Varmt rundt halsen

Før jul i fjor kom mamma med hint om at hun ønska seg noe lite, lekkert og feststemt å ha rundt halsen. Sammen hadde vi sett i et eller annet strikkeblad jeg hadde i hylla, og funnet ei oppskrift som både jeg og mamma mente måtte bli bra. Men så enkelt kunne det jo simpelten ikke være… 

Det ble lagt opp nesten 600 masker og jeg begynte med godt mot på det fine hullmønsteret som skulle være på. Siden dette var mitt første prosjekt med alpakka lace, som er et veldig mye tynnere garn en hva jeg ar vant til å strikke med, ble det fryktelig vanskelig å strikke hullmønster. Etter å ha startet på nytt flere ganger endte det med at jeg strikka skjerfet i glattstrikke og hekla en søt liten kant rundt. Da jula kom var jeg mest bare glad for å få gitt skjerfet bort. Heldigvis ble mamma veldig begeistra!

Etter volangsjerfet ble strikket og gitt bort, ble det jo en del rester til overs. Jeg har lenge tenkt at dette var for fint garn til å ha på lager i hylla, så jeg gikk i gang med et enkelt sjal i glattstrikk. Sjalet har økninger i sidene og i midten, så jeg øker 4 masker på annen hver pinne. Alpakke lace blir lett og luftig når det blir strikka på pinne nummer 3, slik som her. 

Sjalet kan brukes i halsen eller over skuldrene. Dette skal gis bort til et ikke-blogg-lesende-familiemedlem til jul. Godt å ha noe ferdig, for jeg blir litt stressa av å se at det kommer juleblader i butikkhyllene og høre om alle som er godt i gang med julegavene. Jula er jo kos også, under den forutsettning at en har kontroll over alle gjøremål som skal være ferdig til 24. desember…

Tidligere i år har jeg strikke dette sjalet, men med hullmønster slik som oppskriften egentlig er. Det kan du lese om her: http://strikkepiken.blogg.no

Oppskriften jeg har tatt utgangspunkt i finner du her: http://www.garnstudio.com

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg