Hvordan sy i 2- og 4-hullsknapper?

I likhet med knapphull, og spesielt i samarbeid med knapphull, er knapper nesten obligatorisk i jakker. 

Jeg har foretrukket å bruke polyestertråd, som er mer slitesterkt en bomull. Metallknapper sliter mer på tråden en plast- og treknapper.

Men jeg har i senere tid blitt gjort oppmerksom på at polyestertråd er mye sterkere enn ull også, noe som egentlig er litt opplagt, og dermed sliter sytråden på ulla og strikkeplagget. Så bomullstråd skal faktisk være det beste for strikkeplagg og spesielt ull og andre animalske fibre. Det kan hende du mister en knapp, men sjansen er mindre sannsynlig at sytråden sliter hull i strikkeplagget, noe som er vanskelig å fikse. Knappen kan tross alt syes på igjen. Gjør det til en god vane å gå over knappene dine en gang i mellom, for å sjekke at dem sitter som dem skal!

Jeg bruker dobbel tråd, knyter en knute og fester tråden på fremsiden av arbeidet. (Dette blir uansett under knappen og blir ikke til å vises) 

Det hemmelige trikset er å stikke en fyrstikke under knappen mens den syes fast. Slik får knappen hals og det blir plass til stolpen fra motsatt side som skal ligge under knappen, for å lukke jakka.

Tradisjonelle kofteknapper i tinn har ikke knapphull, men en faststøpt løkke under, som har samme funksjon den sydde halsen jeg viser her.

Trekk ut fyrstikken og surr tråden flere ganger rundt halsen og stram til.

Denne teknikken brukes både på sydde og strikkede plagg.

Fest tråden på innsiden av jakken og klipp av tråden. Knappen stikker tydelig opp fra stolpen. 

Dette trikset lærte jeg på mine yngre dager, da jeg var utplassert på Bergen Byspill Stiftelse for å smake på tilværelsen som kostymesyer. Og gøy og lærerikt var det!


#syiknapper #montering #strikkejakke #strikkekofte

Lik strikkepikens facebookside da vel!

11 kommentarer
    1. Fru Stussli: Dette er et veldig smart “supertriks” å ha på lur 🙂

      Har sett på alle bildene og syns det virker fristende å komme seg litt bort 🙂

      Fin fin lillelørdag ønskes i retur 🙂

    2. Jøss.. Lurt, lurt.. Har veldig lyst til å strikke kofte snart, da må jeg bruke dette. Digger forresten et av innleggene dine om hvordan du montere kofte med rundfelling (googlet hvordan man skulle gjøre det, og kom inn hit til deg) Veldig fin blogg:-)
      Hilsen en strikkede ny bloggfølger på 14 år:-D

    3. Sarah: Så bra at du liker det jeg skriver 🙂 Sånne fine kommentarer varmer alltid godt 🙂

      Kofter er veldig spennende og det finnes jo bare sååå mye fint å velge i! 🙂 jeg strikka min første genser til meg selv i en alder av 13 år. Kofte turte jeg meg ikke på gjør jeg hadde passert 20 år. Men nå er norske kofter noe av det jeg liker best å strikke 🙂

      Nye lesere er alltid velkommen, men innrømmer gjerne at det er stas med så unge lesere 😉

    4. Strikkepiken: Jeg holder på å strikke genser nå, jeg. Begynte på den i mars, og da var jeg 13 år gammel, jeg også:-) Mariusgenser med rundfelling i orginalfargene har stått på ønskelista en stund, og er nå på pinnene.

    5. Hei! Takk for veldig veiledning for hvordan en syr i knapper. Det er alltid noe jeg gruer meg til og jeg blir gående med jakker og kofter uten knapper. Og nå har jeg bestemt meg å få satt knapper i de jeg har. Men jeg lurer på hvordan du fester tråden helt til slutt? Har du noen gode tips der?

    6. Anonym: Det er tiltak, men det hjelper å vite hvordan en skal gjøre det 🙂 Syr en løkke rundt sytråden på baksiden av jakken og stikker nålen gjennom og drar til. Dette gjør jeg ca 3 ganger og klipper av tråden. Da sitter knappen godt! Lykke til 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg