Tova ulltøfler med blomsterpynt

Selverklært frossenpinn som jeg er, så sier det seg kanskje selv at jeg er storforbruker av ullsokker og andre fotplagg i ull. Sokker slites, stoppes og lappes og etter noen runder med den runddansen er det tid for å lage noe nytt. Og det er jo det som er mest morsomt.

Jeg har tidligere hatt gode erfaringer med tova sokker, og syns dem er ekstra gode på vinteren og når det er spesielt gulvkaldt. Jeg har også en romantisk visjon om at jeg skal få slanka litt ned på garnbeholdninga mi og garn som kan toves hadde jeg fra før.

Sokkene ble strikka helt enkle, med tykke pinner (nr. 6), men i veldig stor størrelse. Metallhengeren jeg har lagt opp på tilsvarer en mellomstor damestørrelse.

Jeg valgte fargen grå siden den er nøytral og grei som tøffelfarge og at garnet, safir fra Sparkjøp, allerede var i hylla. Oppskrifta jeg fulgte finner du her

Jeg må jo innrømme at bare slike enkle sokker er i over gjennomsnittet kjedelige. En gylden mulighet til å få kvitte seg med restegarn på er å hekle pynt og sy på. Jeg kom over denne oppskrifta her og syntes den så ut til å passe bra. Etter flere runder der jeg måtte slite meg i håret, har jeg endelig forstått oppskrifta. Og siden jeg har tatt meg bryet med å prøve den ut hele 2 ganger (1 gang pr. tøffel) fant jeg ut at jeg like godt kunne høre om jeg kunne oversette oppskrifta til norsk og publisere den her. Det fikk jeg lov til, så da var jo den saken biff!


 

Blomst (x 2 stk)

Jeg hadde (ikke så veldig) små rester av lys rosa, rosa, lilla og grønt. Garntykkelsen jeg har brukt har vært 100 m = 50 g 100% ull, som egner seg til toving. Heklekroken som ble brukt var prydet med nr. 6.  

m = maske

omg = omgang

lm = luftmaske

kjm = kjedemaske

fm = fastmaske

hst = halvstav

st = stav 

dst = dobbelstav

tst = trippelstav

 

Begynn med den lyseste fargen og start med å lage en justerbar ring/magisk sirkel.

Runde 1: 1 kjm og 10 fm

pop = popcorn (4 fm i samme m, ta heklekroken ut av løkka, sett inn heklekroken i første fm også i løkka, trekk så garnet gjennom begge)

Runde 2: (1 fm, pop) x 5, kjm fram til m 1 (10 m)

Runde 3: 2 fm i hver maske (20m). Fest tråden.

Runde 4: Nå hekles det med farge nr. 2 i framløkka på fastmaskene fra sist runde. Fest det rosa garnet med 1 kjm hvor som helst på omg. (2 lm, 2 st i samme m, 2 dst i samme m, 2 st i samme m, 2 lm og 1 fm i neste m) x 5 (5 kronblader) fest garnet.

Runde 5: Nå hekles det med farge nr. 3 i den bakre løkka på fastmaskene fra runde 3. Fest det lilla garnet på samme sted som det rosa med 1 kjm. Det er viktig at rosa og lilla kronbladene begynner og slutter på samme sted, bare i den bakerste løkka. (4 lm, 2 dst i samme m, 3 tst i samme m, 2 dst i samme m, 4 lm,1 kjm. Fest tråden.

Blad (x 4 stk)

Hele bladet hekles fra retten. Hekle 15 lm. Hopp over første lm og hekle 14 fm + 1 lm. Hekle 14 fm +1 lm på motsatt side.

Fortsett med 2 kjm, 1 fm, 1 hst, 2 st, 2 dst, 2 st, 1 hst, 1 fm, 2 kjm, 1 lm. Gjenta på motsatt side. Klipp av tråden så det er nok til å sy fast bladene i blomsten. 


 

Nå er det bare å putte alle deler i vaskemaskina på 40°C og håpe på det beste!

8 kommentarer

Siste innlegg