Tynne Mariussokker

Selv om det finnes oppskrifter p mye fint, s er det ofte jeg leser gjennom dem og er uenig i mange ting. Da komponerer jeg gjerne noe selv og plukker det beste fra forskjellige steder og sette sammen til noe lurt. Erfaring kommer etter mye ving, refleksjoner og observante blikk. Det er det beste supertrikset jeg har i utstyrskurven.

Oppleggsmetoden jeg har brukt gr under navnetChannel Island Cast On.Dette ermin soleklare favorittmetode legge opp strikkety som starter med 1 rett og 1 vrangmaske. Jeg har brukt denne metoden i flere av mine prosjekter, og det er finneher.

Sokkene er i all hovedsak strikket i garnet Silja, en hvit rest med Sisu og litt rd babyull. Garnkvaliteten er snn i cirka den sammen og da fant jeg ut at dem kunne kombineres. Sokkene er strikket p pinner nr. 3. Jeg la opp 72 masker til leggen, siden en Mariusmnsterrapport strekker seg over 18 masker (18 m x 4 ganger = 72 m), det skulle vise seg bli helt passe til en helt ordinr damelegg.

Sokkene er strikket med teknikken forsterket hl og forsterket sle. Jeg har tidligere skrevet bloggposter om nettopp denne metoden og det er finne her. Jeg har ogs kostet p forsterningsgarn i polyamid i hlen, sammen med hovedgarnet. Tfellingen har jeg konsentrert i sidene, slik at denne typen sle kan fortsette helt frem til trne.

Et unikt par sokker som etter hvert skal f ny eier!

#mariusmnster #mariussokker #strikking #norsktradisjon

16 fine kommentarer

Siv Jensen

13.10.2013 kl.22:36

N s jeg de. Flotte sokker! Marius mnstret er nydelig <3

Strikkepiken

13.10.2013 kl.22:58

Siv Jensen: Takk :)

handarbeidsglede

14.10.2013 kl.06:48

Disse var kjempefine!

Fru Stussli

14.10.2013 kl.07:36

S flotte lester <3

Min mor strikket marius-knestrmper til datteren min i fjor. De er strikket i tynt garn med forsterkninger i hl. Sammen med strikkekortbukser er disse kule ullbukser som hun synes er helt greit bruke som erstattning for den litt u-kule ullbuksa :-)

Min var her forresten i forrige uke og da viste hun meg strikke hl, s det skal jeg jo prve meg p nr jeg bare blir ferdig med genseren i xxl :-P Alts til pske....

Ha en strlende mandag strikkegurudama ;-)

Liv

14.10.2013 kl.08:23

Fine sokker! Trodde aldri jeg skulle si at sokker er kjekt strikke. Men jamen er det blitt snn etter at jeg ble blogg-leser. Rart med den smitte-effekten. :)) Jeg har ogs strikket noen par i Sisu og ca. tykkelse Sisu. Viser seg at de fleste synest det er passelig tykkelse bruke i sko.

Takk for tips om forsterket sle, jeg har stoppet med hlen. Smart!

Ha en fin ny uke.

Greta

14.10.2013 kl.08:38

flotte sokker. Eg gjr som deg av og til og andre ganger flger eg slavisk oppskrifta. vel nesten da. Det sprs kva ein meiner med slavisk. Arne og Carlos strmpene var meininga flge heilt slavisk og eg gjorde det bortsett fra litt av fagevalget. Ville prve anna hl og tfelling enn det eg vanligvis bruker. Min egen favoritthl kjem eg til g rett tilbake til. Tfellinga skal eg tenke p.

Nr eg ahr bestillinger s prver eg flge oppskrifta s sant ikkje anna er avtalt. Men nr eg lager ting for lage det, s har eg ftt masse ideer og s bruker eg hodet. (varierende hell siden hodet er mitt). Men det er gyest det. Ha ei flott ny uke

14.10.2013 kl.10:50

Veldig fine :)

Strikkepiken

14.10.2013 kl.12:04

handarbeidsglede: Takk for det :)

Strikkepiken

14.10.2013 kl.12:04

Anonym: Takk takk :)

Strikkepiken

14.10.2013 kl.12:06

Liv: Haha, ja det er lett og la seg innspirere! :)

En flott uke nskes til deg ogs :)

Strikkepiken

14.10.2013 kl.12:08

gretashobby: Takk for det :) Ja, du har jo erfaring i massevis, s litt kunstneriske friheter burde da ikke vre noe problem :) Skal innom deg og sjekke ut sokkene du snakker om. Flott ny uke til deg ogs :)

Strikkepiken

14.10.2013 kl.13:43

Fru Stussli: Stryk det som ikke passer. Veldig kjekt strikke selv, heller ha noen i familien, som kan lage akkurat det som nskes. Er jo kjempefint finne frem til lange strmper i stedet for ullbukse :)

Haha! Viktig med ml og visjoner vet du :)

I dag skal faktisk strikkegurudamen p strikkekafe, s jeg regner med at det blir en bra mandag :) Flott mandag til deg ogs :) Spr for all del om du trenger hjelp til genseren du holder p med :)

Siv Kaldal

14.10.2013 kl.23:00

Det er frste gang jeg ser forsterket sle,har tenkt p det selv men det har ikke gtt an med den type hl jeg har strikket! Ser n at det gr utmerket med annen hl,s idag har jeg lrt noe nytt!

Strikkepiken

15.10.2013 kl.00:03

Siv Kaldal: S bra at du lrte noe nytt :)

Jenny

09.02.2017 kl.23:41

Hei. Lurer p om gensere strikket i Sisu vil strekke seg og bli sid?

Strikkepiken

10.02.2017 kl.01:03

Hei! Det vet jeg rett og slett ikke fordi jeg har ikke noen gensere eller kofter i Sisu. Men som med alt annet spiller strikkefastheten inn.

Men det selges, strikkes og lages store mengder oppskrifter til garnet Sisu, s jeg regner med at det skulle g bra. Jeg kan ikke si ha registrert noen slike problemer inne p diverse strikkegrupper inne p Facebook. Garn jeg vet kan sige er alpakka og merinoull, spesielt med ls strikkefasthet.