Kreasjoner med symaskina

Trekløvertopp i jersey

Jeg har lenge fryktet jerseystoffer. Men nå har jeg endelig barsket meg opp til å prøve dette. Riktignok med skrekkblandet fryd...

Etter å ha svirret rund på nettet fant jeg ut at et ypperlig første-jersey-prosjekt måtte være Coco Top fra Tilly and the Buttons.

Tilly er en veldig flink dame som har satt seg som mål å gjøre søm av egne klær overkommelig for alle. Hun har masse fine tips på bloggen sin, og har i tillegg en svært søt og feminin stil. 

Pulsvarmerene har jeg strikket selv og det skriver jeg om her

Mønsteret kommer med klare og gode instruksjoner, selv om dem er på engelsk. Instruksjonsheftet inneholder oppklarende bilder. Tilly oppfordrer også alle til å legge inn personlige varianter til plagget. På Pintrest har hun også en egen gruppe, Coco Galery, der ligger bilder av ulike varianter av toppen/kjolen som ulike damer har sydd. En kjempefin plass å hente inspirasjon! 

 Gode erfaringer ang jersey:

- Vrangsydde sømmer syes med smal sikksakk.

- Tvillingnål fungerer utmerket til å legge opp t-skjorter, ermer og halssømmer. Dette gir et proft uttrykk, og er i tillegg elastisk. 

- Slakkere trådspenning en normalt.

- Strechnål eller butt nål (ballpoint needle) er et must.

- Spesialfot til elastiske tøy/overtransporttør (walking foot) er nyttig. Stoffet, og da begge lag, dras slik gjevt under foten. 

Selv om jeg passet perfekt til målene på størrelse 6 ble den alt for stor. Toppen ble vesentlig sydd inn, både i sidene og under armene. Halsen ble fryktelig vid, så her måtte jeg improvisere med et legg. 

Jeg konkluderte med at dette mønsteret må være stor i størrelsen. Så neste gang skal jeg, lage en størrelse mindre.

Et prosjekt med bratt læringskurve, som helt klart har gitt mersmak. Jeg er glad for at jeg har overvunnet skrekken min når det kommer til jersey. Jeg har nå en svært komfortable og snerten topp. En av favorittene i klesskapet mitt!

Så nå ligger jersey-verden for mine hender!

#SewingCoco #CocoTop #TillyAndTheButtons #DressHandmade

12 fine kommentarer

Benedikte Porsanger

12.06.2014 kl.20:11

så utrolig fin du er :)

Strikkepiken

12.06.2014 kl.20:19

benediktenp: Takk :)

Ellen Kristin

12.06.2014 kl.21:32

For meg er "sy-språket" helt gresk, men denne var fin. Du er heldig som kan å sy :)

Strikkepiken

12.06.2014 kl.21:39

Ellen Kristin: Learning by doing :) Ja, det er veldig kjekt å kunne sy :)

Ruta Ett

12.06.2014 kl.23:25

Den blev väldigt snygg och det verkar vara ett bra mönster. Kanske jag också vågar mig på att sy i jersey om det blir så snyggt!

Strikkepiken

13.06.2014 kl.00:01

Ruta Ett: Takk takk :) Mønsteret er veldig og enkelt. Å sy jersey ser mye vanskeligere ut en hva det er ;)

Greta

13.06.2014 kl.08:54

Du klarer alt du prøver på. Det har eg jo sagt før. Denne vart stilig

Strikkepiken

13.06.2014 kl.12:55

gretashobby: Du har så stor tro på meg Greta :) Det er så gøy å lære og få til nye ting :) Blir mye jerseysøm fremover :)

Liv

14.06.2014 kl.06:25

Så fin topp du har sydd, kledelig og anvendelig. Lykke til med neste prosjekt.

Ha en fin helg!

Strikkepiken

14.06.2014 kl.20:23

Liv: Takk og takk :)

God helg ønskes tilbake :)

Maria

15.06.2014 kl.11:48

Så fint det blir! Har du sydd den på vanlig symaskin? Jeg har ikke turt å prøve meg på jersey ennå, for det virker som man burde ha overlock, men kanskje jeg burde prøve det.

Strikkepiken

15.06.2014 kl.15:42

Maria: Takk :) Jeg har sydd på helt vanlig symaskin. Sikksakk og tvillingnål kommer du langt med :) Anbefaler det så absolutt å prøve, for det er mye enklere en hva det ser ut til :)