Stripejakka som til slutt ble ferdig

Denne jakka begynte jeg på for et år siden, i starten av min blogg-karriere, men den ble aldri ferdig… Før !

Dette er et prosjekt som har endret seg en del fra den opprinnelige planen jeg hadde. Og noen ganger er det jo helt fint at kreative planer lever sitt eget liv, så lenge det ikke innebærer fryktelig mye ekstra-arbeid. Og denne jakka har heldigvis vært en sånt et. 

Både oppskrifta og garnet er hentet Drops. Jeg må legge til at jakka ikke ligner spesielt mye på sin oprinnelige design, men selve fasongen på jakka passer meg kjempegodt. Jeg har tidligere strikket denne jakka i blått alpakkagarn og den er å finne her. Framgangsmåten og endringene er de samme på begge jakkene, bare at denne jakka har fått litt mer pynt. Jeg har galant styrt unna sidesømmene også på denne jakken og bolen et strikket i et stykke.

Baksiden på gensere og jakker har en tendens til å bli forsømt når det kommer til dekor. Dette er jo egentlig veldig synd siden både sjal, smykker, nåler og annet stash er på framsiden og henger fremover. Ryggen en jo en stor flate som egentlig bare venter på å få sin del av morroa.

Jeg har brodert på frihånd med både attersting, mille fleur og franske knuter. Gøy å variere med flere typer sting i et og samme broderi. Alle fargene er rester etter tidligere alpakka-prosjekter. 

Sånn ble jakka seende ut i front. 

Jeg hadde egentlig funnet noen andre knapper en disse, som var ganske mye større. Men da jeg kom over disse kanppene på etsy, kunne jeg ikke motstå dem.

Og for dem som måtte ha litt erfaring med knappehull og sånt, så er det jo en kjent sak at det ikke er noe problem å lage knapphull mindre. Dessuten tilfører håndsydde knapphull plagget litt mer finish.

Lommene er absolutt helt falske. Her har jeg plukket opp 22 masker og strikket en liten lapp i *2 r, 2 vr*, som ble sydd fast i sidene. Egentlig putter jeg svært sjeldent noe i lommene på jakkene mine, så dette var en dekorativ sak som passet meg perfekt. 

Jakken har V-hals, noe som kommer litt dårlig frem på bildene pga sjalet jeg har på meg. (Til mitt eget forsvar vil jeg som uprofesjonell modell understreke at det var rimelig kaldt på Saltfjellet og at jeg har det privilegiet at jeg kan kle av meg så lite som det passer meg…)

Skulrene er sydd sammen med usynlige maskesting, som er en grei sak. Armene var et annet kapittel, selv om jeg ble egentlig veldig fornøyd med ermesømmen. Det var ikke bare enkelt å få stripene til å stemme, finne ut hvilken farge jeg skulle sy med og ikke minst få de 2 armene så like som mulig. Så det ble mye måling, nåling og skifting mellom 2 farger på sy-garnet. 

En glad, varm og kjempe deilig jakke å ha på!

6 kommentarer
    1. Hei
      Holder på med en fanakofte ganske lik den du har strikket,men i smartgarn med bare striper.
      Hvordan gjorde du det med fellinga etter du “hang” på ermene?
      har “lånt” bildet ditt men det er vanskelig å se.
      Tina

    2. Anonym: Jeg har felt en blanding av ragland og rundfelling etter at armene ble satt inn på bolen. Jeg har tatt utgangspunktet i fellinga til fana-genseren som finnes i sandnesgarn sitt hefte “til fjells 1011”. Den oppskriften er beregnet på garnet sisu, som er en del tynnere enn garnet smart.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg