Det nye året ønskes velkommen med ny volangjakke

Jeg takker pent for det gamle og ønsker det nye året velkommen. 2012 har vært et hektiskt år med mange strabaser. Jeg kan dog si meg fornøyd med min egen innsats og konstatere at jeg har landet på trygt på begge bena.

Nyttårsaften ble feiret sammen med familien, hjemme hos mine foreldre. Dette ble kveldens antrekk. 

Oppskrifta på denne jakka fant jeg i boka Maskeball av Tine Solheim. (Jeg har tidligere skrevet om festlige pulsvarmere som kommer fra samme boka.) 

Jakka er strikket i DROPS Alpaca og pinnene som ble brukt var nr. 3. En varm fest-jakke, noe jeg har lett lenge etter i butikken, men har gitt opp å finne. Så da ble det til at jeg strikket den selv! Oppskrifta var alt annet enkel å forstå seg på og den ferdige jakka ble en god del mindre en hva oppskrifta tilsa. (Heldigvis passer den fortsatt!) Jeg har revet meg i håret noen runder over denne jakka og jeg har vel brukt nesten et år på å få den ferdig. Men det er digg å hente seg inn igjen og bli brukbart fornøyd med resultatet.

Det var egentlig meninga at det skulle være 3/4 arm og volangkant på den også. Strikka heller armene litt lengre og hekla på en søt liten picot-kant. Jeg syns egentlig det ble veldig bra.

Ermhullene og overamene ble alt for lange, så jeg og mamma måtte finne på noe lurt for å berge hele jakka. Vi fant ut at med å sy tre biser på hver skulder fikk vi heist armhullet lenger opp, slik at jakka ble god å ha på. Det som i utgangspunktet var en nødløsning, endte opp med å bli en fin detalj. 

Jeg håper 2013 blir et stille og kjedelig år, for jeg er tross alt et kreativt og skapende vesen som er en mester å finne på morsomme ting selv. Godt nytt år alle sammen!

16 fine kommentarer

byMyrvang

02.01.2013 kl.17:52

Så flott jakke =)

ida på nøtten

02.01.2013 kl.18:03

Utrolig flott jakke. Den kledde du :)

Strikkepiken

02.01.2013 kl.18:03

byMyrvang: Takk for det :)

Strikkepiken

02.01.2013 kl.18:04

ida på nøtten: Takk for det :) godt å holde varmen og fortsatt føle seg fin :)

Greta

02.01.2013 kl.18:13

det var eit flott stykke arbeide ja. Ikkje alltid desse oppskriftene er like enkle nei. Men du kom godt i mål og fikk ei flott jakke. virkelig vakker. flink er du ja.

Godt år til deg flinka

Strikkepiken

02.01.2013 kl.18:16

Greta: Takk for det Greta :) Nei, du som strikker så mye kjenner vel til det også. Håper du har kost deg i jula :)

Trulte H

02.01.2013 kl.18:25

Den var faktisk veldig fin. Jeg har den boka, og ikke funnet noe som jeg kunne tenkt meg å strikke enda jeg har tittet i den mange ganger....Men nå kanskje jeg kan strikke den der til Svigerdatter'n for den der likte jeg nå. (kanskje jeg får ta frem boka og titte om jeg har gått glipp av noe mer der inne)

Jenny Linnea

02.01.2013 kl.18:39

Oj herregud så duktig du är!

Vilken snygg jacka!!

Strikkepiken

02.01.2013 kl.18:40

Trulte: Takk for det :) Kanskje det? :) Jeg ville venta noen cm med å felle til til armhull, så disse ikke blir så lange, da blir jo jakka litt lengre også. :)

Strikkepiken

02.01.2013 kl.18:42

Jenny Linnea: Hihi :) Så gøy å høre :) *takke, bukke og smile pent* :)

Birgitte

02.01.2013 kl.19:37

Den jakka var fiiiin! Og den passa veldig godt til kjolen:) Greit å bare kunne lage det man ønsker seg selv, når man ikke finner det i butikken. Må si det ble en stilig løsning på ermehullproblemet:) Kos deg videre med strikkingen!

Strikkepiken

02.01.2013 kl.19:50

Birgitte: Takk for det :) Ja, kjolen og jakka passa bra sammen :) Veldig greit å kunne løse problemer på egenhånd og samtidig skaffe seg erfaring :)

Maria

09.01.2013 kl.23:52

Du har alltid vært flink så jeg er ikke veldig overrasket, men oi så fin den var! :) Godt nytt år:)

Strikkepiken

10.01.2013 kl.00:08

Maria: Takk for hyggelige ord :)

Lisbeth Pedersen

26.01.2013 kl.18:19

Kjempeflott jakke :) som vanlig :)

Strikkepiken

26.01.2013 kl.21:22

Lisbeth Pedersen: Takk for det :)