Lilla perlepulsvarmere i rillestrikk

Jeg har lenge blitt inspirert av rillestrikk med perler. Dette er noe som er helt nytt for meg, men atter en gang begynner jeg med frisk mot på noe jeg ikke kan. Det er jo bare rillestrikk med litt pynt på, ikke sant?

Garnvalget falt på Drops Alpaca i fargen lilla nr. 4400. Viktig at garnet er tynt nok til at perlene kan gli lett over. 

Alle perlene for 1 pulsvarmer tres på før oppstart. Her har jeg brukt en vanlig synål med dobbel sytråd, for å overføre perler til garnet. Og bruke en nål som passer til strikkegarnet, vil ikke passe til de 3 mm store perlene. Litt klønete å gjøre det slik, for alle ledd må henge sammen, eller stikker perlene av. 

Oppskriften fant jeg knitty.com, og den er gratis. 

Pulsvarmerne er lagt opp med midlertidig opplegg og felt av med 3 needle bind off. En genial måte å snike seg unna en søm, som hadde vistes. Ergo et mye bedre og usynlig resultat. 

Mønsterrapporten skulle strikkes 4 ganger, men jeg greide meg med 3, til mine smale håndledd. 

Å strikke slike pulsvarmere er ikke vanskelig, bare litt tidkrevende. Det er et herk med alle perlene som skal brukes senere, som hele tiden må skyves videre på garnet i påvente av å bli brukt. Det er vanskelig å få opp skikkelig strikke-tempo slik.

Men dette er en svært tilfredsstillende teknikk for fine resultatene oppstår jo umiddelbart. Altså, jeg konkluderer med at det blir flere av denne typen pulsvarmere for jeg er fornøyd!


#Perlepulsvarmere #StrikkeMedPerler #Rillestrikk

17 kommentarer

Siste innlegg