Klassisk Fanakofte i Peer Gynt

Den klassiske Fanakofta er ferdig, og den har vrt et veldig fint prosjekt prve ut massevis av teknikker p!

Jeg har tatt utgangspunkt i oppskrifta i Sandnesgarn sitt klassikerheftet, modell nr. 24. Garnet jeg har brukt er Peer Gynt fra Sandnesgarn i fargene hvit nr. 1002 og grmelert nr. 1042. Fargekombinasjonen ble jeg veldig fornyd med, selv om jeg i utgangspunktet var lit engstelig for at det var litt lite kontrast.

Kofta er jo litt i strste laget til meg, men det er ikke jeg som skal ha denne, s det er ikke s viktig. Men jeg syns det er et rimelig imponerende stykke arbeid som er fullfrt p litt under 2 mneder, om jeg s skal si det selv.

Selv om kofter ikke mles i vingespenn, kan det jo vre litt gy ta bilder av det likevel!

Jeg harstrikket halsringen med forkorta pinner. Og deretter har jegsydd halskanten med usynlig sm.

Jeg har bruktmidlertidig opplegg, for s strikke sammen de doble kantene. En snedig teknikk som gjr at jeg ikke trenger sy opp de doble kantene p innsiden. Dette gjr at kofta blir finere p innsiden og at den ikke blir noen sm som strammer.

For f en liten ekstra fin detalj har jeg strikket teksturert rutemnster p armer og bol. Dette var noe som var vanlig p de eldre utgavene p koftene fra Fana. Dette er virkelig en av mine favoritt-teknikker!

Armene er strikket i runden og med fargebytte i begynnelsen av omgangen blir det vanligvis et mindre pent hakk i stripa. Jeg kom over en smart og enkel teknikk og har derforstrikket striper uten hakk i begynnelsen av runden.

For f ermesmmen penest mulig har jeg sydd i armene med maskestingfor hnd.

Noe jeg alltid etterstreber er at skuldersmmene blir s usynlige som mulig. Jeg har derfor sydd maskesting p skuldrene med integrert mnster. Ser en riktig s nye etter kan en se at lusene skifter retning midt p skuldra, men slik blir det jo nr en sylinder syes sammen p toppen.

Jeg harmontert kofta med doble stolper, som er min favorittvariant. Dette er vanligvis en variant som brukes mye p tynnere kofter, s dette er frste gang jeg prvet dette med garn som er p tykkelse med Peer Gynt. Selv om jeg vil si at det fungerte, foretrekker jeg nok denne type stolper til tynnere garn. Men det er nok bare en personlig preferanse. Som en siste finish har jegstrikket perfekte knapphull til doble stolper.

Andre teknikker jeg har brukt er:

Jeg har nstet 2 farger garn i et og samme nste for gjre mnsterstrikken enklere.

Jeg har festet trder p p en elastisk og usynlig mte p glattstrikk.

Jeg har skytet garnnstene sammen med toving.

N blir det ikke mer fana-striper p en stund!

#fanakofte #fanatrye #norskstrikk #strikketips

Lik strikkepikens facebookside og bli jevnlig oppdatert med kreative prosjekter og strikketips!

8 fine kommentarer

Kristina - Pokerface

17.04.2015 kl.22:32

Kjempe fin :D

Strikkepiken

18.04.2015 kl.01:25

Kristina: Mange takk :)

Sarah

18.04.2015 kl.15:25

Fyttirakkern, alts! S fin den ble! Jeg har S lyst til strikke Fanakofte jeg ogs, men da helst med rundfelling og i en skogsgrnn farge. Da skal jeg bruke snne teksturerte ruter som du hadde laget, det var lekkert! M bare f strikka ferdig det siste ermet p hjertekofta mi.. Veit ikke helt hvor inspirasjonen har tatt veien med den, alts..

Strikkepiken

18.04.2015 kl.17:00

Sarah: Takk :) Finnes massevis av fanaoppskrifter s her er det vel bare velge og vrake. Og deretter legge til/kutte bort elementer etter egen smak og behag :)

Denne inspirasjonen er en lunefull greie... Den kommer og gr litt her ogs :P

Liv

22.04.2015 kl.11:46

Hei. Et fantastisk sluttprodukt, aldeles nydelig!

Strikkepiken

22.04.2015 kl.13:29

Liv: Takk skal du ha! :)

Adica

13.06.2015 kl.18:54

S fantastisk nydelig kofte:)

Strikkepiken

13.06.2015 kl.19:58

Adica: Takk takk :)