Forberedelser - generell kunnskap

Hvordan sjekke om garnet holder på fargen?

Det finnes ikke noe mer kjedelig en å strikke store plagg som farger av i vask, og ødelegger hele greia. For å sikre seg mot dette er det lurt å sjekke før en begynner å strikke om garnet er fargeekte, dvs. holder på fargen. Dette gjelder spesielt sterke og mørke farger.

For å sjekke dette bløtlegges en ende av garnnøste i vann med litt vaskemiddel. Skyll i vann og surr enden rundt litt håndklepapir eller dopapir. Hvis papiret er like hvitt som før det kom i kontakt med garnet, skal garnet være trygt å strikke med. 

Dette er en test som går i samme kategori som den forhatte prøvelappen, men som kan være vel verd å ta seg tid til!

#sjekkefarge #unngåavfarging

Lik strikkepikens facebookside da vel! 

16 fine kommentarer

dandilion

27.02.2014 kl.23:27

Takk for godt tips! Kan noen ganger være greit å sjekke for mindre prosjekter også :)

Strikkepiken

27.02.2014 kl.23:29

dandilion: Helt sant :) Spesielt om det inneholder flere farger :)

Oldemorbloggen

27.02.2014 kl.23:48

Det var eit lurt tips.

Strikkemaske

28.02.2014 kl.01:40

Takk for tips

nonnebrigaden

28.02.2014 kl.01:49

Så kult, dette har jeg faktisk ikke tenkt på! Som oftest så kjøper jeg bare garnnøster med farger som appelerer, bruker plagget, så ender jeg opp med å bli ufattelig skuffet når plagget har hatt en runde i maskinen etter en stund. plutselig er fargen blass. Dette tipset skal jeg ta til meg!

Janniche

28.02.2014 kl.10:23

Så lurt, det har jeg aldri tenkt på før. Tusen takk for tipset. Kan jeg linke dette videre på bloggen min? =D

Hanne

28.02.2014 kl.11:31

Takk for tipset! God helg!

Strikkepiken

28.02.2014 kl.14:34

Oldemorbloggen: Helt klart :)

Strikkepiken

28.02.2014 kl.14:34

Strikkemaske: Ingen årsak :)

Strikkepiken

28.02.2014 kl.14:36

nonnebrigaden: Ikke jeg heller før jeg kom over tipset i ei kjempe fin strikkebok jeg kjøpte sist sommer :) Kan være lurt å sjekke på forhånd :)

Strikkepiken

28.02.2014 kl.14:38

Janniche: Bra du liker det jeg skriver :)

Del og link i vei :) Har et annet tips om hvordan slippe unna trådfestinga, om det skulle være interessant :) http://strikkepiken.blogg.no/1384285859_unng__feste_trder.html

Strikkepiken

28.02.2014 kl.14:39

Hanne: Bra å kunne være til hjelp :) God helg til deg også :)

Janniche

28.02.2014 kl.14:52

Takk for tipset =D altid kjekk å slippe unna trådfesting =)

Strikkepiken

28.02.2014 kl.15:00

Janniche: Helt klart :D

Mamma Marianne

03.03.2014 kl.20:02

Vet du om dette er noe som gjelder for alt garn, eller det litt billigere?

Strikkepiken

03.03.2014 kl.20:14

Mamma Marianne: Sånn helt egentlig skal det strikkes prøvelapp etter oppskrifta også skal den vaskes slik plagget du skal strikke skal vaskes. Da vil du få et riktig resultat med tanke på avfarging, billig som dyrt. :)