Telemarkskofta vokser

Selv om det ikke finnes noen oppskrift p Telemarkskofte med rundfelling, har jeg bestemt meg for lage bde oppskrift og kofte selv.

Jeg har tidligere skrevet om hvordan jeg har strikket denvridde vrangbordennede p bolen og p armene.

Jeg har bruktKlassikerhefte fra Sandnesgarn, modell nr. 18ogNorske ikonerheftet fra Sandnesgarn, modell nr. 3som utgangspunkt. Slik har jeg ftt med meg de originale mnsterrapportene og en koftefasong i garntykkelsen jeg liker. S blir oppgaven sl sammen disse og hpe p det beste.

Jeg strikker fortsatt fra garnlageret mitt som har mye baby ull fra Sparkjp. Jeg bruker fargene naturhvit nr. 800 og koksgr nr. 827.

Det er veldig spennende eksperimenterelitt!

Minner om Strikkepiken facebookside, lik den da vel!

20 fine kommentarer

Fru Stussli

16.11.2014 kl.17:48

WOW! Min strikkehelt <3

annebe

16.11.2014 kl.18:46

Ser jo veldig fint ut, s hper du fr til resten ogs...og det gjr du nok :) :)

Strikkepiken

16.11.2014 kl.20:32

Fru Stussli: Hihi <3

Strikkepiken

16.11.2014 kl.20:32

annebe: Takk :) Jeg satser p det :)

Maria

17.11.2014 kl.11:27

Forelpig ser det i alle fall veldig fint ut. Det blir moro se hvordan rundfellingen blir, men min erfaring er jo at det stort sett gr greit modifisere selv :D

Strikkepiken

17.11.2014 kl.17:25

Maria: Takk :) Jada, jeg modifiserer det meste. S satser p at dette ogs gr bra :)

kristina rislv

19.11.2014 kl.04:00

s fin blogg du har ! :-D

Lise

19.11.2014 kl.17:28

S spennende! Og kjekt oppdage for meg nye blogger fra kreative mennesker.N henger jeg med.

Strikkepiken

19.11.2014 kl.18:22

kristina rislv: Takk :) s koselig at du fant veien innom :)

Strikkepiken

19.11.2014 kl.18:24

Lise: Ja, jeg liker utfordre meg selv :) alltid hyggelig med nye mennesker som titter innom :)

Sarah

20.11.2014 kl.15:46

Den blir veldig fin! Liker at du bruker koksgrtt i stedet for svart, svart mot hvitt blir ofte litt "hardt" hvis du skjnner hva jeg mener. Liker mnsteret veldig godt!

Strikkepiken

20.11.2014 kl.17:06

Maren Helgemo: Takk :D

Strikkepiken

20.11.2014 kl.17:10

Sarah: Takk :) Skjnner veldig godt hva du mener, for jeg skrev akkurat det samme i frste blogginnlegget med denne kofta i ;) Ja, telemark-mnster er noe for seg selv :)

Stine

24.11.2014 kl.13:37

Hei, jeg holder p med min frste kofte. Det er ganske utfordrende for meg som ikke har s lang erfaring, s jeg henter mye inspirasjon her hos deg:-) Takk for gode rd!!

Jeg bruker baby ull fra Sparkjp, p pinne tre. Det vil si at jeg har regnet om p strikkefastheten ifht oppskriften.

Tenkte jeg kunne spr deg, for f en viss pekepinn; Hvor mange masker har du p vr-borden p ermene i Telemarkskofta di? Og hvor mye ker du underveis?

Strikkepiken

24.11.2014 kl.14:21

Stine: S spennende! :) Kua har alltid vrt kalv frst, s en plass m vi alle begynne ;)

Jeg la opp 60 masker, s den er rimelig figurnr. Men jeg har veldig tynne hndledd. Videre har jeg kt 2 masker p hver 5. omgang. Slik passer kningene inn med med lusene og armen blir fin ogs under. Mener jeg hadde 100 eller 105 masker nr jeg satte armene inn p bolen.

Masse lykke til :)

Stine

24.11.2014 kl.15:23

Ja ikke sant! :-) Tusen takk nok en gang. Det hres fornuftig ut. Selv om jeg strikker en annen type kofte, tenker jeg at det kan vre fornuftig sprre siden vi bruker samme garntype. Utfordringen ligger blant annet i omregning av strikkefasthet og masketall.

Fra Stine:-)

Strikkepiken

24.11.2014 kl.16:11

Stine: S bra kunne vre til hjelp :)

Anne Irene

21.11.2016 kl.16:01

Hei! Er s spent p om du ble ferdig med denne genseren? Kunne selv tenkt meg strikke telemarksgenseren i rundfelling, men klarer ikke lage mnster selv. Er dette et mnster du kunne tenkt deg og solgt til meg?

Strikkepiken

21.11.2016 kl.18:41

Anne Irene: Hei! Denne er ferdig ja! http://strikkepiken.blogg.no/1432929864_telemarkskofte_med_ru.html

Jeg har pr. i dag ingen oppskrift annet enn improvisasjoner i min strrelse. S har ikke noen planer om legge denne ut for salg, i alle fall ikke n. Beklager :)