Mariuskofte med noter som personlig vri

Jeg har tidligere skrevet om monteringa til denne kofta, men nå vil jeg frem resultatet etter mange timers arbeid. Dette ble den mest omfattende julegaven i 2012. 

Kofta er egentlig mer blå en svart, men det ser jeg kommer dårlig frem på bildet her. Garnet jeg har brukt er Peer Gynt fra Sandnesgarn og pinnene er tykkelse 3,5, altså dette er en tjukk og god jakke.

Nærbilde av fronten på kofta.

Endringer jeg har gjort på denne kofta er:

– “Channel Island” – opplegg

– Forlenging av armer og bolen

– Ekstra vidde armshull, for bedre passform 

– Ekstra vidde på belegget til armen, for å unngå stramming fra innsiden av kofta

– X O X O er bytta ut med selvtegnet noter, med strikka note-hode og brodert hals

Nå kan vi begge si oss fornøyd med kofta!


#mariusgenser #strikkejakke #norsktradisjon #strikking

19 kommentarer
    1. venkesstrikk: Takk for det 🙂 Har planer om å gjøre ferdig min 3. Mariusgenser i dag. Men da blir det pause en stund, for nå er jeg rimelig lei. 😛

      Å? Hva innebærer Mariusdagen?

    2. Så stilig kofte! Dette må jo være den flotteste julegaven! Tenk på alle strikketimene… Den passet jo perfekt til mottaker. Så heldig han er! 🙂

    3. Birgitte: Takk for det 🙂 Han ble meget godt fornøyd 🙂 Syns sånt egentlig er greit, slapp jo ganske rimelig unna, i kroner og øre og stikker gjør jeg jo uansett 🙂 Dessuten er bare det beste godt nok for kjæresten <3

    4. Marius er et beskyttet navn, og bare lov å bruke på orginalen iflg Marius eieren’s side på FB…Derfor velger jeg konsekvent å kalle alt som ikke er prikk lik Marius for inspirert av Marius, eller inspirert av Setesdal…Marius er jo som du sier inspirert av Setesdal eller en avart av Setesdal som jeg pleier å si…samme som Cortina og mange andre plagg…Men uansett så var den fin.

    5. Kjempefin kofte vart det. Eg ser i ettertid att eg skulle ah forlenga armene på kofta. bolen forlenget , men tenkte ikkje over att eg burde gjere det på armane også. Men den går akkurat. Du er jo så flink, Skjønner att din kjære er fornøgd

    6. Greta: Takk for det 🙂 Armene var vanskelig å måle seg til rett lengde. Jeg måtte prøve meg meg frem og rekke opp en del. Jeg lurer litt på hvilke mannfolk disse oppskriftene er beregnet på, for dem har stemt dårlig til alle jeg har strikket til 😛

    7. Flott kofte. Må kopieres da min mann går i kor. Kan jeg spør om hvor mye mer garn du brukte enn det som stod i oppskriften? Spesielt tenker jeg på hvitfargen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg