Klassisk Fanakofte i Peer Gynt

Den klassiske Fanakofta er ferdig, og den har vært et veldig fint prosjekt å prøve ut massevis av teknikker på!

Jeg har tatt utgangspunkt i oppskrifta i Sandnesgarn sitt klassikerheftet, modell nr. 24. Garnet jeg har brukt er Peer Gynt fra Sandnesgarn i fargene hvit nr. 1002 og gråmelert nr. 1042. Fargekombinasjonen ble jeg veldig fornøyd med, selv om jeg i utgangspunktet var lit engstelig for at det var litt lite kontrast.

Kofta er jo litt i største laget til meg, men det er ikke jeg som skal ha denne, så det er ikke så viktig. Men jeg syns det er et rimelig imponerende stykke arbeid som er fullført på litt under 2 måneder, om jeg så skal si det selv.

Selv om kofter ikke måles i vingespenn, kan det jo være litt gøy å ta bilder av det likevel!

Jeg har strikket halsringen med forkorta pinner. Og deretter har jeg sydd halskanten med usynlig søm.

Jeg har brukt midlertidig opplegg, for så å strikke sammen de doble kantene. En snedig teknikk som gjør at jeg ikke trenger å sy opp de doble kantene på innsiden. Dette gjør at kofta blir finere på innsiden og at den ikke blir noen søm som strammer. 

For å få en liten ekstra fin detalj har jeg strikket teksturert rutemønster på armer og bol. Dette var noe som var vanlig på de eldre utgavene på koftene fra Fana. Dette er virkelig en av mine favoritt-teknikker!

Armene er strikket i runden og med fargebytte i begynnelsen av omgangen blir det vanligvis et mindre pent hakk i stripa. Jeg kom over en smart og enkel teknikk og har derfor strikket striper uten hakk i begynnelsen av runden.

For å få ermesømmen penest mulig har jeg sydd i armene med maskesting for hånd.

Noe jeg alltid etterstreber er at skuldersømmene blir så usynlige som mulig. Jeg har derfor sydd maskesting på skuldrene med integrert mønster. Ser en riktig så nøye etter kan en se at lusene skifter retning midt på skuldra, men slik blir det jo når en sylinder syes sammen på toppen.

Jeg har montert kofta med doble stolper, som er min favorittvariant. Dette er vanligvis en variant som brukes mye på tynnere kofter, så dette er første gang jeg prøvet dette med garn som er på tykkelse med Peer Gynt. Selv om jeg vil si at det fungerte, foretrekker jeg nok denne type stolper til tynnere garn. Men det er nok bare en personlig preferanse. Som en siste finish har jeg strikket perfekte knapphull til doble stolper.

Andre teknikker jeg har brukt er:

Jeg har nøstet 2 farger garn i et og samme nøste for å gjøre mønsterstrikken enklere.

Jeg har festet tråder på på en elastisk og usynlig måte på glattstrikk.

Jeg har skøytet garnnøstene sammen med toving.

 

Nå blir det ikke mer fana-striper på en stund!



#fanakofte #fanatrøye #norskstrikk #strikketips

Lik strikkepikens facebookside og bli jevnlig oppdatert med kreative prosjekter og strikketips!

 

8 kommentarer
    1. Fyttirakkern, altså! Så fin den ble! Jeg har SÅ lyst til å strikke Fanakofte jeg også, men da helst med rundfelling og i en skogsgrønn farge. Da skal jeg bruke sånne teksturerte ruter som du hadde laget, det var lekkert! Må bare få strikka ferdig det siste ermet på hjertekofta mi.. Veit ikke helt hvor inspirasjonen har tatt veien med den, altså..

    2. Sarah: Takk 🙂 Finnes massevis av fanaoppskrifter så her er det vel bare å velge og vrake. Og deretter legge til/kutte bort elementer etter egen smak og behag 🙂

      Denne inspirasjonen er en lunefull greie… Den kommer og går litt her også 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg