The out and about dress

Det er ingen hemmelighet at jeg har helt kjoledilla. Nå prøver jeg ut et nytt mønster, også i jersey-stoff, the out and about dress fra SewCaroline. Mønsteret kjøpte jeg i PDF-form, som fås tilsendt på mail og skrives ut på ens egen PC.

Selv om hele mønsteret + forklaring kommer på 42 A4-ark, og er nummerert slik at de er relativt enkelt å sette sammen med tape. Dette var en ny erfaring for meg, men en positiv en. Kjekt å spare frakt å få mønsteret rett inn i stua, via PCen og printer. 

 

Kjolen har en egen tavle på pinterest. Der ligger det mange ulike varianter, som ulike flinke mennesker har sydd. Masse inspirasjon å finne! 

Kjolen var helt grei å sy, selv om jeg plagdes en del. Inne på gruppen Vi sygale inne på facebook er det flere som har sydd kjolen. Der gikk det igjen at kjolen var stor på størrelsen, så jeg klipte optimistisk nok en størrelse mindre en hva jeg burde ha i forhold målene. Dette skulle vise seg å holde hardt. Jeg måtte sy så langt ut i sømrommet som mulig og fortsatt føles overdelen litt trang. Så overdelen blir en størrelse større neste gang. 

Skjørtet måtte jeg sy på to ganger. Jeg har en høyt plassert midje og dette er helt vanlig at jeg må endre på plasseringen. Skjørtet måtte heises opp 2 cm. Men å ta hele prosessen med rynketråder, strechsøm og sprettekniv en ekstra gang, skulle jeg gjerne vært foruten… Så håper kjolen blir passe neste gang og at jeg kan markere på mønsteret hvor midja er, slik at det blir enkelt å sy flere slike kjoler.

Modellen har egentlig lommer i skjørtet, men de hoppet jeg galant over. Av den enkle grunn at jeg føler ikke trenger noe unyttig som bygger ut hoftepartiet mitt i bredden. Alle sømmene er sydd med strech-søm og alle opplegg og stikkninger er sydd med tvillingnål. 

Ellers ble jeg egentlig fornøyd. Jeg liker egentlig litt rynker, en fin og feminin touch!


 

#OutandAboutDress

 Lik facebooksiden min!

18 kommentarer

Siste innlegg