Vintage-jakke til mannen neste!

For to r siden fikk samboeren min Marius-inspirert jakke med noter p til jul. Den str fortsatt helt verst i kurs og er velbrukt og like fin. Den er kjempefin bruke til ytterplagg, men i varmeste laget ha inne. Derfor har mannen nsket seg en tynnere ulljakke, som kan brukes over en enkel t-skjorte eller en litt finere skjorte.

Jeg tenkte bruke en oppskrift fra garnstudiosom utgangspunkt. Jakken er strikket i glattstrikk, noks rett i modellen, med isydde ermer og med v-hals. Jakken strikkes frem og tilbake.Jeg har planer om sy skinnlapper p slitepunktet til albuene, og bruke plastknapper som ser ut som gameldagse skinnknapper.

Selv om jeg har planer om bruke finull fra Rauma og pinner nr. 3, s er ikke det s langt unna Delight fra Drops og pinner nr. 3,5. Fargen jeg har valgt er en nydelig petrol med fargenummer 451.

Bildet over er den store kilden til inspirasjonen. Teksturen ser veldig spennende og enkel ut. Det blir helt klart en stor porsjon improvisering, testing, mling og prving. Den originale oppskriften er fra 1920-30 tallet og finnes p engelsk her.

Etter at jeg leste boka Ren Ulli sommer har jeg ftt et mye mer patriotisk syn p den norske ulla. Finull-garn fra Rauma er 100 % norsk ull, som er vasket i Storbritannia, spunnet og farget i Norge. Finull ogPeer Gynt fra Sandnesgarnerto norske klassikere som har holdt stand i flere rtier. Snt str det respekt av og jeg slr et slag for norsk ull!

8 fine kommentarer

Liv

06.12.2014 kl.07:13

Hei. Jeg tenker du har skaffet deg et "julestrikk." Et stort plagg, strikket frem og tilbake, hres tidkrevende ut. Jeg forstr godt at du har valgt Finull. Jeg hadde bare brukt det et par ganger til votter som skulle toves litt, helt til n. Strikker Fanagenser str. 6 r, og jeg er helfrelst! 😘 Et herlig garn som skal bli mye brukt fremover. Er jo et alternativ til Sisu ogs, for det er jeg ikke s glad i.

Lykke til med jakka og ha en fin frjulstid.

Hilsen Liv.

Sarah

06.12.2014 kl.10:43

Dette s spennende ut. Finull er et nydelig garn. Fr vi snart se noen bilder av Telemarkskofta di? Er s spent, jeg:-)

Strikkepiken

06.12.2014 kl.14:29

Sarah: Helt enig :) Telemarkskofta er ferdig strikket, men venter p montering. Og det blir ikke prioritert fr etter jul. Er litt kaotisk her i disse frjulstider :P

Strikkepiken

06.12.2014 kl.14:32

Liv: Jeg har alltid et stort prosjekt p gang, sommer som vinter og jul. :) Armene strikkes rundt, men bolen blir frem og tilbake.

Jeg har tidligere strikket en tynn Mariusgenser i finull og den ble veldig fin! Ja, finull er et veldig godt alternativ til sisu spr du meg :)

Takk og flott frjulstid til deg og dine :)

Terese

06.12.2014 kl.14:50

Veldig fin farge. Gleder meg til se jakka ferdig :)

Strikkepiken

06.12.2014 kl.15:04

Terese: Jeg er spent selv :)

Pringeling

07.12.2014 kl.00:54

S utrolig nydelig farge! Gleder meg til se jakke ferdig, for jeg syntes den du har som inspirasjon s utrolig lekker ut!

Og jeg skjnner meget godt at note-jakka vat en hit!

Strikkepiken

07.12.2014 kl.21:27

Pringeling: Ja, jeg falt pladask for fargen :) Jeg er spent p om jeg klarer f frem denne "vintage-feelingen" :)