Mariusgenser med rundfelling – nr. 3 i rekka

Mariusbølgen vil ingen ende ta. Jeg har tidligere strikket to damegensere med rund sal, så dette er den tredje. Selv om det er samme oppskrift, har de blirr svært ulike, og gøy er det!

Garnvalget denne gangen falt på Sandnes Alpakka (som er anbefalt i oppskrifta) i fargene otopisk hvit 1001 og gråmelert 1042. Ingen tredje farge her. 

Fargene er nokså duse, selv om det ikke er noen problemer med å se selve mønsteret. Spennende å prøve ut nye fargekombinasjoner, som jeg selv aldri ville valgt. Selv om dette er veldig utypisk meg, syns jeg genseren ble veldig fin!

Alpakkagarnet fra Sandnesgarn var et nytt for meg. Jeg har tidligere hørt mye negativt om dette garnet, så jeg var veldig spent på å teste det ut. Selv om det ikke slår favorittgarnet mitt som er Alpaca fra DROPS, som riktignok er en del tynnere, ble jeg positivt overrasket. Garnet blir fint og jevnt når det blir strikket og det kjennes lett og luftig. Dette blir en genser som blir behagelig å ha på, garantert!

Når jeg strikker gensere med rundfelling bruker jeg å sy i en merkelapp, for å skille mellom forran og bak. Slik at en uinnvidd strikker slipper å lete etter begynnelsen på omgangen for å ha starten bak. Det er nærmest uungåelig å en uregelmessighet her, så da er det jo best at den er på baksiden av genseren.

Genseren er så godt som helt etter oppskrifta bortsett fra at jeg har lagt på 5 cm på lengden og den tredje fargen er byttet ut til fordel for hvit.

Nå har jeg strikket så mye Mariusmønster at jeg nesten kan det utenatt. Og det er jo greit å ha slike strikketøy innimellom som en kan strikke uten å være superkonsentrert for hver maske. Når sant skal sies ønskes ensfargede armer og boler i glattstrikk, velkommen til spennende TV-programmer og lystig strikkekafe!


#mariusgenser #rundfelling #norsktradisjon #strikking

34 kommentarer
    1. Jeg synes genseren ble kjempefin. Likte fargene.
      Jeg har strikket luer og en barnegenser av dette garnet, Liker det veldig godt. Mykt og lett. Jeg har hørt fra flere at gensere i Alpakka kan sige litt, men har altså ikke erfaring med voksengensere. Har da brukt Sandnes Alpakka/ull. Det holder seg fint, siger ikke.

    2. Dette ble en flott genser! Fint med de duse fargene og like fint uten den tredje fargen. Har ikke fått rotet meg til å prøve sandnes alpakka selv ennå, men driver med et stort prosjekt med drops alpaca, og det kan nok bli et favorittgarn hos meg også 🙂

    3. Den ble kjempefin – jeg har strikket meg en tofarget Mariusgenser og synes at det er fint 🙂 Lurt med merkelapp i nakken – på tross av at jeg har strikket genseren min selv må jeg av og til kikke litt ekstra nøye etter for å finne ut hva som er fram/bak! Interessant å lese om dine erfaringer med garntypen du brukte.

    4. majessysslerier: Takk 🙂 Ja, syns dette var en interessant variant, med 2 farger. Lappen er bare sydd på for å gjøre det enkelt 😛 Spennende å prøve nye garnsorter 🙂

    5. Denne ble nydelig!
      Jeg har helt motsatt erfaring av deg når det gjelder alpakkagarn – jeg syns Sandnes Alpakka er et nydelig garn, godt å strikke med, relativt spenstig til å være alpakka, og god kvalitet som holder seg fin i bruk. Men uansett er det jo gøy å prøve litt forskjellig!
      Ha en fin, ny uke!

    6. Annepålandet: Takk og takk 🙂 jeg likte også garnet, men jeg har HØRT mye negativt om det. Merket riktignok ingenting til dette da 🙂

      Fin fin uke til deg også 🙂

    7. Er i gang med min andre genser nå, med rundfelling. Lurte bare på hvordan du gjør det med fellingen øverst? Står jo fell med rett og vrang, men syns ikke jeg fikk det helt til selv.. Så ønsker meg noen tips til min genser nummer to 🙂

    8. Nathaliekristin: Så spennende 🙂

      Jeg er ikke helt sikker på om jeg har felt rett over rett og vrang over vrang her, eller om jeg har fortsatt med perlestrikk i fellekanten også. Altså strikket en rett over forrige omgangs vrang og felt av, perklestrikk.

