Mine oppskrifter

Slitesterke damesokker i ull (med gratis oppskrift)

Jeg har tidligere langt ut min egen oppskrift på herresokker. Sokkene slo veldig an, derfor har jeg tilpassa oppskrifta til damestørrelser.

Jeg anbefaler at det leses gjennom orginaloppskriftn, da denne er meget mer utfyllende en denne, prinsippet er det samme, men maskeantallet og centimetrene er tilpasset dameføtter.

Oppskrifta finnes her

Oppskrift på slitesterke damesokker

Strømpepinner/ liten rundpinne nr. 3,5

150 g sokkegarn i ull og nylon 50g = 100 m 

Forsterkningsgarn

Maskemarkører

Legg opp 52 m med denne oppleggsmetoden. Strikk 2 rette og 2 vrange rundt i 16 cm. (Disse sokkene er strikket ekstra lange så dem måler 21 cm før det strikkes til hæl.)

Del maskeantallet i 2 og trikk forsterket hæl over halvparten, altså 26 m i 7 cm. Sett merke midt bak før det felles til hæl. 

 Fell så av til hæl på følgende måte, første pinne fra retten:

Strikk til det er 9 m igjen på pinnen (fortsatt med teknikken forsterket hæl, med forsterkningsgarn), strikk 2 m rett sammen. Snu og strikk til det er 9 m igjen på pinnen, strikk 2 m vr sammen..

Snu og strikk til det er 8 m igjen på pinnen, strikk 2 m rett sammen. Snu og strikk til det er 8 m igjen på pinnen, strikk 2 m vr sammen. Fortsett slik til det ikke er flere masker igjen og felle. Klipp av forsterkningsgarnet.

Etter felling er det 10 m igjen på hælen. Plukk opp 12 masker fra hver side av hælen, disse strikkes vridd rett første omgang etter opplukking, totalt 60 m.

Strikk 2 vrange og 2 rette over 26 m opp på foten, glattstrikk over 8 m på hver side og forsterket såle over 18 m midt under foten.  

Fortsett med forsterket såle. Nå strikkes hver andre omgang alle maskene rett, og neste pinne "løft første m rett av, 1 r*. SAMTIDIG som det felles 1 m i hver side av hælen, på annen hver pinne 3 ganger, til maskeantallet er 54. Høyre side av vrangpartiet opp på foten felles med 2 m strikker vridd rett sammen, venstre side strikke 2 rett sammen. Les mer på hvordan få fine fellinger som heller mot høyre eller venstre? 

Siden ikke alle maskene strikkes på den forsterkede sålen, blir den kortere en resten av sokken. For å unngå at sålen drar seg bakover, har jeg strikket forkortede pinner hver 1 cm. Mål fra der maskene ble plukket opp etter hælen. Sett merker for hver forkortede pinne. På en damesokk bruker jeg så strikke ca 8-10 forkorta pinner. Antallet og hyppigheten har jeg justert opp etter erfaring jeg har fått etter jeg har skrevet oppskrifta. 

Forkortete pinner strikkes slik: 

*løft første m rett av, 1 r* over de 18 m som utgjør sålen. Snu strikketøyet og strikk vrangt, fra vrangen, over de 18 såle-maskene. Strikk så tilbake igjen på retten slik *løft første m rett av, 1 r*. Strikk videre rundt 1 cm og gjenta. 

Videoen her viser hvordan en kan unngå hull i strikketøyet når de forkortede pinnene strikkes.

Strikk til sokken måler halve skostørrelsen i cm ( f.eks. str. 38 = 19 cm) fra merket midt bak.

Fordel maskene på pinnene slik at det blir like masker over og under foten, så fordeles dette til 13 m på 2 pinner og 14 m på 2 pinner.

Det finnes 2 ulike måter å felle til tå på denne sokken, og hvilken metode du velger er opp til deg. Personlig liker jeg stjernetå best. 

Opprinnelig tåfelling: Tåpartiet måler totalt 5 cm og det felles masker i hver side av sokken.

Strikk de 2 første maskene vridd rett sammen på høyre side av sokken og 2 rett sammen på venstre. Det felles 4 m rett for hver omg, 2 i hver side. Strikk til det er 12 m igjen, klipp av tråden og dra gjennom. Fest alle tråder.

Bilde over er av stjernetåfelling. Alle andre bilder er sokker etter opprinnelig oppskrift.

Ny stjernetåfelling: Tåpartiet måler ca 5 cm. Alt strikket nå og videre i glattstrikk.

*Strikk 2 masker rett sammen, strikk 4 rett* gjenta ut omgangen. Strikk 4 omganger rett.
*Strikk 2 rett sammen, strikk 3 masker* gjenta ut omgangen. Strikk 3 omganger rett.
*Strikk 2 rett sammen, strikk 2 masker* gjenta ut omgangen. Strikk 2 omganger rett.
*Strikk 2 rett sammen, strikk 1 masker* gjenta ut omgangen. Strikk 1 omganger rett.
Strikk 2 og 2 masker rett sammen, ut omgangen. Klipp av tråden og dra gjennom de resterende maskene. Fest alle tråder.

Disse sokkene har blitt så populære i både herre- og damevariant, at dem blir det nok mange flere par av. Sånt er jo veldig stas i og med at jeg har utviklet oppskriften selv!

#ullsokker #raggsokker #læsta

Strikkepiken har egen facebookside, lik den da vell! 

23 fine kommentarer

synnovesyr

09.05.2013 kl.23:21

Takk for god oppskrift,flott å strikke sokker selv:)

Strikkepiken

09.05.2013 kl.23:39

synnovesyr: Håper den blir mye brukt :) kjempe kjekt! Sokker er det jo noe alle trenger og bruker :)

Elin

14.11.2013 kl.10:26

Så snilt å legge ut sokkeoppskrift! Håper jeg kan lære meg å strikke sokker en dag :)

Strikkepiken

14.11.2013 kl.14:45

Elin: Jeg liker å dele og lære bort :) det er bare å begynne, nå som du har oppskrift :)

Maiken

27.11.2013 kl.23:51

De så kjempe gode ut! Men hvor lang er holdbarheten i sokken sånn ca? :S Jeg elsker å gå i ullsokker uansett, i sko og inne. Men trenger en som virkelig tåler god bruk. :) Aldri prøvd å strikke sokker, så blir nok ikke første sokketypen jeg strikker, men ville vært kjekt å vite hvor lenge "levetia" er :) De var forresten kjempe stilige :D

Strikkepiken

28.11.2013 kl.00:16

Maiken: Ja, ikke sant? :) Oppskrifta kom jeg på her i vår, og har ikke rukket å strikke et par til meg selv. Så levetiden vet jeg ingenting om, dessverre. Du må bare strikke og se! Men hvilket garn du velger har VELDIG mye å si.

Maiken

28.11.2013 kl.22:53

SV: Okei, såpass ja! De var kjempe fine altså :D Tusen takk for svar i allefall. Ble kjempe inspirert av gryteklutene dine i marius mønster, og har prøvd meg på en slik selv. Kun fått til en hittil, men det klarte jeg, til å være første gang jeg strikker mønster. Så skal jeg få hjelp til å strikke en hel genser etter litt :) Kjempe inspirerende og stilig blogg har du! :)

Strikkepiken

29.11.2013 kl.13:10

Maiken: Jeg svarer alle :)

Bra jeg kan inspirere deg! :) Når du har strikket 1 gryteklut er du jo halvveis. Du må bare stå på videre. Viktig å ha mål å strekke seg etter :)

Du er hjertelig velkommen innom når det måtte passe :)

Marie

23.02.2014 kl.21:25

Hei du, Jeg har kommet et godt stykke på vei på sokkene nå. Har akkurat plukket opp masker på siden av hælen. Så står det "... det felles 1 m i hver side av hælen, på annen hver pinne 3 ganger, til maskeantallet er 54"

Nøyaktig hvor skal jeg felle disse maskene? På feltet med 8 m som strikkes rett regner jeg med? Men er det da de to nærmest sålen som skal strikkes sammen? Eller de to nærmest vristen?

Og skal det felles med 2 m rett sammen på begge sider av foten, eller skal noen masker strikkes vridd sammen?

Håper du forstår denne knotete forklaringen min :)

Strikkepiken

27.02.2014 kl.21:24

Marie: Hei! Disse maskene skal felles av de 8 m som strikkes rett altså på hver side av de 26 maskene opp på foten i ribbestrikk. (nærmest vristen)

Du kan strikke maskene rett sammen på begge sider, men det vil bli penest om du strikker de 2 maskene FØR ribbestrikkete vristen, rett sammen, mens maskene etter vridd sammen.

Ble ting litt klarere? Ingen problemer med å skjønne hva du mener :)

Marie

28.02.2014 kl.16:17

Takk for svar! Det ble mye klarere ja. Da prøver jeg på det :)

Strikkepiken

28.02.2014 kl.16:19

Marie: Så bra :) Lykke til :)

Charlotte Hagen Edvardsen

22.03.2015 kl.17:04

Jeg har 30 cm rundpinne. Kan man lage sokker med så langt, eller er det for kort/langt? Hvor mange masker tror du jeg trenger til en sokk til dame?

Strikkepiken

22.03.2015 kl.17:13

Charlotte Hagen Edvardsen: 30 cm pinne er fint småplagg til voksne som sokker og votter.

Ta deg en titt på sokkeoppskriften min, så finner du svar på flere ting ;)
http://strikkepiken.blogg.no/1365512634_slitesterke_damesokke.html

Charlotte Hagen Edvardsen

22.03.2015 kl.19:22

Tusen takk :)

Dija

30.08.2015 kl.19:04

Hei! Jeg begynte å strikke nylig og skal prøve meg å strikke sokker for første gang etter oppskriften din. Jeg prøver å legge opp masker etter den videoen du linker til, men jeg ender opp med store mellomrom mellom hvert par av maskene, er det sånn det skal bli? Hva kan jeg gjøre for å unngå det?

Strikkepiken

30.08.2015 kl.19:48

Hei og så kjekt at du vil strikke min oppskrift! Opplegget ser ganske så ulekkert ut helt til du kommer til ca 5. omgang. Helt vanlig og ikke noe å bekymre seg for.

Skulle du likevell ikke bli fornøyd kan det være en god ide og bruke en 30 cm rundpinne i stedet for settpinner :)

Lene

04.11.2015 kl.19:19

Elsker denne oppskriften! Sokkene blir skikkelig bra. Tusen takk for at du delte.

Strikkepiken

04.11.2015 kl.20:23

Lene: Så kjekt å høre! :D

Hanne

04.12.2015 kl.18:29

Super oppskrift!

Da de var ferdige,heklet jeg en liten pyntekant oppe i samme farge som forsterkningsgarnet.

Kjempesøte :)

Strikkepiken

04.12.2015 kl.18:33

Hanne: Så bra at du syns det :) kjempe kjekt å få tilbakemelding om :)

Sikker en fin detalj med pyntekant :)

Anne-lise

29.11.2017 kl.09:47

Så flink du er. Jeg leser og prøver nye ting. Kult. Skulle gjerne lært forkortede pinner på forsiden av genser! Min utfordring....

Strikkepiken

05.12.2017 kl.15:29

Anne: Mange takk! :D Mener det finnes en del engelelske mønstre med denne teknikken. Dette skal visstnok være supert for dem med stor byste. Har du sjekka Ravelry? :)

Mener også craftsy.com har nettkurs med denne teknikken. Kanskje det kunne være verd en titt? :)

30, Rana