The Farrow Rib Stitch

Det virker som de fleste norske kofter er bygget opp rundt et enkelt prinsipp, glattstrikk over den meste og vrangbord enten 1 r og 1 vr eller 2 r og 2 vr rundt ermer og bol. Og etter at jeg har strikka meg gjennom ulike oppskrifter, får jeg bare bekrefta denne teorien.
Så i forbindelse med kofte-prosjektet mitt har jeg lett etter et annet og elastisk og spennende resultat.
 

Slik fungerer det når denne teksturen strikkes frem og tilbake. Dette er en variant av 1 rett og 2 vrang eller 2 rett og 1 vrang. Mønsteret er delelig på 3 + 1 maske. Det er et mønster som går over 2 omganger. 

1. omg (retten) : 2 rett *1 vrang og 2 rett* avslutt med 1 rett

2. omg (vrangen) : *1 vrang og 2 rett* 

 

Når denne teknikken benyttes i rundt strikkes den på en litt annen måte. Mønsteret er delelig på 3. Mønsteret går fortsatt over 2 omganger. 

1. omg: 2 rett og 1 vrang

2. omg: 1 rett og 2 vrang

Slik ser vrangborden på ermet mitt ut. Jeg har brukt Channel Island Cast On som oppleggsmetode. Deretter har jeg strikket en rille og begynt med ribbestrikk. Litt nytt og spennende!


#vrangbord #strikking #FarrowRibStitch #NewStitchADay

Lik strikkepiken facebook og bli jevnlig oppdatert med kreative sprell og nyttige tips! 

8 kommentarer

Siste innlegg