Søt stripete tunika til en 4-åring

Noe jeg liker spesielt godt er å strikke barneklær og da spesielt små kjoler til små prinsesser. Det er en super mulighet til å dynge på med feminine og søte elementer som puffermer. volanger og blondekanter. Dette er rigtignok et prosjekt som har gått etter oppskrifta, med små rom for egne kreative krumspring.

Oppskriften kommer fra Sandnesgarn og er hentet fra heftet 1306 Mandarin Barn. Garnet i oppskrifta var Mandarin Petit, et tynt og fint garn i 100% bomull. Jeg har liten erfaring med å strikke med bomullsgarn, men jeg er alltid på jakt etter ny lærdom. 

I stedet for å felle til halsringing, satte jeg etterhvert som maskene skulle felles inn på en sikkerhetsnål i påvente av at halskanten senere skulle strikkes senere. Da blir resultatet glattere, penere og mindre hakkete, noe som er ønskelig å streve etter.

Den røde blondekanten som går rundt skuldrene er heklet i en omgang vrangmasker. Dette var en ny variant for meg. 

I stedet for å felle de 10 maskene under armene, satte jeg dem på sikkerhetsnål og strikket videre. Maskene ble sydd sammen med maskesting etterhvert. En smart og fin metode for å få en fin sammenføyning under armene. Nærmere forklaring finnes her.

Nede på kjolen var det en søt liten volangkant. Maskeantallen i starten på tunikaen tilsvarte en voksen damegenser, så det skal både en god del ekstra masker og garn til for å få en slik kant. 

Garnet var ikke spesielt godt å strikke med og jeg opplevde at det ville dele seg flere ganger. Dette ble spesielt tydelig da jeg tok frem heklekroken, så det var noe som bød på større problemer en selve strikkingen. Mandarin Petit er er garn som gir et fint resultat, men det blir ikke lagt i kategorien yndlingsgarn.

Nå håper jeg bare tunikaen blir mye brukt!

4 kommentarer
    1. Ein skjønn kjole. Tenker prinsessen blir henrykt for den her. Mandarin petit er ikkje mitt yndlingsgarn heller. Men det er lettere å strikke med det etter kvart. Vanlig mandarin er bedre. Viss du vil ha eit godt bommulsgarn som ikkje deler seg skal du kjøpe. Baby cotton fra LANG Yarns. Nydelig garn å strikke av og veldig mjukt og fint. Samme tjukkelse tror eg som mandarin petit. God helg til deg

    2. Greta: Takk 🙂 Ja, den ble godt mottatt og heldigvis ble den ferdig til 17. mai 🙂
      Jeg har lagt min elsk på Mandarin Naturell til grytekluter, men det er jo en del tykkere enn Petit. Så igjen skal ikke grytekluter passe helt bestemt i størrelsen til noen, så her er det mer fritt vilt å gjøre endringer.
      Takk for tips. tipset er notert! 🙂 god helg til deg og alt garnet! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg