Hvordan strikke lomme på innsiden?

Jeg begynte for en tid tilbake å strikke Mariusvest som skulle ha lommer. Og i kjent Pippi-stil så tror jeg jo alltid at jeg kan noe før det motsatte er bevist. 

Vesten strikket til ønsket høyde for lommeplassering. Så strikkes lommeforet for seg. Her har jeg markert samme antall masker på vesten som lommeforet består av, 35 masker. 

Jeg har også talt 13 masker på hver side av klippemaskene, for å få lommene likt plassert på hver side av knappestolpene. Strikk så frem til markørene og begynn deretter å strikke lommeforet inn på rundpinnen til vesten. 

Sett så maskene, foran lommen, fra vesten inn på en tråd og strikk videre til vesten er ferdig.  

Youtube har video-versjonen på alt.

Her har jeg sydd en merketråd i kontrastfarge, på rettsiden, slik at det skal bli enkelt å sy lommene i rette vertikale sømmer på vrangsiden. 

Innsiden av vesten med lommeforet vendt oppover. Det er på innsiden denne merketråden gjør mest nytte for seg, siden jeg syr fra vrangen. 

Klart for å sy fast lommeforet. 

Jeg har bruk madrassting for å sy fast lommen.

Maskene på har stått på vent, settes på en pinne og strikkes 1 r og 1 vrang. Lommen har fått en ribbekant og et forsterka knapphull midt på. 

Madrassting i sidene og kastesting i bunnen av lommen. 

En lite synlig lomme med en uvanlig tinnknapp. Denne typen lomme fungerer både på ensfarget glattstrikk som på mønsterstrikkede plagg. Dette er en veldig fin detalj å legge til jakker, gensere og vester. Jeg liker lommer!


#strikkelomme #lomme #innsindelomme #marius

Lik strikkepikens facebookside og få flere strikketips og kreativt påfyll!

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg