Vintage-jakke til mannen neste!

For to år siden fikk samboeren min Marius-inspirert jakke med noter på til jul. Den står fortsatt helt øverst i kurs og er velbrukt og like fin. Den er kjempefin å bruke til ytterplagg, men i varmeste laget å ha inne. Derfor har mannen ønsket seg en tynnere ulljakke, som kan brukes over en enkel t-skjorte eller en litt finere skjorte. 

Jeg tenkte å bruke en oppskrift fra garnstudio som utgangspunkt. Jakken er strikket i glattstrikk, nokså rett i modellen, med isydde ermer og med v-hals. Jakken strikkes frem og tilbake. Jeg har planer om å sy skinnlapper på slitepunktet til albuene, og bruke plastknapper som ser ut som gameldagse skinnknapper. 

Selv om jeg har planer om å bruke finull fra Rauma og pinner nr. 3, så er ikke det så langt unna Delight fra Drops og pinner nr. 3,5. Fargen jeg har valgt er en nydelig petrol med fargenummer 451.

Bildet over er den store kilden til inspirasjonen. Teksturen ser veldig spennende og enkel ut. Det blir helt klart en stor porsjon improvisering, testing, måling og prøving. Den originale oppskriften er fra 1920-30 tallet og finnes på engelsk her.

Etter at jeg leste boka Ren Ull i sommer har jeg fått et mye mer patriotisk syn på den norske ulla. Finull-garn fra Rauma er 100 % norsk ull, som er vasket i Storbritannia, spunnet og farget i Norge. Finull og Peer Gynt fra Sandnesgarn er to norske klassikere som har holdt stand i flere årtier. Sånt står det respekt av og jeg slår et slag for norsk ull!

8 kommentarer
    1. Hei. Jeg tenker du har skaffet deg et “julestrikk.” Et stort plagg, strikket frem og tilbake, høres tidkrevende ut. Jeg forstår godt at du har valgt Finull. Jeg hadde bare brukt det et par ganger til votter som skulle toves litt, helt til nå. Strikker Fanagenser str. 6 år, og jeg er helfrelst! 😘 Et herlig garn som skal bli mye brukt fremover. Er jo et alternativ til Sisu også, for det er jeg ikke så glad i.
      Lykke til med jakka og ha en fin førjulstid.
      Hilsen Liv.

    2. Sarah: Helt enig 🙂 Telemarkskofta er ferdig strikket, men venter på montering. Og det blir ikke prioritert før etter jul. Er litt kaotisk her i disse førjulstider 😛

    3. Liv: Jeg har alltid et stort prosjekt på gang, sommer som vinter og jul. 🙂 Armene strikkes rundt, men bolen blir frem og tilbake.

      Jeg har tidligere strikket en tynn Mariusgenser i finull og den ble veldig fin! Ja, finull er et veldig godt alternativ til sisu spør du meg 🙂

      Takk og flott førjulstid til deg og dine 🙂

    4. Så utrolig nydelig farge! Gleder meg til å se jakke ferdig, for jeg syntes den du har som inspirasjon så utrolig lekker ut!
      Og jeg skjønner meget godt at note-jakka vat en hit!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg