Strikkeskole - kjekt å vite

The Farrow Rib Stitch

Det virker som de fleste norske kofter er bygget opp rundt et enkelt prinsipp, glattstrikk over den meste og vrangbord enten 1 r og 1 vr eller 2 r og 2 vr rundt ermer og bol. Og etter at jeg har strikka meg gjennom ulike oppskrifter, får jeg bare bekrefta denne teorien.
Så i forbindelse med kofte-prosjektet mitt har jeg lett etter et annet og elastisk og spennende resultat.

Slik fungerer det når denne teksturen strikkes frem og tilbake. Dette er en variant av 1 rett og 2 vrang eller 2 rett og 1 vrang. Mønsteret er delelig på 3 + 1 maske. Det er et mønster som går over 2 omganger. 

1. omg (retten) : 2 rett *1 vrang og 2 rett* avslutt med 1 rett

2. omg (vrangen) : *1 vrang og 2 rett* 

Når denne teknikken benyttes i rundt strikkes den på en litt annen måte. Mønsteret er delelig på 3. Mønsteret går fortsatt over 2 omganger. 

1. omg: 2 rett og 1 vrang

2. omg: 1 rett og 2 vrang

Slik ser vrangborden på ermet mitt ut. Jeg har brukt Channel Island Cast On som oppleggsmetode. Deretter har jeg strikket en rille og begynt med ribbestrikk. Litt nytt og spennende!

#vrangbord #strikking #FarrowRibStitch #NewStitchADay

Lik strikkepiken facebook og bli jevnlig oppdatert med kreative sprell og nyttige tips! 

6 fine kommentarer

Bente

14.05.2014 kl.10:06

Så kreativ du er, det er jo spennende å variere litt. Jeg skal prøve å tenke litt "ut av boksen" på mitt neste prosjekt.

Strikkepiken

14.05.2014 kl.14:35

Bente: Takk :) Ja, noe av det verste som kan skje er jo å bli kjedelig... :P

Livsverden

15.05.2014 kl.20:30

Mange spennende tips her :)

Strikkepiken

15.05.2014 kl.21:20

Livsverden: Bruk i vei :)

Liv Marit

12.10.2014 kl.20:50

Hei. Du har så mye gode tips at jeg begynte å se mer inne i bloggen din. Veldig glad for tipsene dine.

Men, tror du har en skrivefeil her i Farrow Rib stich: 2. omg (vrangen) : *1 vrang og 2 vrang*

Med vennlig hilsen

Strikkepiken

13.10.2014 kl.14:03

Liv Marit: Ja, har du sett! Bra men observante lesere som sier fra! :) Det hender av og til at hodet ikke er helt med. Jeg skal få ordnet det med en gang :)

Kos deg med bloggen min når det måtte passe :)