Mariuskofte med rundfelling i tynn alpakka

I januar begynte jeg p Mariuskofte med rundfelling fra Sandnesgarn sitt hefte Tema 35 Norske Ikoner.

Dette var en kofte som krevde en del endringer for at den skulle passe til henne som skulle ha den. Det har jeg tidligere skrevet om her. S n har jeg lagt p ekstra centimetre p bolen og armene og laget innsving i livet.

Hvilke supertriks har jeg s brukt p denne kofta?

Til opplegget brukte jeg italian tubular cast on

For unng feste trder har jeg spyttspleising (uten spytt, med vann)

For f smmen under armene s usynlig som mulig har jeg sydd maskestring

Kofta har enkle stolper og bellegg

Strikke forsterka knapphull

Hvordan sy firehullsknapperi klr?

Avfelling som passer til opplegget, tubular bind off

Kofta er strikket i Drops Alpacai fargene marinebl 5575, natur 1101 og rd 3620. Pinnetykkelsen jeg har brukt er nr. 2,5 og 3.

Nok en Mariusvariant vel gjennomfrt, klapp p skuldra til meg!

#MariuskofteMedRundfelling #rundfelling #strikking #mariusmnster

16 fine kommentarer

Ellen Kristin

04.05.2014 kl.18:18

Nydelig! Artig f lese om supertriksene dine :)

Strikkepiken

04.05.2014 kl.18:23

Ellen Kristin: Takk :) s bra at du liker det jeg skriver :)

Maria

05.05.2014 kl.17:49

Her kommer en klapp p skuldra fra meg ogs. Utrolig hva du fr produsert, og det er moro lese om teknikkene du bruker :)

Sarah

05.05.2014 kl.19:05

Fy, s fin! Elsker virkelig Mariusmnsteret, set gjr seg godt p kofter, alts. Et flott stykke arbeid, snn vil jeg lage selv en gang i fremtiden:-)

Strikkepiken

06.05.2014 kl.09:02

Maria: Takk og takk :) Det er fryktelig gy skape, dessuten slapper jeg p helt eget vis av nr jeg strikker. S bruker jeg lyse yeblikk til utfordre meg selv. En ganske bra kombo om jeg m si det selv :P

Strikkepiken

06.05.2014 kl.09:03

Sarah: Takk :) Bare g i gang :)

24.06.2014 kl.22:43

Alt du lager er s utrolig fint og nye utfrt.

Strikkepiken

24.06.2014 kl.22:50

Anonym: Takk takk :)

maridamen

30.06.2014 kl.14:56

Hei! For det frste:Takk for en kjempefin blogg :-) Jeg blir inspirert som bare det!

S har jeg et par sprsml, siden det ser ut som du virkelig kan dine ting: Rundfelling, blir det mest brukt p gensere og kofter til damer, eller kan ogs herrer g med rundfellingsgenser uten at det ser feminint ut?

Og for en litt uvet genserstrikker (har to p samvittigheten, begge med raglanfelling), er det vanskelig f mnsteret til se fint ut med rundfelling, om jeg da skal gi meg i kast med, la oss si, en mariusgenser?

P forhnd takk for svar.

Ha en fin dag videre :-)

Strikkepiken

30.06.2014 kl.15:39

maridamen: Hei :) Dette var en veldig hyggelig kommentar f! :)

Det er nok ingen bastante regler p om rundfelling er bare for damer eller unisex. Farmen-genseren var jo rundfelling p og programleder-Gaute er en mann. Jeg har inntrykk av at rundfelling er mer brukt til damer, da gjerne i kombinasjon med innsving i livet.

Jeg vil tro at dette er en smaksak. Noe som kan vre verdt ta med i betraktningen er om vedkommende, som skal ha genseren, er svrt bredskuldret. Dette kan by p problemer siden en slik genser blir smalere og smalere lenger opp.

Noe annet som er verd tenke p er om genseren skal brukes inni en ytterjakke. Da er det mer behagelig med rundfelling kontra isydde ermer med tykke smmer.

Rundfelling er helt ypperlig om du ikke fler deg helt stdig p genserfronten. Dog dette ikke er noe jeg ser noen grunn for nr du allerede har gjennomfrt to gensere ;) Ingen montering p rundfelling og det er enkelt f fint. Jeg vil anbefale deg legge opp med det samme! Marius er et veldig greit mnster prve seg p. Mye ensfarget glattstrikk og mnsteret kommer helt til slutt. Dessuten ordner damping det meste. Bare vr flink "strekke" maskene godt ut p hyre pinne slik at mnsterstrikket ikke blir for stramt. Strikker du mnsteret svrt stramt kan det vre en god ide g opp et halvt pinnenummer. Lag deg en prvelapp om du er i tvil.

Ta deg ogs en titt under strikkeskole og monteringsskole, p bloggen min. Der ligger en del smarte tips. Lykke til og ha en fin fin dag du ogs :)

maridamen

30.06.2014 kl.18:40

Takk for mange gode tips, og spesielt "strekkingen" av maskene p hyre pinne under mnsterstrikk. Dette ble et problem med den siste genseren jeg strikket, men neste gang frykter jeg ikke dette ;-) M ut og kjpe garn snart...

Lykke til med nye prosjekter :-)

Strikkepiken

30.06.2014 kl.19:11

maridamen: S bra kunne hjelpe til :) Ja, du m nok snart kjpe garn :)

Hanne

14.09.2016 kl.06:59

Hei! N hper jeg at du kan hjelpe meg. Jeg har akkurat strikket ferdig mariuskoften med rundt Brestykke. I flge siste instruks under Brestykke skal du sette maskene p en hjelpepinne. S str det at du skal sy maskinsmmer og klippe opp, men hvordan kan du gjre det nr du har masker som sitter p en pinne? Supert om du kan hjelpe.

Strikkepiken

14.09.2016 kl.14:52

Hanne: Hei! Om du bruker en lang rundpinne som "hjelpepinne" er det ikke noe problem bye hele pinnen til side nr du skal sy. Eller s kan du gjre slik: http://strikkepiken.blogg.no/1395861408_enkelt_belegg_til_mar.html

Uansett, lykke til :)

Torunn Molde

05.06.2017 kl.11:10

Flott blogg med mange gode tips!

Lurer p hvor mange masker du har nr du avslutter salen p Mariusgenseren damestrrelse (med)?

Er p hytta og har glemt mnsteret hjemme.

Hilsen Torunn Molde

Strikkepiken

05.06.2017 kl.15:33

Torunn Molde: Hei og takk for en hyggelig kommentar :)

Det husker jeg ikke, s du m nok vente til du kommer hjem ;)