The Farrow Rib Stitch

Det virker som de fleste norske kofter er bygget opp rundt et enkelt prinsipp, glattstrikk over den meste og vrangbord enten 1 r og 1 vr eller 2 r og 2 vr rundt ermer og bol. Og etter at jeg har strikka meg gjennom ulike oppskrifter, fr jeg bare bekrefta denne teorien.
S i forbindelse med kofte-prosjektet mitt har jeg lett etter et annet og elastisk og spennende resultat.

Slik fungerer det nr denne teksturen strikkes frem og tilbake. Dette er en variant av 1 rett og 2 vrang eller 2 rett og 1 vrang. Mnsteret er delelig p 3 + 1 maske. Det er et mnster som gr over 2 omganger.

1. omg (retten) : 2 rett *1 vrang og 2 rett* avslutt med 1 rett

2. omg (vrangen) : *1 vrang og 2 rett*

Nr denne teknikken benyttes i rundt strikkes den p en litt annen mte.Mnsteret er delelig p 3. Mnsteret gr fortsatt over 2 omganger.

1. omg: 2 rett og 1 vrang

2. omg: 1 rett og 2 vrang

Slik ser vrangborden p ermet mitt ut. Jeg har brukt Channel Island Cast On som oppleggsmetode. Deretter har jeg strikket en rille og begynt med ribbestrikk. Litt nytt og spennende!

#vrangbord #strikking #FarrowRibStitch #NewStitchADay

Lik strikkepiken facebook og bli jevnlig oppdatert med kreative sprell og nyttige tips!

8 fine kommentarer

Bente

14.05.2014 kl.10:06

S kreativ du er, det er jo spennende variere litt. Jeg skal prve tenke litt "ut av boksen" p mitt neste prosjekt.

Strikkepiken

14.05.2014 kl.14:35

Bente: Takk :) Ja, noe av det verste som kan skje er jo bli kjedelig... :P

Livsverden

15.05.2014 kl.20:30

Mange spennende tips her :)

Strikkepiken

15.05.2014 kl.21:20

Livsverden: Bruk i vei :)

Liv Marit

12.10.2014 kl.20:50

Hei. Du har s mye gode tips at jeg begynte se mer inne i bloggen din. Veldig glad for tipsene dine.

Men, tror du har en skrivefeil her i Farrow Rib stich: 2. omg (vrangen) : *1 vrang og 2 vrang*

Med vennlig hilsen

Strikkepiken

13.10.2014 kl.14:03

Liv Marit: Ja, har du sett! Bra men observante lesere som sier fra! :) Det hender av og til at hodet ikke er helt med. Jeg skal f ordnet det med en gang :)

Kos deg med bloggen min nr det mtte passe :)

Mali

24.05.2017 kl.20:42

s fint! jeg har gjort det samme p en genser jeg svidt har begynt p, ble kjempefint :)

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155149313380196&set=a.490951050195.297079.750430195&type=3&theater

Strikkepiken

24.05.2017 kl.21:14

Mali: Mange takk :) Snedig variant dette her :)