Hvordan redde en strikkegenser/jakke?

Denne posten har ingenting med (feil) vasking av ullplagg å gjøre å gjøre, men feil lengde eller ulike innfarginsnummer på et større plagg.

Hvorfor skriver jeg om dette? – Jo, bittelille julaften, 22. desember 2014 gjorde jeg en stor og stygg oppdagelse. Den ensfagerde jakken jeg skulle gi bort til kjæresten til jul, som var ferdig strikket og nesten ferdig monter, var ikke så ensfarget likevel, men i aller høyeste grad stripete… Da jeg gikk for å sjekke innfargings/partinummerene på magebåndene viste det seg at av de 17 nøstene jeg hadde kjøpt var 14 i samme parti, 3 i et annet parti og 1 nøste i et siste parti. Og jeg hadde tatt turen innom alle tre ulike partiene. Så jakken hadde fått en lys stripe i form av et nøste, over magen, avløst av et nøste i hovedpartiet, for så enda en lysere stripe under armshullene og opp i ene forstykket. 

Den tilnærma ultimate strikke-fortvilsen gjorde sitt inntog i den julepynte stua og gode råd var dyre. Etter å ha konferert med kloke og erfarne damer på både strikkesida og koftegruppa på facebook, ble det til at jeg tok med meg jakken, resten av garnet, magebåndene og kvitteringa og tok turen til Husfliden. Det trengtes ikke rare forklaringa til problemet og de hyggelige damene la seg langflate og tilbydde meg en tilgodelapp på summen av garnet. Gjett om det var godt å bli møtt av likesinnede som kunne relatere seg til problemet og nedturen. Og jeg vil understreke at jeg er meget fornøyd med servicen!

Bare for ordens skyld, selvfølgelig skulle jeg ha gått over å sjekka dette selv, og det er vanligvis noe jeg bruker å gjøre når jeg handler garn. Men sånn er det når en holder på med litt for mye på en gang og hodet er alle andre steder en der fingrene arbeider. Men jeg har lært!

Så hva har jeg gjort for å fikse dette? Armene var heldigvis strikket i likt garn, så dem trengte jeg ikke å gjøre noe med. Jeg ble rådet til å rekke opp alt ned til det var et lite stykke over vrangborden igjen. Dette syntes jeg var ille. Og ekstra ille fordi det var flere “gode” partier innimellom. Dessuten er det jo ekstraarbeid å glatte ut opprekksgarn, noe jeg foretrekker å gjøre for å få samme strikkefasthet på hele prosjektet. 

Så jeg fant ut at jeg kunne jo prøve å klippe i plagget og maske sammen stykkene, for så å strikke det som manglet i riktig innfarginsnummer. Heldigvis hadde jeg en stor fordel, jeg hadde valgt finullgarn fra Rauma. Dette et litt bustete kardegarn som ikke rakner så lett, så selv om det ikke sto noen pinner i bitene jeg klipte av, holdt dem fasongen. Ergo ideelt for mitt eksperiment.

Så hvilke erfaringer har jeg gjort meg? Dette hadde ikke fungert med et glatt garn som f.eks. bomull eller merinoull. Det er nesten like tidkrevende å sy maskesting på tvers av jakken, som det er å strikke nytt. Jeg sydde en søm på tvers av det aller bredeste og en på tvers av ryggstykket. Jeg mener derimot dette ville fungert på f.eks. en ensfarget genser, som bare hadde fått et feil nøste midt innimellom hovedpartiet.

Så er det flere sømmer og mye å rekke opp, er det enklere å bare rekke opp og strikke nytt. Men nå har jeg blitt skikkelig god på maskesting i det minste, og det er greit å få litt avbrekk fra strikkinga. 

yxa1qDFRBN4

 

Her er en annen video som viser gode eksempler på å endringer strikkeplagget, slik at det komme til nytte uten at en trenger å rykke tilbake til start. Av og til må må respekten for stikketøyet settes litt til side.  

Så selv om jeg bare hadde jakke-biter i ulike petrol-innfarginger å gi bort til kjæresten til jul, så blir det jakke på han. Den skal være ensfarget! Nå ser jeg frem til å starte et nytt år med gamle vaner, med et unntak – sjekk alltid og hele tiden partinummerene på garnets magebelter! Godt nytt år!


 

Lik Strikkepikens facebookside og få med deg alle innleggene mine!

#sweatersugery #reddegenser #reddestrikk

9 kommentarer
    1. fjellgeitbundingen: Ja, må innrømme at det ble en skikkelig tur i kjelleren og at jeg måtte ta meg noen dagers pause. Det er helt klart surt med alt arbeidet som har gått til spille, men så har jeg lært mye om hva jeg IKKE bør gjøre, og det er kunnskap det også. Men skal strikke meg en “kompensasjonskofte” for tilgodelappen jeg fikk fra Husfliden 🙂

    2. Oldemorbloggen: Jo, takk 🙂 En fot fremfor den andre, hele tiden, så går det fremover. Dog sakte, men sikkert 🙂 Så hjelper det jo at den er til kjæresten da 🙂

    3. Ugrh, så forferdelig frustererende!
      Det var lurt å klippe opp og strikke bare det gale partiet om igjen. Jeg tror jeg ville foretrukket det, bare fordi at det gjør jeg ikke må gjøre AKKURAT det samme to ganger 😉

    4. Maria: Ja, og det ble liksom ikke bedre av at det var bittelille julaften… 😛

      Jeg tenkte “hva har jeg å tape?” og gikk i gang. Har så mange andre prosjekter jeg driver å strikker på, så jeg kunne jeg like godt variere med å sy litt i stedet 😛

    5. strikkogtov: Jo, takk 🙂 leste innlegget ditt og er rimelig forferdet! Er ikke måte på hvilke problemer en skal støte på… ;/ Men bra det ordnet seg for deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg