Line nr. 13 – flettegenser fra sandnesgarn

Jeg har tidligere nevnt at jeg så smått har begynt å strikker utstillingsmodeller for den lokale garnbutikken Garn og Ide. Noe alle parter virker fornøyd med. Det er veldig kjekt å være med å prøve ut nye produkter, gi tilbakemeldinger å få arbeidet mitt hengende i butikken. 

Jeg har tidligere skrevet om dette prosjektet og den bloggposten er å finne her. Der skriver jeg litt om erfaringene mine med garnet Line, som her er brukt, samt prossessen.

Dette er en genser som ikke passer verken i klesskapet mitt eller til meg, sånn rent stilmessig. Så noe jeg virkelig ønsker meg når jeg blir stor og får plass er en utstillingsbyste. Men jeg liker jo å strikke mye forskjellig, så selv om jeg ikke kunne tenke meg å bruke plagget selv, setter det ingen demper på gleden i prossessen. Innimellom konkluderer jeg med at dette er jo en svært grei egenskap å ha!

Genseren er veldig godt utringet. Den lille rullekragen er en enkel og morsom detalj.

Skuldrene er masket sammen etter beste evne, med både rett og vrange maskesting. Dette var ingen enkel opperasjon å få til, siden inndelingene med rette og vrange ikke stemte med for- og bakstykket. 

Armene er også sydd i med maskesting, noe jeg heller ikke har gjort før. Så en ny lærdom: Maskesting kan fint brukes til å sy i armer med, uansett type arm.

Dette er første genseren der jeg strikker for og bakstykket hver for seg, for så å sy sammen i sidene. Selv om jeg nå har prøvd det og er vel fornøyd med resultatet, har jeg egentlig bare fått bekreftet min mistanke. Det er enklere, finere og bedre å strikke rundt og snike seg unna disse totalt unødvendige sømmene. 

Til å sy for- og bakstykket sammen, har jeg brukt en teknikk som heter mattress stitch. Nå kan jeg legge til at jeg ikke vet hva teknikken heter på norsk, da jeg fant den på youtube. Instruksjonsvideo er å finne her.

Armene ble egentlig veldig fine, med fletter bare på underarmene. Flettene strikkes over 16 masker, så dem hadde nok blitt litt klumpete om dem fortsatte opp mot skuldrene. 

Genseren er strikket i ribbestrikk og trekker seg godt sammen både på henger og på modell. Dette kan føre til at en slik genser kan bli i overkant avslørende. Siden dette garnet ikke skal dampes, kan det være en god ide og la plagget få et vannbad, strekke den i fasong og la den tørke flatt. 

Noe som er så fantastisk herlig med sommeren er at det finnes så utrolig mange fine steder å ta bilder på! Denne gangen har jeg tatt turen til Klokkerbrua i Klokkerhagen på Mo i Rana. 

Den som sier at strikking og sommer ikke henger sammen, tar rett og slett feil!

6 kommentarer
    1. flott genser. Er kjekt å strikke for andre også. det gjør eg jo veldig mye. Om det ikkje er til butikker. eg er enig med deg i att det er finest og enklest å strikke rundt. Har ofte gjort om oppskriftene når det er strikket i enkelte deler.
      Veldig fint sydd sammen da. du er nøyaktig og flink

    2. Hei. Så fin genser:) Holder no på å strikke den samme, ferdig med for og bak stykke. Lurer på strikka du ermene rundt på rundpinne eller fram og tilbake og maska i hop til slutt? Tolka oppskr. som rundt på liten rundpinne, men ser at maskeantallet er for lite til det?
      På førehand, takk for svar:)

    3. mel: Takk for det 🙂 Jeg strikka armene på strømpepinner, siden jeg ikke hadde en liten rundpinne. Men jeg bruker vanligvis rundpinner på 30 cm til armer, for det blir det fineste resultat av. Lykke til 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg