Mine oppskrifter

Slitesterke damesokker i ull (med gratis oppskrift)

Jeg har tidligere langt ut min egen oppskrift p herresokker. Sokkene slo veldig an, derfor har jeg tilpassa oppskrifta til damestrrelser.

Jeg anbefaler at det leses gjennom orginaloppskriftn, da denne er meget mer utfyllende en denne, prinsippet er det samme, men maskeantallet og centimetrene er tilpasset dameftter.

Oppskrifta finnes her

Oppskrift p slitesterke damesokker

Strmpepinner/ liten rundpinne nr. 3,5

150 g sokkegarn i ull og nylon 50g = 100 m 

Forsterkningsgarn

Maskemarkrer

Legg opp 52 m med denne oppleggsmetoden. Strikk 2 rette og 2 vrange rundt i 16 cm. (Disse sokkene er strikket ekstra lange s dem mler 21 cm fr det strikkes til hl.)

Del maskeantallet i 2 og trikk forsterket hl over halvparten, alts 26 m i 7 cm. Sett merke midt bak fr det felles til hl. 

 Fell s av til hl p flgende mte, frste pinne fra retten:

Strikk til det er 9 m igjen p pinnen (fortsatt med teknikken forsterket hl, med forsterkningsgarn), strikk 2 m rett sammen. Snu og strikk til det er 9 m igjen p pinnen, strikk 2 m vr sammen..

Snu og strikk til det er 8 m igjen p pinnen, strikk 2 m rett sammen. Snu og strikk til det er 8 m igjen p pinnen, strikk 2 m vr sammen. Fortsett slik til det ikke er flere masker igjen og felle. Klipp av forsterkningsgarnet.

Etter felling er det 10 m igjen p hlen. Plukk opp 12 masker fra hver side av hlen, disse strikkes vridd rett frste omgang etter opplukking, totalt 60 m.

Strikk 2 vrange og 2 rette over 26 m opp p foten, glattstrikk over 8 m p hver side og forsterket sle over 18 m midt under foten.  

Fortsett med forsterket sle. N strikkes hver andre omgang alle maskene rett, og neste pinne "lft frste m rett av, 1 r*. SAMTIDIG som det felles 1 m i hver side av hlen, p annen hver pinne 3 ganger, til maskeantallet er 54. Hyre side av vrangpartiet opp p foten felles med 2 m strikker vridd rett sammen, venstre side strikke 2 rett sammen. Les mer p hvordan f fine fellinger som heller mot hyre eller venstre? 

Siden ikke alle maskene strikkes p den forsterkede slen, blir den kortere en resten av sokken. For unng at slen drar seg bakover, har jeg strikket forkortede pinner hver 1 cm. Ml fra der maskene ble plukket opp etter hlen. Sett merker for hver forkortede pinne. P en damesokk bruker jeg s strikke ca 8-10 forkorta pinner. Antallet og hyppigheten har jeg justert opp etter erfaring jeg har ftt etter jeg har skrevet oppskrifta. 

Forkortete pinner strikkes slik: 

*lft frste m rett av, 1 r* over de 18 m som utgjr slen. Snu strikketyet og strikk vrangt, fra vrangen, over de 18 sle-maskene. Strikk s tilbake igjen p retten slik *lft frste m rett av, 1 r*. Strikk videre rundt 1 cm og gjenta. 

Videoen her viser hvordan en kan unng hull i strikketyet nr de forkortede pinnene strikkes.

Strikk til sokken mler halve skostrrelsen i cm ( f.eks. str. 38 = 19 cm) fra merket midt bak.

Fordel maskene p pinnene slik at det blir like masker over og under foten, s fordeles dette til 13 m p 2 pinner og 14 m p 2 pinner.

Det finnes 2 ulike mter felle til t p denne sokken, og hvilken metode du velger er opp til deg. Personlig liker jeg stjernet best. 

Opprinnelig tfelling: Tpartiet mler totalt 5 cm og det felles masker i hver side av sokken.

Strikk de 2 frste maskene vridd rett sammen p hyre side av sokken og 2 rett sammen p venstre. Det felles 4 m rett for hver omg, 2 i hver side. Strikk til det er 12 m igjen, klipp av trden og dra gjennom. Fest alle trder.

Bilde over er av stjernetfelling. Alle andre bilder er sokker etter opprinnelig oppskrift.

Ny stjernetfelling: Tpartiet mler ca 5 cm. Alt strikket n og videre i glattstrikk.

*Strikk 2 masker rett sammen, strikk 4 rett* gjenta ut omgangen. Strikk 4 omganger rett.
*Strikk 2 rett sammen, strikk 3 masker* gjenta ut omgangen. Strikk 3 omganger rett.
*Strikk 2 rett sammen, strikk 2 masker* gjenta ut omgangen. Strikk 2 omganger rett.
*Strikk 2 rett sammen, strikk 1 masker* gjenta ut omgangen. Strikk 1 omganger rett.
Strikk 2 og 2 masker rett sammen, ut omgangen. Klipp av trden og dra gjennom de resterende maskene. Fest alle trder.

Disse sokkene har blitt s populre i bde herre- og damevariant, at dem blir det nok mange flere par av. Snt er jo veldig stas i og med at jeg har utviklet oppskriften selv!

#ullsokker #raggsokker #lsta

Strikkepiken har egen facebookside, lik den da vell! 

25 fine kommentarer

synnovesyr

09.05.2013 kl.23:21

Takk for god oppskrift,flott strikke sokker selv:)

Strikkepiken

09.05.2013 kl.23:39

synnovesyr: Hper den blir mye brukt :) kjempe kjekt! Sokker er det jo noe alle trenger og bruker :)

Elin

14.11.2013 kl.10:26

S snilt legge ut sokkeoppskrift! Hper jeg kan lre meg strikke sokker en dag :)

Strikkepiken

14.11.2013 kl.14:45

Elin: Jeg liker dele og lre bort :) det er bare begynne, n som du har oppskrift :)

Maiken

27.11.2013 kl.23:51

De s kjempe gode ut! Men hvor lang er holdbarheten i sokken snn ca? :S Jeg elsker g i ullsokker uansett, i sko og inne. Men trenger en som virkelig tler god bruk. :) Aldri prvd strikke sokker, s blir nok ikke frste sokketypen jeg strikker, men ville vrt kjekt vite hvor lenge "levetia" er :) De var forresten kjempe stilige :D

Strikkepiken

28.11.2013 kl.00:16

Maiken: Ja, ikke sant? :) Oppskrifta kom jeg p her i vr, og har ikke rukket strikke et par til meg selv. S levetiden vet jeg ingenting om, dessverre. Du m bare strikke og se! Men hvilket garn du velger har VELDIG mye si.

Maiken

28.11.2013 kl.22:53

SV: Okei, spass ja! De var kjempe fine alts :D Tusen takk for svar i allefall. Ble kjempe inspirert av gryteklutene dine i marius mnster, og har prvd meg p en slik selv. Kun ftt til en hittil, men det klarte jeg, til vre frste gang jeg strikker mnster. S skal jeg f hjelp til strikke en hel genser etter litt :) Kjempe inspirerende og stilig blogg har du! :)

Strikkepiken

29.11.2013 kl.13:10

Maiken: Jeg svarer alle :)

Bra jeg kan inspirere deg! :) Nr du har strikket 1 gryteklut er du jo halvveis. Du m bare st p videre. Viktig ha ml strekke seg etter :)

Du er hjertelig velkommen innom nr det mtte passe :)

Marie

23.02.2014 kl.21:25

Hei du, Jeg har kommet et godt stykke p vei p sokkene n. Har akkurat plukket opp masker p siden av hlen. S str det "... det felles 1 m i hver side av hlen, p annen hver pinne 3 ganger, til maskeantallet er 54"

Nyaktig hvor skal jeg felle disse maskene? P feltet med 8 m som strikkes rett regner jeg med? Men er det da de to nrmest slen som skal strikkes sammen? Eller de to nrmest vristen?

Og skal det felles med 2 m rett sammen p begge sider av foten, eller skal noen masker strikkes vridd sammen?

Hper du forstr denne knotete forklaringen min :)

Strikkepiken

27.02.2014 kl.21:24

Marie: Hei! Disse maskene skal felles av de 8 m som strikkes rett alts p hver side av de 26 maskene opp p foten i ribbestrikk. (nrmest vristen)

Du kan strikke maskene rett sammen p begge sider, men det vil bli penest om du strikker de 2 maskene FR ribbestrikkete vristen, rett sammen, mens maskene etter vridd sammen.

Ble ting litt klarere? Ingen problemer med skjnne hva du mener :)

Marie

28.02.2014 kl.16:17

Takk for svar! Det ble mye klarere ja. Da prver jeg p det :)

Strikkepiken

28.02.2014 kl.16:19

Marie: S bra :) Lykke til :)

Charlotte Hagen Edvardsen

22.03.2015 kl.17:04

Jeg har 30 cm rundpinne. Kan man lage sokker med s langt, eller er det for kort/langt? Hvor mange masker tror du jeg trenger til en sokk til dame?

Strikkepiken

22.03.2015 kl.17:13

Charlotte Hagen Edvardsen: 30 cm pinne er fint smplagg til voksne som sokker og votter.

Ta deg en titt p sokkeoppskriften min, s finner du svar p flere ting ;)
http://strikkepiken.blogg.no/1365512634_slitesterke_damesokke.html

Charlotte Hagen Edvardsen

22.03.2015 kl.19:22

Tusen takk :)

Dija

30.08.2015 kl.19:04

Hei! Jeg begynte strikke nylig og skal prve meg strikke sokker for frste gang etter oppskriften din. Jeg prver legge opp masker etter den videoen du linker til, men jeg ender opp med store mellomrom mellom hvert par av maskene, er det snn det skal bli? Hva kan jeg gjre for unng det?

Strikkepiken

30.08.2015 kl.19:48

Hei og s kjekt at du vil strikke min oppskrift! Opplegget ser ganske s ulekkert ut helt til du kommer til ca 5. omgang. Helt vanlig og ikke noe bekymre seg for.

Skulle du likevell ikke bli fornyd kan det vre en god ide og bruke en 30 cm rundpinne i stedet for settpinner :)

Lene

04.11.2015 kl.19:19

Elsker denne oppskriften! Sokkene blir skikkelig bra. Tusen takk for at du delte.

Strikkepiken

04.11.2015 kl.20:23

Lene: S kjekt hre! :D

Hanne

04.12.2015 kl.18:29

Super oppskrift!

Da de var ferdige,heklet jeg en liten pyntekant oppe i samme farge som forsterkningsgarnet.

Kjempeste :)

Strikkepiken

04.12.2015 kl.18:33

Hanne: S bra at du syns det :) kjempe kjekt f tilbakemelding om :)

Sikker en fin detalj med pyntekant :)

Anne-lise

29.11.2017 kl.09:47

S flink du er. Jeg leser og prver nye ting. Kult. Skulle gjerne lrt forkortede pinner p forsiden av genser! Min utfordring....

Strikkepiken

05.12.2017 kl.15:29

Anne: Mange takk! :D Mener det finnes en del engelelske mnstre med denne teknikken. Dette skal visstnok vre supert for dem med stor byste. Har du sjekka Ravelry? :)

Mener ogs craftsy.com har nettkurs med denne teknikken. Kanskje det kunne vre verd en titt? :)

06.01.2018 kl.00:37

Heia:) Hvordan strikker du stjernet med 4*13 masker?

Strikkepiken

09.01.2018 kl.14:53

Anonym: Hei. Strikk frst 2 masker. Videre strikker du 4 masker og 2 sammen x 4.Gjenta. Strikk s 4 omganger rett og flg s videre oppskriften min p stjernetfelling i slitesterke damesokker.