Mariuskofte med rundfelling i tynn alpakka

I januar begynte jeg på Mariuskofte med rundfelling fra Sandnesgarn sitt hefte Tema 35 Norske Ikoner.

Dette var en kofte som krevde en del endringer for at den skulle passe til henne som skulle ha den. Det har jeg tidligere skrevet om her. Så nå har jeg lagt på ekstra centimetre på bolen og armene og laget innsving i livet.

Hvilke supertriks har jeg så brukt på denne kofta?

Til opplegget brukte jeg italian tubular cast on

For å unngå å feste tråder har jeg spyttspleising (uten spytt, med vann)

For å få sømmen under armene så usynlig som mulig har jeg sydd maskestring

Kofta har enkle stolper og bellegg

Strikke forsterka knapphull

Hvordan sy firehullsknapperi klær?

Avfelling som passer til opplegget, tubular bind off

Kofta er strikket i Drops Alpaca i fargene marineblå 5575, natur 1101 og rød 3620. Pinnetykkelsen jeg har brukt er nr. 2,5 og 3.

 

Nok en Mariusvariant vel gjennomført, klapp på skuldra til meg!


#MariuskofteMedRundfelling #rundfelling #strikking #mariusmønster

16 kommentarer
    1. Her kommer en klapp på skuldra fra meg også. Utrolig hva du får produsert, og det er moro å lese om teknikkene du bruker 🙂

    2. Fy, så fin! Elsker virkelig Mariusmønsteret, set gjør seg godt på kofter, altså. Et flott stykke arbeid, sånn vil jeg lage selv en gang i fremtiden:-)

    3. Maria: Takk og takk 🙂 Det er fryktelig gøy å skape, dessuten slapper jeg på helt eget vis av når jeg strikker. Så bruker jeg lyse øyeblikk til å utfordre meg selv. En ganske bra kombo om jeg må si det selv 😛

    4. Hei! For det første:Takk for en kjempefin blogg 🙂 Jeg blir inspirert som bare det!
      Så har jeg et par spørsmål, siden det ser ut som du virkelig kan dine ting: Rundfelling, blir det mest brukt på gensere og kofter til damer, eller kan også herrer gå med rundfellingsgenser uten at det ser feminint ut?
      Og for en litt uøvet genserstrikker (har to på samvittigheten, begge med raglanfelling), er det vanskelig å få mønsteret til å se fint ut med rundfelling, om jeg da skal gi meg i kast med, la oss si, en mariusgenser?
      På forhånd takk for svar.
      Ha en fin dag videre 🙂

    5. maridamen: Hei 🙂 Dette var en veldig hyggelig kommentar å få! 🙂

      Det er nok ingen bastante regler på om rundfelling er bare for damer eller unisex. Farmen-genseren var jo rundfelling på og programleder-Gaute er en mann. Jeg har inntrykk av at rundfelling er mer brukt til damer, da gjerne i kombinasjon med innsving i livet.

      Jeg vil tro at dette er en smaksak. Noe som kan være verdt å ta med i betraktningen er om vedkommende, som skal ha genseren, er svært bredskuldret. Dette kan by på problemer siden en slik genser blir smalere og smalere lenger opp.

      Noe annet som er verd å tenke på er om genseren skal brukes inni en ytterjakke. Da er det mer behagelig med rundfelling kontra isydde ermer med tykke sømmer.

      Rundfelling er helt ypperlig om du ikke føler deg helt stødig på genserfronten. Dog dette ikke er noe jeg ser noen grunn for når du allerede har gjennomført to gensere 😉 Ingen montering på rundfelling og det er enkelt å få fint. Jeg vil anbefale deg å legge opp med det samme! Marius er et veldig greit mønster å prøve seg på. Mye ensfarget glattstrikk og mønsteret kommer helt til slutt. Dessuten ordner damping det meste. Bare vær flink å “strekke” maskene godt ut på høyre pinne slik at mønsterstrikket ikke blir for stramt. Strikker du mønsteret svært stramt kan det være en god ide å gå opp et halvt pinnenummer. Lag deg en prøvelapp om du er i tvil.

      Ta deg også en titt under strikkeskole og monteringsskole, på bloggen min. Der ligger en del smarte tips. Lykke til og ha en fin fin dag du også 🙂

    6. Takk for mange gode tips, og spesielt “strekkingen” av maskene på høyre pinne under mønsterstrikk. Dette ble et problem med den siste genseren jeg strikket, men neste gang frykter jeg ikke dette 😉 Må ut og kjøpe garn snart…
      Lykke til med nye prosjekter 🙂

    7. Hei! Nå håper jeg at du kan hjelpe meg. Jeg har akkurat strikket ferdig mariuskoften med rundt Bærestykke. I følge siste instruks under Bærestykke skal du sette maskene på en hjelpepinne. Så står det at du skal sy maskinsømmer og klippe opp, men hvordan kan du gjøre det når du har masker som sitter på en pinne? Supert om du kan hjelpe.

    8. Flott blogg med mange gode tips!
      Lurer på hvor mange masker du har når du avslutter salen på Mariusgenseren damestørrelse (med)?
      Er på hytta og har glemt mønsteret hjemme.
      Hilsen Torunn Molde

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg