Det nye året ønskes velkommen med ny volangjakke

Jeg takker pent for det gamle og ønsker det nye året velkommen. 2012 har vært et hektiskt år med mange strabaser. Jeg kan dog si meg fornøyd med min egen innsats og konstatere at jeg har landet på trygt på begge bena.

Nyttårsaften ble feiret sammen med familien, hjemme hos mine foreldre. Dette ble kveldens antrekk. 

Oppskrifta på denne jakka fant jeg i boka Maskeball av Tine Solheim. (Jeg har tidligere skrevet om festlige pulsvarmere som kommer fra samme boka.) 

Jakka er strikket i DROPS Alpaca og pinnene som ble brukt var nr. 3. En varm fest-jakke, noe jeg har lett lenge etter i butikken, men har gitt opp å finne. Så da ble det til at jeg strikket den selv! Oppskrifta var alt annet enkel å forstå seg på og den ferdige jakka ble en god del mindre en hva oppskrifta tilsa. (Heldigvis passer den fortsatt!) Jeg har revet meg i håret noen runder over denne jakka og jeg har vel brukt nesten et år på å få den ferdig. Men det er digg å hente seg inn igjen og bli brukbart fornøyd med resultatet.

Det var egentlig meninga at det skulle være 3/4 arm og volangkant på den også. Strikka heller armene litt lengre og hekla på en søt liten picot-kant. Jeg syns egentlig det ble veldig bra.

Ermhullene og overamene ble alt for lange, så jeg og mamma måtte finne på noe lurt for å berge hele jakka. Vi fant ut at med å sy tre biser på hver skulder fikk vi heist armhullet lenger opp, slik at jakka ble god å ha på. Det som i utgangspunktet var en nødløsning, endte opp med å bli en fin detalj. 

Jeg håper 2013 blir et stille og kjedelig år, for jeg er tross alt et kreativt og skapende vesen som er en mester å finne på morsomme ting selv. Godt nytt år alle sammen!

16 kommentarer

Siste innlegg