Kreasjoner med symaskina

Strikkepinnemappe til mamma

Til morsdagen fikk mamma en utstyrsveske ha strikketing i. Til bursdagen lovet jeg henne en strikkpinnemappe. Siden hun visste hva gaven skulle vre p forhnd kunne vi klinke de to kloke hodene sammen og dele erfaringer og ideer.

Tyene er samme som til veska, det med garnnstene p er kjpt p Etsy og det er finne her. I tillegg til ty har jeg brukt et enkelt lag quiltevatt inni som bidrar til at mappa blir litt mer stdig.

Hver pinnestrrelse har ftt sitt eget rom. Heklekrokene er plassert for seg, flettepinner i et ekstra grunt rom slik at de stikker opp, og mnsteravleseren og pinnemler i et ekstra stort rom.

Kjekt med 2 rom i hyden. Flere rom p mindre plass.

Symskina mi kan brodere enkle tall og bokstaver. En kjempefin mte merke hvert enkelt rom p, i en farge som matcher. S n er de tynneste pinnene til hyre, og mot venstre ker dem i tykkelse. N er det ikke vanskelig finne frem eller se hvilke pinner som hrer sammen.

Under bildetakingen oppdaget jeg et problem, klaffen p toppen ville ikke holde seg nede. Etter fotgrafering sydde jeg en enkel stikning p toppen, s var dette problemet stilfullt lst. Klaffen er kjempe kjekk, skulle en vre uheldig snu mappa p hodet, s holder pinnene seg p plass likevel!

Tyvektene jeg har brukt for holde klaffen nede p bildet, har jeg enkelt og billig laget selv. Det har jeg tidligere skrevet om her.

Jeg valgte bnd og knyting som lukning, og brukte skrbnd-bretteren min p 15 mm til lage bnd. Knyting kan brukes uansett hvor mange eller f pinner som er i mappa. Jeg vurderte en ordning med strikk, men dette er jo noe som m byttes ut med tiden, siden strikket morkner og mister sin elastisitet. Dermed ble den ideen forkastet til fordel for bnd og knyting.

Siden utsiden ble noks dekorativ mtte jeg finne p noe lurt p utsiden ogs. Jeg hentet frem elementer fra stikkeutsyrsvaska og pynta opp med bde en st merkelapp og knapper.

Det ble ikke mye stoff til overs og jeg mtte ta frem bde kreativ tenking og matematikk for f regnestykket til g opp. Iskald beregning kan enkelte hevde, men jeg innrmmer gjerne at det var ganske skummelt mens jeg holdt p.

Etterhvert skal jeg sy en slik til meg selv ogs, da i rdt. (Og da har jeg heldigvis litt mer stoff til rdighet...) Jeg ble veldig overrasker over mye jobb det faktisk var i en slik mappe. Men detaljene har nok bidratt mye til det. Alt i alt er jeg meget fornyd, og det ble mamma ogs!

#StrikkepinneOppbevaring #StrikkepinneMappe #KnittingneedleCase

Lik facebooksida mi da vel! Slik er det enkelt f med seg hvert innlegg!

10 fine kommentarer

Fru Stussli

18.05.2014 kl.23:20

S flott mappe! Jeg har laget en til meg selv, men den er mye mindre detaljert enn denne :-D Kjempenyttig!

Strikkepiken

18.05.2014 kl.23:24

Fru Stussli: Takk :) Har en mye enklere selv ogs, og det funker det :)

Lisbeth Pedersen

19.05.2014 kl.08:15

Kjempeflott mappe :) jeg har ogs sydd noen snne, solgte alle:)

Livsverden

19.05.2014 kl.16:34

Den mappen var kjempefin og praktisk :)

Strikkepiken

19.05.2014 kl.23:37

Lisbeth Pedersen: Takk :) strikkepinnemapper er populre hos oss strikkere ;)

Strikkepiken

19.05.2014 kl.23:37

Livsverden: Takk takk :)

Sarah

20.05.2014 kl.16:13

Mappa var kjempefin! Elsker det stoffet s veldig! Da jeg s den i gr, kastet jeg meg over stoffene mine. I dag sydde jeg en liknende med et sauemnstret stoff, med plass til alle strmpepinnene og heklenlene mine:-)

Strikkepiken

20.05.2014 kl.17:06

Sarah: Takk :D S gy kunne inspirere deg :)

Sauer er lreite dyr! ;)

Gerd

08.12.2017 kl.23:45

Denne var flott. nsker ogs sy noe lignende, men vil du fortelle meg hvilke ml du har brukt p denne? Synes denne strrelsen ser veldig praktisk ut.

Strikkepiken

11.12.2017 kl.19:53

Gerd: Hei og mange takk! :)

Strikkepinnemappa er for lengst gitt bort, s ml har jeg dessverre ikke. Men de fleste pinnene er 20 cm lange, s det er kanskje noe du kan manuvrere ut fra bildene og lenden p pinnene? :)