Marius-mønstrete grytekluter

Marius-bølgen vil ingen enda ta og mønsteret er å finne på tilnærmet alt. Jeg er jo lett å innspirere så jeg tenkte jeg skulle strikke grytekluter denne gangen. 

Jeg lånte Mariusboka på biblioteket for å sjekke ut den offisielle oppskriften, men jeg likte verken slik mønsteret var amputert, heklekanten, garnvalget eller prisen. Så boka ble levert i retur, med uforrettet sak. Et par (eller to…) grytekluter kan da umulig være så vanskelig å komponere selv…? 

Garnvalget falt på Mandarin Naturell, et rimelig bomullsgarn som er veldig godt å strikke med. Mitt favoritt-bomullsgarn så langt. Jeg har brukt pinner nr. 3, for jeg liker at gryteklutene er litt faste, solide og litt tykke å ta i. 

Jeg har strikket mye fra heftet Voksne klassikere tema 15 fra Sandnesgarn. Der fant jeg et strømpemønster der hele Mariusmønsteret var brukt og strikkeprossessen startet øverst på mønsteret, altså på det røde. For jeg kom fram til at jeg måtte begynne i den enden, jeg visste ikke hvor langt det blå stykket etter endt mønster skulle være. Målet var å få gryteklutene til å bli kvadratiske 20 x 20 cm.

Jeg la opp 108 m. Mariusmønster strekker seg over 18 m og mønsteret ble gjentatt 6 ganger. Oppleggsmetoden jeg har brukt heter midlertidig opplegg, som jeg senere felt sammen med teknikken avfelling med 3 pinner både oppe og nede, altså i begge ender.

Selv om jeg syr aldri så pent vil denne løsninga bli finest. Dette er også en fin måte å hoppe over heklekanten, for den blir overflødig siden det ikke er noen ujevnheter å dekke over… Dette er en metode som krever litt mer jobb med, men jeg mener helt klart det er verdt det! 

Før jeg la opp opp maskene holdt jeg av 1,5 meter med rødt garn. Dette stykket ble brukt til både å felle av, hekle 15 luftmasker og 15 fastmasker til hempe. Slik slapp jeg unna flere unødvendige tråder og feste, noe som fører til det beste resultatet. 

Noen nye erfaringer har jeg gjort meg, og jeg tror jeg har funnet min gyldne formel for hvordan et par gode og funksjonelle grytekluter skal lages. Nye garnbekjentskaper ønskes også alltid velkommen, og jeg har funnet meg en ny god venn i Mandarin Naturell. Så da var 2 par grytekluter klare til bruk!


#mariusmønster #strikking #norsktradisjon #grytekluter

21 kommentarer
    1. Mange gode tips du hadde her! Alltid fristende å henge seg på etter et innlegg som dette.
      Heldigvis er det enda en stund til jul….Men, masse som skal gjøres.:))

    2. Oi, så fine disse var! Veldig bra komponert! 🙂 Til og med finere enn de med heklekant rundt! Vil gjerne prøve meg på fremgangsmåten din hvis jeg får, men er rimelig fersk i “gamet” – og må lære meg midlertidig opplegg og avfelling med 3 pinner 🙂 Og så vet jeg ikke helt om jeg skjønte hvordan du fikk til hempen, men den tid den sorg….

    3. Tone: Takk for det 🙂 Prøv i vei du! Alltid kjekt kunne inspirere og bringe kunnskap ut til flere. Bare sørg for at du måler og setter av 1,5 meter med rødt garn FØR du begynner å legge opp. (lag et lite nøste, som henger fast i strikketøyet)
      Ikke vær redd for å ta kontakt om det er noe du føler du ikke får det til, jeg hjelper gjerne til 🙂 Husk på at kua har vært kalv en gang – vi må alle begynne et sted. Øvelse gjør mester 🙂

    4. Hei, desse var utrolig fine!
      Jeg er helt ny på strikking og jeg lurte på hva du gjør med sidene?
      Syr du dem sammen eller bruker du avfelling med 3 pinner på sidene også?

    5. Anonym: Takk og takk 🙂

      Gryteklutene er strikker rundt, på rundpinne, slik at de blir doble. Enklere slik og gryteklutene blir fine og tykkere. Felling på topp og i bunn, sidene er sammenhengende strikk. Ingen søm med denne metoden 🙂

    6. Hei!
      Så flotte disse var, får prøve meg på noen sånne til julegavene i år 🙂 Hvor mange garn trengte du til to kluter? Og er det fargene 1001, 4219 og 5575 du har brukt?

    7. Hei
      Mye fint å se på bloggen din, ble skikkelig inspirert nå og skal prøve disse gryteklutene. Fine til meg selv og til gaver 😊 hvor stor rundpinne brukte du ?

    8. Flotte grytekluter dette må jeg bare gjøre har kjøpt meg garn så nå får jeg bare se om jeg klarer 😃hadde vært fint å kunne gi bort i julegave tusen takk for oppskrift 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg