Halsforming på kofte uten felling, søm og klipping – men med forkortede pinner

I tillegg til knappestolper og ermesømmer så krever primærsnittkofter også halsforming.

Dette kan gjøres på flere måter:

Maskene kan felles av slik det ofte står i oppskriftene, men da blir kanten litt hakkete med trappetrinn. Fellekanten vil kjennes langs halskanten og plagget vil miste noe elastisitet her.

En annen variant er å strikke videre som opp langs hele kofta og sy med tette symaskinsting og klippe ut buen til hals, og deretter plukke opp maskene og strikke halskant. Dette er ikke en foretrukket metode for min del, siden jeg syns buen er vanskelig å få fin. Dessuten klippes det jo ut garn og strikkearbeid, noe jeg syns blir litt å sløse. Halskanten blir heller ikke elastisk på denne måten. 

Det tredje alternativet er å sette masker til side og bruke disse som fundament i halskanten. For å unngå trappetrinn slynges tråden rundt nabomasken, slik blir det en fin og jevn skråning. Dette er varianten liker å bruke.

Her skulle det felles 8, 3, 3, 2, 2, 2, 1, 1, på hver side av klippemaskene. I stedet for å felle har jeg brukt samme antall masker som jeg har satt til side på en ekstra rundpinne, for hver gang jeg snur. 

Maskene i nakken er heller ikke felt av og står live for å bli brukt i halskanten. Opp langs skuldrene må jeg plukke opp masker. 

Videoen her viser klart og tydelig teknikken. 

Her vises det gått at jeg har snudd inne i en pinne og slynget tråden rundt siste maske på forrige pinne. Dette for å få den fine formen på halskanten.

Jeg brukte grått garn til halskant. Med det garnet har jeg da strikket over alle maskene og strikket opp alle slyngtrådene ved vendingene. Jeg har også skrevet om hvordan sy dobbel halskant i glattstrikk med usynlig søm.

Jeg liker denne metoden best!


#koftemontering #strikkehalskant #halsforming #halsringing

Lik strikkepikens facebookside og få flere tips!

11 kommentarer
    1. Hei, dette var en god og nyttig ide 🙂 Jeg synes det er lettere å plukke opp masker fra plagg med en heklekrok. Jeg synes ofte dette gir et renere og penere resultat, men opplever at det er øvelse som må til og at jeg stadig forbedrer meg på denne delen av arbeidet..

    2. Endelig en fin halsudskæring! Og en fiks måde at slippe for at klippe!
      Jeg har savnet ordentlig halsudskærong på kofterne… OG på de med rundfelliing. Har lavet derfor min egen Nancy med venderækker/forkortede rækker.

    3. Anne Holtegård: Så bra du liker den 🙂 Ja, jeg har prøvd alle tre variantene jeg skriver om, men dette er den enkleste og med minst tiltak. Resultatet blir også bra 🙂

      Men om du er så dyktig at du har laget din egen Nancy med halsutringing kan du jo bare overføre dette til andre koftemønstre med rundfelling, hvis du ble fornøyd med fasongen 🙂

    4. Veldig fint. Kaster du rundt siste maske av de som felles av og settes på pinne eller første maske som strikkes igjen på neste pinne? Hva glør du når du har garnskifte etter kast og skal snu? Strikker for første gang, så ingen erfaring 😊

    5. Jeg har aldri strikket dress rundt før, og har selvfølgelig valgt denne måten å lage halsutskjæring på, bare fordi det ser så pent ut! Jeg satte også oppklippsmaskene på pinnen, og nå skal jeg sy de to sømmene før jeg klipper opp. Hvordan syr jeg over de fem oppklippsmaskene på toppen (mot halsen) som altså ikke er felt av? Pleier du å felle av oppklippsmaskene?

      Ser innlegget er publisert for flere år siden, men håper du skulle se dette likevel!
      Gunhild

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg