Russiske hjertesokker

Jeg er inne i en sokke-strikke-periode for tiden. Det går i sokker i alle varianter og alle er påbegynt og ingenting er ferdig, med unntak av dette paret da.

Inga stiller opp som fotomodell etter grundig pelsstell og nyklipte klør. Det skal også sies at hun er mett og fornøyd etter hun har spist nykokt torsk. 

Sokkene er strikket i dobbel Fabel fra DROPS i fargene natur 100 og cerise 109. Pinnene jeg har brukt er nr. 3,5. Altså passe tykke sokker. 

Jeg har lagt opp med Channel Island Cast On for å få en dekorativ og elastisk kant. Dette er den oppleggsmetoden jeg foretrekker når jeg strikker ribbekanter med 1 r og 1 vr.

Oppskrifta er hentet fra heftet PT-design 82. I stedet for spisse trekant-hæler, har jeg improvisert mine egne hæler med bedre passform. Min mening er at sokker fint kan være både pene å se på og gode å ha på!

Undersiden av sokkene ble strikket i striper, med 1 maske i hver farge. Bestemor som har strikket (tilnærmet) hele livet, insisterer på at sokkene blir mer slitesterke når sålene strikkes sånn. Jeg er overbevist om at hun har et poeng, så derfor gjør jeg det på samme måte. 

Disse er nå klar til levering, slik at jeg kan frigjøre strikkekapasitet til å bli ferdig med de andre 1000 prosjektene jeg holder på med!

6 kommentarer

Siste innlegg