Happy-Go-Lucky boot socks i blå, kongeblå og svart

En av fjorårets julegaver var boka Sock Knitting Master Class, ei kjempefin bok med masse fine sokkeoppskrifter. Jeg har til nå bare prøvd meg på ei oppskrift i form av 2 par i ulike farger. Første paret ble i lys grå, lilla og rødt og det har jeg skrevet om her

Garnet jeg har valgt er strømpegarnet Silja i 80% ull og 20% nylon. Fargene jeg har brukt er blå nr. 332, kongeblå 310 og svart 301. Det var riktignok anbefalt pinnestørrelse nr. 2,75, men jeg rundet det opp til nr. 3, noe som ble bra.

Rute/boble-mønsteret er strikker med en farge i gangen. Instruksjonene er litt kompliserte, men strikkinga er enkel. Mønsteret strikkes over 8 omganger.

Det svarte kruset er en type falsk flette, som strikkes over 2 runder. Litt annet en vanlige fletter, og her trengs ingen flettepinne. 

1. omg. *2 rett og 2 vrang*

2. omg. *strikk 2 rett sm, hold m på venstre pinne, strikk 1 m rett fra 1 m av de 2, 2 vrang*

Hælflappene på disse sokkene er uten tvil det mest kompliserte på hele sokken. En fancy maskekombinasjon som ligner på den som ble brukt i kruset. Kjempe kjekt å få trimma de små grå litt, for dette ble konsentrasjonsstrikk til de grader!

Hælene ble, i motsetning til resten av sokkene, strikket på pinner nr. 2,5. Dette for å få dem tettere og mer slitesterke. Et lite triks min bestemor lærte meg. 

Veldig gøy å kunne leke seg med farger, striper, bobler og komplisert teksturstrikk!


#socknittingmasterclass #happygoluckybootsocks #siljagarn #strikking

10 kommentarer

Siste innlegg