      Vil anbefale deg å ta deg en titt på denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=blNnmLp_EUM

      Lykke til med genseren! 🙂

    9. Kanskje ikke helt samme oppskrift vi har fulgt da 🙂 var ikke perlestrikk i oppskriften jeg brukte på den forige (strikket en damemodell med innsvingt midje sist) men en mer herresiden nå… Men ingen av oppskriftene er det perlestrikk øverst, men en rett, en vrang, som på kanten nede.. Men syns fellingen ble så rar, så mulig jeg har gjort feil der på den forige… 🙂 var veldig fint med perlestrikk, kanskje jeg skal gjøre det med denne 🙂 hvordan feller du øverst da? 🙂

    10. Nathaliekristin: Sikkert ikke. Perlestrikk er mest å finne i dameoppskriftene.

      Ble kanten veldig løs eller stram? Da kan det være lurt å regulere med tynnere/tykkere pinne i fellekanten.

      Feller slik jeg beskrev i siste kommentar 🙂

    11. Flott genser, men jeg lurer på om det er den oppskriften som heter Marius genser med rund sal du har brukt?

    12. Den var utrolig fin! Og veldig fint med perlestrikken! Hvor har du funnet oppskriften på denne med perlestrikk? Leter etter akkurat en slik! 🙂

    13. Hei. Så fin genser. Felte du av mer enn det oppskriften sier? Synes den var smalere i halsen. Det er det jeg er ute etter.

    14. Hei 🙂
      Skal sette igang med denne genseren men usikker på str :p bruker smart garn siden jeg ikke har gjort mange store prosjekter og ikke vil bruke det dyreste garnet;)
      Målte rundt bringa(over puppen?) Ca 87cm ganske ettersittende. Xs=85 S =93. Vil ikke ha den så veldig løs. Tenker kanskje xs går siden det er litt tjukkere garn ? :p noen tanker? 😉

    15. Tove: Hei. Smartgarnet tilsvarer det garnet som opprinnelig er brukt i genseren, så det vil nok ikke ha noe å si på størrelsen. Jeg hadde gått for str. S for du skal tross alt ha plass til å bevege deg.

      Strikk en prøvelapp og sjekk strikkefastheten din. Og ta mål rund hoftene.

    16. Heisann! Jeg skal strikke Mariusgensere til mine to sønner på 30 år. (tvillinger) De bruker medium i gensere men jeg finner ingen oppskrifter på herregenser med rundfelling. Jeg kjøpte Marius hefte, men der var det bare rundfelling for damer. Kan du hjelpe meg med dette.
      hilsen
      Elin

    17. Elin Slaatrem: Hei 🙂 Det er er ingen Mariusgenser med rundfelling som er beregnet spesifikk på menn, så vidt jeg vet. Det som jeg har skjønt er vanlig, er å bruke damemodellen og strikke bolen rett og hoppe over fellinga til innsving i livet.

      Lykke til 🙂

    18. Hej
      Hvor er det fint arbejde.
      Er den strikket i tynd Alpaca?
      Hvis Hvad opskriftnummer er den.
      Jeg kan ikke finde den med rundt bærestykke i tynd Alpaca, nemlig☺

    19. Hei! utrolig fin genser 🙂 garnet er alpakka fra Sandnes garn? husker du fargekoden du brukte? har du oppskriften? det står nr.3 over her, men den ligner mere på nr.11 på hjemmesiden til Sadnes garn. Så du postet en link over, men da fikk man bare opp alle oppskriftene som var i hefte. Mvh Ninni

    20. Hei og takk! Ja, alpakka fra Sandnesgarn. Husker desverre ikke fargekodene.

      Ja, det er nummer 11 i heftet, men den tredje genseren jeg strikker i den oppskrifta.

      Dette er en oppskrift som er i salg, og kan derfor ikke dele den. Du må nok kjøpe heftet jeg linker til 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg