Hjertelige grytelapper

På denne tiden er det travelt og det er nok ikke meg som strikker så fingre og pinner får kjørt seg. De siste 2 årene har jeg gitt bort grytekapper til jul, og i år blir intet unntak. Jeg har nemlig kommet over en oppskrift fra stoff og stil som er enkel og kjapp å strikke og resultatet blir fint. Disse har slått an så bra at jeg har fått mange etterspørsler om oppskriften i etterkant av julaften. Oppskriften finner du her.

Gryteklutene strikkes i glattstrikk, frem og tilbake med pinner nr. 6. Billig garn fungerer fint f.eks. mor åse fra rema eller safir fra sparkjøp. Det som er viktig er at garnet tover seg i vaskemaskin, så unngå valg av superwashbehandlet garn.

Hullet på midten er til å putte fingrene i, slik at det skal bli vanskelig å brenne seg på hendene. Jeg har heklet en liten hempe, av luftmasker, og lagt til, slik at hjertene kan henges opp når dem ikke brukes til å hente nydelig varm julemat ut fra stekeovnen. 

Toves i vaskemaskin uten vanskemiddel på 40 grader. Hver vaskemaskin varierer, så prøv deg frem. Velg heller to korte vaskeprogram enn et langt et. Er hjertene tovet for mye er det ingen vei tilbake…

Tre par ferdige grytelapper, klar til å pakkes inn og få nye eiere. Og alle hjerter gleder seg!

23 kommentarer

Siste innlegg