Hvordan strikke vridd vrangbord rundt + frem og tilbake?

Vridd vrangbord er nesten det samme som vanlig vrangbord, eneste forskjellen er at de rette maskene p rettsiden av arbeidet er strikket vridd. Dette oppns med strikke i bakerste trd i maska i rettmaskene.

Men hvorfor strikke vridd vrangbord? Det er riktignok noe som tar litt mer tid en vanlig 1 rett og 1 vrang, men uttrykket blir litt mer striglet og flelsen er mer fast.

Videoen viser hvordan den vridde vrangborden strikkes frem og tilbake.

Armer p norske strikkejakker strikkes som regel rundt. For f samme effekt er det bare gjenta omgang 1 til arbeidet mler nsket lengde.

Om noen lurer p hva jeg har gjort mer nede p vrangborden, s kan jeg legge til at jeg har lagt opp med Channel Island opplegg, strikket 3 omganger med naturfarget garn og deretter byttet farge til koksgr med teknikken strikke rene striper til ribb og vrangbord.

Vanligvis strikkes ribbekanten nede p kofter frem og tilbake. Men siden det er rimelig ukomfortabelt strikke omgang 2 over s mange masker, har jeg lagt opp 4 klippemasker p midten, slik at jeg kan strikke rundt i stedet slik som armen over.

Dette er en metode som ikke vil g sammen med enkle knappestolper som strikkes horisontalt.Da m vrangborden nede p bolen strikkes frem og tilbake, uten de ekstra klippemaskene jeg har lagt opp p mitt prosjekt. Stolpene m ogs strikkes frem og tilbake, med f masker og mange pinner/omganger.

Ekstra klippemasker og strikke rundt p bolen, vil fungere med enkleknappestolper som strikkes vertikalt. Men nr stolpene skal strikkes, m disse strikkes frem og tilbake. Alts mange masker og pinner/omganger.

Denne metoden vil derimot fungere godt med doble stolperi glattstrikkeller doble sandwich-stolper med rullekant.Og det er frstnevnte metoden jeg planlegger bruke p min variant av telemarkskofta. Det blir rett og slett det enkleste og det jeg liker best!

#vriddvrangbord #vriddemasker #vridderettmasker

Lik Strikkepiken facebookside og vr oppdatert p nye bloggposter, til en hver tid!

2 fine kommentarer

Stine S

12.11.2014 kl.19:46

Takk for gode tips! Jeg skal def bruke de stolpene p neste prosjekt. Planlegging er kanskje ikke s dumt😀 Har du forresten strikket vr.bordene dobbelt?

Strikkepiken

12.11.2014 kl.21:14

Stine S: Planlegging er veldig smart! Da kan en ta gode, fine og funksjonelle valg! :)

Alle vrangbordene er strikket enkelt. I 2 farger, med 1 omgang rett mellom. Den fine kanten kommer av oppleggsmetoden jeg har brukt. Den heter Channel Island cast on og jeg har skrevet om den her: http://strikkepiken.blogg.no/1354289899_det_gr_fremover.html