Strikkepinnemappe til mamma

Til morsdagen fikk mamma en utstyrsveske å ha strikketing i. Til bursdagen lovet jeg henne en strikkpinnemappe. Siden hun visste hva gaven skulle være på forhånd kunne vi klinke de to kloke hodene sammen og dele erfaringer og ideer.

Tøyene er samme som til veska, det med garnnøstene på er kjøpt på Etsy og det er å finne her. I tillegg til tøy har jeg brukt et enkelt lag quiltevatt inni som bidrar til at mappa blir litt mer stødig.

Hver pinnestørrelse har fått sitt eget rom. Heklekrokene er plassert for seg, flettepinner i et ekstra grunt rom slik at de stikker opp, og mønsteravleseren og pinnemåler i et ekstra stort rom.

Kjekt med 2 rom i høyden. Flere rom på mindre plass.

Symskina mi kan brodere enkle tall og bokstaver. En kjempefin måte å merke hvert enkelt rom på, i en farge som matcher. Så nå er de tynneste pinnene til høyre, og mot venstre øker dem i tykkelse. Nå er det ikke vanskelig å finne frem eller se hvilke pinner som hører sammen.

Under bildetakingen oppdaget jeg et problem, klaffen på toppen ville ikke holde seg nede. Etter fotgrafering sydde jeg en enkel stikning på toppen, så var dette problemet stilfullt løst. Klaffen er kjempe kjekk, skulle en være uheldig å snu mappa på hodet, så holder pinnene seg på plass likevel!

Tøyvektene jeg har brukt for å holde klaffen nede på bildet, har jeg enkelt og billig laget selv. Det har jeg tidligere skrevet om her.

Jeg valgte bånd og knyting som lukning, og brukte skråbånd-bretteren min på 15 mm til å lage bånd. Knyting kan brukes uansett hvor mange eller få pinner som er i mappa. Jeg vurderte en ordning med strikk, men dette er jo noe som må byttes ut med tiden, siden strikket morkner og mister sin elastisitet. Dermed ble den ideen forkastet til fordel for bånd og knyting.

Siden utsiden ble nokså dekorativ måtte jeg finne på noe lurt på utsiden også. Jeg hentet frem elementer fra stikkeutsyrsvaska og pynta opp med både en søt merkelapp og knapper. 

Det ble ikke mye stoff til overs og jeg måtte ta frem både kreativ tenking og matematikk for å få regnestykket til å gå opp. Iskald beregning kan enkelte hevde, men jeg innrømmer gjerne at det var ganske skummelt mens jeg holdt på. 

Etterhvert skal jeg sy en slik til meg selv også, da i rødt. (Og da har jeg heldigvis litt mer stoff til rådighet…) Jeg ble veldig overrasker over mye jobb det faktisk var i en slik mappe. Men detaljene har nok bidratt mye til det. Alt i alt er jeg meget fornøyd, og det ble mamma også!


#StrikkepinneOppbevaring #StrikkepinneMappe #KnittingneedleCase

Lik facebooksida mi da vel! Slik er det enkelt å få med seg hvert innlegg!

10 kommentarer
    1. Mappa var kjempefin! Elsker det stoffet så veldig! Da jeg så den i går, kastet jeg meg over stoffene mine. I dag sydde jeg en liknende med et sauemønstret stoff, med plass til alle strømpepinnene og heklenålene mine:-)

    2. Denne var flott. Ønsker også å sy noe lignende, men vil du fortelle meg hvilke mål du har brukt på denne? Synes denne størrelsen ser veldig praktisk ut.

    3. Gerd: Hei og mange takk! 🙂

      Strikkepinnemappa er for lengst gitt bort, så mål har jeg dessverre ikke. Men de fleste pinnene er 20 cm lange, så det er kanskje noe du kan manuvrere ut fra bildene og lenden på pinnene? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg