Mariuskofte med rundfelling neste!

Mot i brystet, vett i pannen, stjernerad i ermet. Flettestrikk, selburose og rødmende skuldre over mørkeblå vinternatt, maske på maske av norskættet flid. Topplue i krigstid, restegarn i nedgangstid, raggsokk i rottefelle, snekledde rader bortover pinnen og langsetter kysten, stolpe opp og linning ned, montering på vrangbord, langt opp på rundpinne, montert med kjærlighet, siden 1888. – Sandnesgarn

Dette er et sitat fra heftet Norske Ikoner tema 35 fra Sandnesgarn. Og egentlig syns det beskriver den særnorske strikkekulturen godt!

Nok en gang skal jeg gå løs på en norsk klassiker, denne i form av en tynn Mariuskofte med rundfelling. Dette er en ny variant av det populære Mariusmønsteret. Anbefalt garn i oppskriften var Sisu, men det er blitt byttet ut med Drops Alpaca i fargene marineblå 5575, natur 1101 og rød 3620. Rundpinnene nr. 2,5 og 3, i ulike lengder, er klare til bruk

 

Frøkna som skal ha denne jakka, rager over 180 cm og har en omkrets på størrelse med en supermodell. Ofte i reklamer og sånt, gis det intrykk av at dette er den idelle formen når en skal kjøpe seg klær. Selv er jeg jo vesentlig lavere og har mange flere centimetre i omkrets, så jeg har latt meg lure. Men nå skjønner jeg jo at også en slik fasong har sine utfordringer. Da er det jo fint å kunne strikke noe etter mål, som passer helt perfekt. Så det blir utfordringen i dette prosjektet.

Størrelse XS i vidde og XXL + 7 cm i lengde. Det er også ytret et ønske om at den rette jakken skal ha litt insving i livet. For å få alle målene til henge sammen, måtte jeg ta blyanten fatt og skissere litt og regne mye.

Selv om tegnekunskapene er så som så, lever heldigvis regnekunskapene i beste velgående!

24 kommentarer
    1. Fru Stussli: Sånt er da virkelig ikke noe problem 🙂 jeg har strikket mange jakker i den garntykkelsen, så jeg har noen eksemplarer å måle på her hjemme. Så leser jeg litt på flere oppskrifter og lager et slags sammendrag. Godt å ha litt ulike kroppsfasonger å prøve seg på, å strikke etter oppskrifta er ikke hjernetrim nok for en hardcore strikkenerd av verste sort 😛

    2. Skal akkurat til å legge opp til Mariuskofte (i Sisu) jeg også, men klarer ikke å bestemme meg for om det skal bli kofte eller genser. Oppskriftene er jo så like at jeg kan jo starte med genser i det minste…
      Den store utfordringen for min del blir vel å lage en salgs midjepassform.

    3. Flott jakke – dette blir bra! Denne står på strikkelista mi også, men den er så lang, så lang, den lista… Jeg funderer på hva slags garn jeg skal velge. Blir spennende å se hvordan den blir i Drops-garnet!

    4. Jeg har også så lyst å strikke mariuskofta fra Norske Ikoner, men jeg har enda ikke våget meg utpå å klippe opp strikketøyet 😉 Men det er nyttårsløfte for i år, og da blir det kanskje kofte på meg også 🙂 Du er altså bare så flink å ta utfordringer på strak arm! Heldig den som får kofte fra deg, synes jeg 🙂

    5. Martine: Bare å hive seg rundt og begynne det! Trenger du hjelp til montering så skrik ut 🙂

      Jeg liker utfordringer, dø av kjedsomhet er skrekken :O heller dette enn ekstremsport 😛

    6. Så flink du er!
      Har planer om å strikke genser til min stemor og kofte til min far i 60-årsgaver. Og dermed skal det jo være overraskelse.
      Jeg har aldri strikket noe så stort før!
      Problemet mitt nå er at hun er ca 175cm og smal, han er 196cm. Da er det jo tydelig at jeg ikke bare kan finne en oppskrift… 🙂 Du ga meg litt å tenke på nå gitt 🙂
      Hvor har du det opprinnelige mønsteret ditt fra?
      Mvh
      Toril

    7. TorilK: Takk 🙂

      Oy! Det var litt av noen spennende planer! 🙂 En gang må være den første, for alt 🙂

      Oppskriften er hentet fra Sandnesgarn sitt hefte Norske ikoner tema 35. Jeg har tatt mål fra kulen i nakken og så langt ned som jakken skal være. Så legges den ekstra lengden på nederst på glattstrikken, etter vrangborden. Armene måles til rundfelling fra armhule til håndledd på strak arm. Gode mål er viktig for god passform 🙂

      Lykke til!

    8. Hei!
      Hvordan feller du til innsving i livet? Jeg strikker litt løst. så når jeg strikker ensfarget blir str en del større enn når jeg strikker mønsterstrikk 🙂

    9. Merethr: Hei!

      Jeg har tatt utgangspunkt i denne oppskrifta: http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=103&d_id=7&lang=no

      Sett merke i hver side. Første felling er etter 9 cm. Strikk til det gjenstår 3 masker før merket i siden. Strikk så 2 vridd sammen og deretter 1 maske rett. Strikk 1 maske rett etter merket og 2 sammen. Strikk til du kommer 3 masker før neste sidemerke og strikk 2 masker vridd sammen og 1 maske rett. Strikk 1 maske rett og 2 sammen. Gjenta dette hver 2. cm totalt 4 ganger. (Det felles 4×4= 16 masker totalt.)

      Strikk 8 cm glattstrikk til og begynn deretter å øke. Strikk til det er 1 maske før merke i siden og øk 1 maske strikk 1 maske rett. Strikk 1 rett og øk enda 1 maske. Gjenta dette hver 3. cm totalt 4 ganger. (Det økes 4×4=16 masker totalt.)

      Lykke til 🙂

    10. Hei,
      Glad jeg kom over siden din med noen gode tips. Jeg har akkurat started paa denne marius koften I Sandnes garn. Var ikke klar over foer jeg hadde started at man skal strikke rundt og klippe opp etterpaa. Jeg har aldri klippet opp et strikke prosjekt foer og er litt usikker paa det. Kan jeg strikke frem og tilbake? Utfordringen blir vel moensteret som kanskje ikke blir like bra siden detblir skjevt?
      Takk for tips.

    11. Elise: Hei og så fint at du fant veien hit da 🙂

      Jeg syns helt klart at det er enklest å strikke rundt og klippe opp etterpå. En jakke med så lite mønsterstrikk som denne, kan selvfølgelig strikkes frem og tilbake. Da er det avgjørende hvor komfortabel du er med å strikke mønster fra vrangsiden. Jeg har tips på dette inne på strikkeskole. Det er ingenting som skal bli skjevt selv om du strikker på denne måten.

      Skulle du likevel bestemme deg for å strikke rundt og klippe opp etterpå, finnes det masse monteringstips inne på monteringsskole.

      Lykke til 🙂

    12. Hei
      Skal akkurat i gang med å strikke Marius nå med dette mønsteret. Egentlig har jeg mest lyst på innsvinget form og perlestrikk nederst. Tror du det blir ok med perlestrikk nederst på denne oppskriften? Tenkte å bruke noen av tipsene dine til innsving. Kunne jo ha valgt det andre mønsteret som har både perlestrikk og innsving men den er jo beregnet til litt tykkere garn.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg