsvanter allt sammen. digger pulsvanter eg og. Bruker sjelden votter eg da. stort sett pulsvanter om vinteren også. eg har ikkje strikket det mønsteret der, men mange andre. Ikkje dumt med dobbel perlestrikk, det har eg ikkje tenkt på. lurt.

ha ein fin søndagskveld

Strikkepiken

02.09.2012 kl.21:29

Takk for gode tilbakemeldinger! :) Varmer godt når temperaturen kryper nedover :D

Eldeen

12.09.2012 kl.20:50

Nydelige pulsvarmere! Skulle ønske jeg var god til/glad i å strikke selv. Jeg er sååå glad i strikka klær, men eier ikke tålmodighet til å strikke noe selv. Hehehe. :)

karianne

15.11.2013 kl.17:00

Da har jeg startet på din oppskrift av pulsvanter...Tusen takk, jeg ser at disse kan jeg like :)

Strikkepiken

15.11.2013 kl.17:07

karianne: Så gøy :) Jeg er veldig glad i mine :)

Anette

05.10.2014 kl.20:29

Jeg har brukt oppskriften din i helgen og laget verdens deiligste pulsvanter :-) De blir helt klart en favoritt!! Takk for at du deler oppskrift :-)

Strikkepiken

05.10.2014 kl.22:58

Anette: Så bra :) Kos deg med pulsvarmerene :)

Herdis

26.04.2015 kl.11:56

Tusen takk for at du deler oppskrift, synes disse ser helt perfekt ut! :) Elastiske og med tommelåpning, og ikke minst veldig fine!

Lurer på om du har forslag til garn, har ikke særlig erfaring med alpakka?

Strikkepiken

26.04.2015 kl.13:40

Herdis: Så bra du liker oppskriften min :)

Dette er jo en helt ypperlig mulighet til å få erfaring med alpakka ;) Om ikke dette er interessant, så kan du bruke finullgarn fra Rauma eller alle mulige typer babyull. Garnet bør være ca slik 50 gram = 150-170 m.

Lykke til :)

Herdis

26.04.2015 kl.15:24

Tusen takk! Tenkte på forslag til merke for tynt alpakkagarn, men da kan jeg se hva de har av alpakka eller annet som er 50 gram = 150-170 m :)

Strikkepiken

26.04.2015 kl.16:36

Herdis: Drops har den rimeligste alpakkaen. Rauma har Inca alpakka, Sandnesgarn har Mini Alpakka og du store alpakka har tynn alpakka. Så det skal være nok å velge mellom :)

Herdis

26.04.2015 kl.16:52

Høres veldig bra ut! Gleder meg :)