Lite blogging, mye strikking

For tiden s har det ikke blitt s mye blogging. Av den hyggelige grunnen av at tiden er okkupert med strikking. Men etter den ste kle, kommer som kjent den sure svie... I skrivende stund har smertefulle armer og fingre krangla seg til strikkefri, i noen dager. Da hjelper det lite at jeg holder som regel p med flere prosjekter p en gang, for f litt variasjon fra bde prosjekter og pinner. September i r er intet unntak. Her gr det i mariusgenser og fanakofte.

Arm nr. 2 er straks klar til settes inn p rundpinnen til bolen. S rundfelling og mariusmnster er ikke langt unna. "Rusket" som er p genseren er kattepels, som jeg selvflgelig skal ta meg bryet med fjerne nr genseren er ferdig. Snn er det nr det ene familiemedlemmet er en koselig liten pus som begynner forberede seg til vinterkulden.

Fana-kofta gr det fremover med i rasende fart. Det er godt vre kommet s langt at jeg kan sl fast at den blir veldig fin. Ikke s mange omgangene igjen fr jeg kan felle av ved halsen. Jeg krysser fingrene for at monteringa gr bra, n som jeg elegant har lurt meg unna sy i armene med heller g for rundfelling, p dette prosjektet ogs.

Hsten er en fin tid med en vakker fargepallet. Jeg lar meg derimot ikke imponere av temperaturene ute som ligger i underkant av 10 grader p sitt varmeste, p dagtid. Verre skal det nok bli, s jeg har like godt begynt glede meg til neste sommer. I mellomtiden er jeg glad for at jeg kan strikke, slik at jeg og mine holder seg varme nr kvikkslvet kryper nedover gradestokken.

8 fine kommentarer

Cecilie

02.10.2012 kl.14:24

S fine! Du er flink du :D

Likte den kofta, nydelig mnster!

Strikkepiken

02.10.2012 kl.15:27

InNorth: Takk for det :D

Fanakofta er veldig fin, ja! Har funnet en bok p biblioteket om historien og mange varianter p den kofta. Det skal jeg skrive om senere :)

Greta

02.10.2012 kl.18:44

har du strikka mnsteret frem og tilbake s du slipper klippe opp fremme? sernydelig ut kofta og Mariusen blir nok kjempedigg nr den er ferdig ogs. god bedring med armane

Marita

02.10.2012 kl.20:53

S flink du e :-) Eg holl p me ei puta p 40x40 me mariusmnster.D e frste gang eg strekk mnster, s d bi arti. E ikke kommet s langt enno, men bynn nok p mnstere i morra :-) Neste bi en mariusgenser. Har aldri strikket genser fr, s d bi nok vldi spennanes. Gled meg t f se nr du e frdi me din genser :-) God bedring!

Strikkepiken

02.10.2012 kl.21:08

gretashobby: Det er nok de 5 vrange "klippemaskene" du ser. Jeg m nok frem med symaskin og saksa snart. Det er virkelig skummelt klippe i strikkeplagg! Heldigvis skal stolpene strikkes motsatt vei av stripene, s det blir noen f og lange pinner. Heldigvis blir det bare en sm p vrangen pr, stolpe. Takk for det! Trengs virkelig. Jeg lever ikke lenge uten strikketyet, DET er helt sikkert!

Strikkepiken

02.10.2012 kl.21:12

Marita: Takk for det! S gy at du fant veien inn hit! :)
Vi m alle begynne en plass, og pute er jo en fin mte gjre seg kjent med mnsterstrikk og ve seg til du skal g i gang med genseren! Veldig gy prve seg p noe nytt. Takk for det! Jeg lever ikke lenge uten strikking. :P

Trude

23.10.2012 kl.19:23

Hei.

Jeg trler nettet rundt for finne oppskrift p Fanakofte med rundfelling, men uten hell. Hvor har du funnet din?

Den ser veldig fin ut, og jeg skulle s veldig gjerne hatt mnster. Hper du kan hjelpes meg :)

Strikkepiken

24.10.2012 kl.17:02

Trude: Jeg har skrevet litt om dette i en tidligere bloggpost. http://strikkepiken.blogg.no/1346940474_fanakofte_neste.html Jeg har ikke funnet oppskrift helt lik den jeg strikker p n, men jeg har tatt utgangspunkt i 2 forskjellige oppskrifter og improvisert meg videre. Oppskriftene er hentet fra sandnesgarn sine hefter "tema 15 voksne klassikkere" og "1011 til fjelds"
http://www.sandnesgarn.no/hefter/norsk/1011-til-fjells-9041011
http://www.sandnesgarn.no/hefter/norsk/tema-15-voksne-klassikere-904tema15
S jeg har egentlig bare tatt genseren og lagt til 5 vrange klippemasker foran + 1 r maske for f mnsteret til g opp. S har jeg laget vrangbord nede, rundt armene og rundt halsen. Stolpen er i glattstrikk slik som p orginalkofta. Skal snart skrive en bloggpost om den ferdige kofta. S flg med! :) Spr meg gjerne hvis du lurer p noe mer :)