Vintage-jakka vokser

Julen nærmer seg med stormskritt, og dagene går med til juleforberedelser. Noe som er blitt en førjulstradisjon her i heimen, er håndballkampene før jul. Så da sier det seg selv at det ikke er rom for det mest kompliserte strikketøyet, så vintage-jakka vokser!

Kjolen har jeg selv sydd og skrevet om her.

Jeg måtte prøve meg litt frem for å finne riktig rutestørrelse, slik at både jeg og mannen blir fornøyd. Mønsteret strikkes i en farge. De hvite prikkene i mønsterdiagrammet illustrerer vrange masker. Mønsteret kan strikkes både frem og tilbake eller rundt. 

Frem og tilbake:

1. pinne: Rett

2. pinne: Rett 

3. 5. og 7. pinne:*5 vrang, 1 rett* gjenta ut pinnen

4. 6. og 8. pinne:gjenta pinne 2

 Rundt

1. pinne: vrang

2. 4. 6. og 8. pinne:Rett 

3. 5. og 7. pinne:*5 rett, 1 vrang* gjenta ut pinnen

 

Så langt har jeg vært riktig uheldig med 2 nøster av garnet. Det har vært spunnet veldig ujevnt, slik at det har vært veldig tynt noen steder og normalt andre steder. Dette har ført til at jeg har måtte kutte garnet utallige ganger og spyttspleise det igjen for å unngå å få svake punkter i strikkingen. Kjedelig ekstraarbeid…! Men jeg har faktisk strikket en del med finull garn fra Rauma, og ikke opplevd dette før. Jeg satser på at jeg har vært esepskjonelt uheldig og plukket med meg et par dårlige epler i kurven.

Så nå strikker jeg på autopilot og heier på de norske håndballjentene!

4 kommentarer
    1. Hei. Jeg tror jakka blir flott, liker mønsteret. Angående garnet, jeg har lest masse klager på det i høst. Hadde visst gått skeis for Rauma med et parti. Du kunne nok fått byttet de nøstene, det er flere som har fått. Veldig synd når sånt skjer. Jeg har vært heldig, hittil, med en Fanagenser. Nå ligger den på vent, p.g.a. en Traktorgenser som skal være bursdagsgave 3. jan. 😊
      Julen er her snart, det skal bli koselig. Jeg er veldig “julete”, så denne tiden er bare å nyte. Ha det fint du også, og lykke til med resten av garnbunken din.

    2. Liv: Ja, den ser bra ut så langt 🙂 Aha! Det har gått meg hus forbi! Blir det noe mer tull så skal jeg bytte, Men jeg oppdaget jo ikke dette før etterhvert…

      Ja, det er viktig å prioritere rett for å få tid til alt! 😛 Jeg syns egentlig det er litt pes med alt dette julegreiene, spesielt på den mørkeste tiden av året. Men det er koselig med nisser, gaver, snø, besøk og festkjoler 🙂

    3. Det ser jo ut til å bli riktig bra 🙂
      Jeg satt og lurt på hvorfor du ikke strikker de vertikale stripene vrang på hver omgang, men det er kanskje fordi vrangmaskene blir borte hvis du strikker alle sammen vrangt?

    4. Maria: Takk 🙂

      Jeg prøvde på å strikke de vertikale stripene vrang hver omgang, men da trakk dem seg liksom inn på baksiden og ble mindre synlige. Dessuten er det jo enklere å gjøre det slik 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg