Kjole med døde fisker på

Jeg har ikke bare sydd meg trekløvertopp, jeg har også sydd meg kjole med døde fisker på. Noe spesielt, men samtidig gøy! Jeg er tross alt katteeier og glad i farger.

Kjolemønsteret kommer fra Tilly and the buttons og er et ypperlig første-jersey-prosjekt med gode forklaringer og bilder.  Jeg har tidligere skrevet om gode erfaringer jeg har gjort meg med jersey, men jeg gjentar meg selv gjerne.

– Vrangsydde sømmer syes med smal sikksakk

-Tvillingnål fungerer utmerket til å legge opp t-skjorter, ermer og halssømmer. Dette gir et profft uttrykk og er i tillegg elastisk. Dette er fordi det er det er to rettsømmer på oversiden og en sikksakksømmen som binder disse to sammen, derav kommer elastisiteten. 

– Slakkere trådspenning en normalt.

– Strechnål eller butt nål (ballpoint needle) er et must.

– Spesialfot for elastiske tøy/overtransportør (walkingfoot) er nyttig. Stoffet, og da begge lag, dras slik gjevnt under foten.

Kjolen er størrelsen mindre en trekløvertoppen min. Noe som innebar mye mindre tilpassing og improvisering. Kort sagt, den passet bedre.

Halsen ble litt slarkete og bulkete, og jeg har konkludert med at båthals ikke er min greie. Så det blir en annen halsringing neste gang. 

Jeg syns kjolen ble nokså posete i ryggen, problemet løste jeg med å lage 2 innsnitt. 

Det denne detaljen forsvinner litt innimellom alle fiskene, men dette er først og fremst for å oppgradere passformen.

En kjole som det garantert blir flere av, i flere farger, mønstre og varianter. En komfortabel favoritt i klesskapet så langt! 


#SewingCoco #CocoDress #TillyAndTheButtons #DressHandmade

8 kommentarer
    1. Maria: Takk 🙂 Jeg vet om noen småfeil her og der, men de avslører jeg ikke til noen 😛 Men jeg lærer hele tiden. Strevet alltid etter at det jeg lager skal se håndlaget ut og ikke hjemmelaget. I mitt hode er det en liten liga-forskjell der 🙂

    2. Jeg har befunnet meg her på bloggen din i flere timer nå. Jeg snubla nemlig innom da jeg googla måter å strikke knapphull i kofte. Jeg har gjort det i årevis ved å felle og legge opp, men har aldri vært fornøyd. Nå har jeg brukt YouTube-videoen du la ut, – og i stedet for å gå direkte på YouTube, holdt jeg meg her 🙂
      Men så måtte jeg jo snoke litt rund her for å se andre ting, – og fy søren så flink du er! Den kjolen over her er jo bare så fin, – enkel og lekker i snittet, morsomt mønster, veldig kledelig på deg.
      Takk for titten.

    3. Hege: Takk og takk! For en fantastisk flott kommentar å få! <3 sånt varmer så veldig 🙂

      Så bra at du, i likhet med meg, har funnet deg noen knapphull du liker 🙂

      Ja, kjolen har blitt en favoritt! Jeg liker veldig godt slagordet til Rema 1000, "det enkle er ofte det beste". Enkle gode fasonger, med spreke detaljer er noe jeg liker. Og siden det finnes lite av i butikkene, i den prisklassen jeg ønsker å betale, lager jeg det selv. 🙂

      Du er hjertelig velkommen innom når det måtte passe 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg