Jeg har fått mye fint til jul!

Det har vært jul igjen og jeg har kost meg som bare det. Mye fint har jeg også fått!

Knappe-teppe er fra Ikea. Det bærer navnet Tåsrup Teppe og er å finne her. For en knappe-entusiast som er glad i farger er jo dette et av høydepunktene blant julegavene!

Jeg ble svært glad for den store kurven jeg også fikk. Egentlig er jeg ikke så veldig begeistret for tradisjonelle kurver, men denne så nesten ut som den var strikka. Lett var den også. Håper denne er passe størrelse til å ha alle mine strikkeprosjekter i...

Boka Ren Ull er skrevet av Ingun Grimstad Klepp og Tone Skårdal Tobiasson. 1. november 2013 var forfatterne innom Nasjonal Strikkekveld på NRK. Ingun og Tone har samarbeidet i flere forskningsprosjekter med tema bærekraftig mote.

I Ren Ull følger vi veien fra sau til produkter. Her er historien om kvalitet, norsk industri, nostalgi og tradisjoner og moderne design. Her avlives også myter - for moderne ul verken klør eller krymper. Utgangspunktet er norske sauer, men i en globalisert verden har ullen tatt noen omveier som de færreste vet eller tenker over. Så la deg overraske og forføre inn i en verden som slett ikke bare angår kvinner. Boka er å finne her

Jeg fikk en kjempefin sokke-strikke-bok, Sock Knitting Master Class av Ann Budd. Boka har geniale måter å integrere teknikker som flettemønstre, vridde masker, hullmønster, mønsterstrikk med flere farger, skyggestrikk og mye mer.

I boka forklares det hvordan oppfinnsomme metoder brukes til å begynne sokker med, forme flere typer hæler og tær, samt flere typer såler. Det følger også med en DVD på 90 minutter som går gjennom de grunnleggende og alternative måtene og strikke sokker på. Boka inneholder også flere oppskrifter på sokker, som jeg ser frem til å gå løs på! Den er å finne som e-bok her. (Det virker imidlertid som at papirutgaven er utsolgt) 

Jeg fikk faktisk enda en bok, Finishing School av Deborah Newton. Her ligger forholdene godt til rette for å utvikle meg som strikke-monterings-nerd. Jeg skriver ikke så mye om den for denne videoen beskriver boka godt. Boka er å finne her.

Sengesettet med strikkemønster er det Princess som står for. Det er å finne her. Dette sjarmerende sengesettet fant jeg gjennom strikkesida på Facebook, og jeg var ikke sen om å legge til på ønskelista.

Så nå har jeg mye fint å se på, nyttig å lese og noe å henge fingrene i. Da gjenstår det bare å ønske det nye året velkommen. Godt nytt år!

10 fine kommentarer

ritahobbyfoto

31.12.2013 kl.14:47

Mye fint :)

Godt nytt år :)

Strikkepiken

31.12.2013 kl.15:21

ritahobbyfoto: Ja, jeg er strålende fornøyd :) godt nytt år :)

fjellgeitbundingen

31.12.2013 kl.21:35

Hei, ja her var det mye flotte gaver og overraskende mye strikkerelatert :)

Liv V.

01.01.2014 kl.12:42

Dette var jo rette gavene til en Strikkepike. Jeg må få tak i sengesettene, de var festlige.

Godt nytt år til deg også!

Birgitte

01.01.2014 kl.21:45

Mange fine julegaver ja! Fikk lyst på den Ren ull boka når jeg hørte om den på nasjonal strikkekveld, men da ble det bare med tanken, Tror denne boken må komme i bokhyllen min etterhvert:) Og det sengesettet fristet veldig!

Ida- Livet i Malaysia

02.01.2014 kl.14:15

Nytt år, nye muligheter! dette blir spennede! Jeg har ett veldig spennede år i vente, med masse reising både i landet jeg bor i (Malaysia) og i resten av Asia! Første stopp blir Vietnam! :D

Godt nyttår til deg!

Strikkepiken

02.01.2014 kl.14:38

fjellgeitbundingen: Ja, jeg har en egen evne til å finne slike ting :) Lever jo og ånder for hobbyen min, så er fint gaver som støtter opp om den :)

Strikkepiken

02.01.2014 kl.14:39

Liv V.: Så absolutt! Jeg gleder meg til å ta i bruk alt sammen :)

Strikkepiken

02.01.2014 kl.14:40

Birgitte: Du kan jo låne den på biblioteket i første omgang, kanskje? :) Ja, jeg falt langflat for sengesettet <3

Strikkepiken

02.01.2014 kl.14:41

Ida: Helt sant :) you lucky pig :) sikkert kjempe spennende å reise rundt :)