Vintage-jakka vokser

Julen nrmer seg med stormskritt, og dagene gr med til juleforberedelser. Noe som er blitt en frjulstradisjon her i heimen, er hndballkampene fr jul. S da sier det seg selv at det ikke er rom for det mest kompliserte strikketyet, s vintage-jakka vokser!

Kjolen har jeg selv sydd og skrevet om her.

Jeg mtte prve meg litt frem for finne riktig rutestrrelse, slik at bde jeg og mannen blir fornyd. Mnsteret strikkes i en farge. De hvite prikkene i mnsterdiagrammet illustrerer vrange masker. Mnsteret kan strikkes bde frem og tilbake eller rundt.

Frem og tilbake:

1. pinne: Rett

2. pinne: Rett

3. 5. og 7. pinne:*5 vrang, 1 rett* gjenta ut pinnen

4. 6. og 8. pinne:gjenta pinne 2

Rundt

1. pinne: vrang

2. 4. 6. og 8. pinne:Rett

3. 5. og 7. pinne:*5 rett, 1 vrang* gjenta ut pinnen

S langt har jeg vrt riktig uheldig med 2 nster av garnet. Det har vrt spunnet veldigujevnt, slik at det har vrt veldig tynt noen steder og normalt andre steder. Dette har frt til at jeg har mtte kutte garnet utallige ganger og spyttspleise det igjen for unng f svake punkter i strikkingen. Kjedelig ekstraarbeid...! Men jeg har faktisk strikket en del med finull garn fra Rauma, og ikke opplevd dette fr. Jeg satser p at jeg har vrt esepskjonelt uheldig og plukket med meget par drlige epler i kurven.

S n strikker jeg p autopilot og heier p de norske hndballjentene!

4 fine kommentarer

Liv

14.12.2014 kl.07:01

Hei. Jeg tror jakka blir flott, liker mnsteret. Angende garnet, jeg har lest masse klager p det i hst. Hadde visst gtt skeis for Rauma med et parti. Du kunne nok ftt byttet de nstene, det er flere som har ftt. Veldig synd nr snt skjer. Jeg har vrt heldig, hittil, med en Fanagenser. N ligger den p vent, p.g.a. en Traktorgenser som skal vre bursdagsgave 3. jan. 😊

Julen er her snart, det skal bli koselig. Jeg er veldig "julete", s denne tiden er bare nyte. Ha det fint du ogs, og lykke til med resten av garnbunken din.

Strikkepiken

14.12.2014 kl.13:15

Liv: Ja, den ser bra ut s langt :) Aha! Det har gtt meg hus forbi! Blir det noe mer tull s skal jeg bytte, Men jeg oppdaget jo ikke dette fr etterhvert...

Ja, det er viktig prioritere rett for f tid til alt! :P Jeg syns egentlig det er litt pes med alt dette julegreiene, spesielt p den mrkeste tiden av ret. Men det er koselig med nisser, gaver, sn, besk og festkjoler :)

Maria

15.12.2014 kl.14:26

Det ser jo ut til bli riktig bra :)

Jeg satt og lurt p hvorfor du ikke strikker de vertikale stripene vrang p hver omgang, men det er kanskje fordi vrangmaskene blir borte hvis du strikker alle sammen vrangt?

Strikkepiken

15.12.2014 kl.14:59

Maria: Takk :)

Jeg prvde p strikke de vertikale stripene vrang hver omgang, men da trakk dem seg liksom inn p baksiden og ble mindre synlige. Dessuten er det jo enklere gjre det slik :)