Hastetur til Trøndelag

Av og til blir ting absolutt ikke slik en har tenkt, denne uka har så langt vært slik. Mandag kom katta Inga hjem og med tydelig vondt i høyre øyet sitt, så mandags ettermiddag ble brukt på Rana veterinærkontor. Her ble det konstatert at hun hadde en litt rift i både venstre og høyre hornhinna og at det faktisk var gått hull på høyre øyet. Det kan virkelig gå hardt for seg i katteverden når kattene er uenige!

Vi ble sendt hjem med resepter på 5 ulike medisiner og heldigvis rakk vi akkurat apoteket. Vi ble også anbefalt å ta turen til Stjørdal og for å operere øyet. Saken var nemlig den, at enten måtte vi fjerne øyet eller så måtte det fikses med en operasjon. For å la det være slik ville til tross for heftig medisinering, ville mest sannsynlig føre til at øyet døde og da måtte vi fjerne det. Og et øye som dør er smertefullt for hvem som helst…

En stor og en liten pupille.

 

Så etter en vurdering kom i frem til:

Avlivning 1000 kr → vannvittig sure penger og HELT uaktuelt

Fjerning av øyet 3000 kr → veldig sure penger og siste utvei

Operasjon i Trøndelag 7300 kr + 2 reiser → sure penger, slitsom reiser og det eneste riktige å gjøre, og mest for pengene.

Vi startet kl. 00.30. fra Mo i Rana og var fremme i Stjørdal i god tid før timen 08.30. På turen fikk vi se både sauer, kyr, hester, elg, ugle, rev, hare og katter.

Etter en grundig undersøkelse ble det klart at det hadde gått bedre en hva vi hadde fryktet. Øyet var det riktignok punktert, men det var begynt å gro. Så siden vi hadde tatt den lange veien mente øyespesialisten at det var riktig å legge Inga i narkose og sy 1-2 bittesmå sting, sånn for sikkerhet skyld. Og med en slik prosedyre var det ca 98% sjanse for at Inga skulle bli helt bra igjen!

En liten og medtatt katt etter operasjonen. Bilturen hjem ble en prøvelse for liten og stor. Vi hentet henne tidlig i håp om at hun skulle sove noen av timene vi hadde foran oss, men neida. Når buret var plassert i bilen klarte hun å karre seg på beina. Så de 3 første timene av bilturen var preget av avdabbende narkose og panikk noe som var både vondt å se og høre på!

Da vi kom hjem måtte vi bade henne for hun var tilgriset av urin, og deretter gi henne mat. Siden det ikke er enkelt å spise med krage på måtte jeg putte en og en pellets inn i munnen på henne. Noe som var rimelig komisk, men den lille katta satte tydelig pris på det!

Inga er alltid verden fineste, med eller uten krage. 

…selv om det ikke er så enkelt å manøvrere alltid!

Mens Inga var inne til veterinæren benyttet jeg anledningen til å sjekke ut Stjørdal sine interessante butikker. Jeg kom over nettsiden knitmap.com for en tid tilbake. Det er en side som har oversikt over garnbutikker i hele verden. Her søker en etter garnbutikker som er i det området en skal til/er på, også kommer det opp garnbutikker med navn og adresse. Veldig kjekt når en har liten tid og det er garnbutikker som står øverst på liste.

Knitmap har også en egen app. Så her er en skjermdump fra min tlf. Alt det kreative samlet på en plass!

For den som har mer tid, er det kjekt å bidra med å legge inn akkurat din favoritt-garnbutikk og skrive en anmeldelse. Jeg har lagt inn flere nå i Nord Trøndelag, Helgeland og Salten. Så jeg oppfordrer alle til å gjøre det samme!

Litt handling ble det også. De store sikkerhetsnålene er fra House Doctor. Den største måler 53×8 cm og de mindre, for jeg mener det er feil å skrive små, er 15×4 cm. Disse skal også inn på mitt fremtidige hobbyrom. 

Jeg kom i tillegg over en butikk som solgte symaskiner og gardiner. Der fant jeg med lilla tråd som er tykkere enn vanlig sytråd og skal brukes til å sy stikninger. Jeg har planer og å sy meg jakke, men har ikke funnet tråd som passet, før nå. Måtte bare en liten tur innom Stjørdal først…

Disse kjøleskapsmagnetene er ikke direkte strikkerelaterte, men ganske kule likevel. De fant jeg på Kremmerhuset.

Også kofteknapper da, selvfølgelig. Disse fant jeg på den inspirerende Husfliden i Stjørdal. Det har blitt noe jeg alltid gjør, jeg sjekker garnbutikkenes kofteknappeutvalg. Så kjøper jeg et sett til kofte til meg selv, og bruker det som en gylden unnskyldning for å strikke meg en kofte til. Så det har etterhvert blitt en fin liten samling, men det er viktig å finne de rette knappene til rett kofte!

Så nå er vi heldigvis hjemme og små og store er utslitte, fornøyde og 6500 kr fattigere. Det koster penger å ha katt, noe som er helt greit for det er fryktelig mye kos og moro!

14 kommentarer
    1. Enda godt det ender bra med Inga :-). Tøft navn forresten. Håper ting roer seg hos dere. Ha en fin strikke helg. Her skal det jobbes i helga.

    2. Sonja Åkvik: Helt enig 🙂 det tok litt tid å finne navn til henne og vi ville ha noe som ikke var “typisk kattenavn” 🙂 men føler at Inga stemmer bra med personligheten hennes. Hun er en bestemt og tålmodig flott dame med mye personlighet 🙂

      Kos deg på jobb i helga da! 🙂

    3. Stakkars pusen, er forferdelig trasig når kattene er syke, men så bra at det endte godt! 🙂 Nydelig er hun også! Fortsatt god bedring til Inga! Vi har 2 katter og de er noen herlige vesener, og enestående personligheter. Det mye kos og artigheter med katter!

    4. Stakkars pusen! Det er så vondt når kjæledyrene blir skadet. Så flott at dere fikk god hjelp, selv om det ble en lang kjøretur. Så bra at hun bli bra igjen. Håper dere hadde forsikring på henne! Jeg har fått bruk for hundeforsikringen mange ganger, greit å ha om noe uforutsett skulle skje. Her har det vært både hoggormbitt og feilstilte øyehår. Hårene måtte fjernes hos øyespesialisten på Stjørdal dyreklinikk, sikkert samme som dere var hos. For min del har det heldigvis kommet en øyespesialist i Ålesund nå, så da er det kortere turer for oppfølging.
      God bedring til pusen 🙂

    5. Birgitte: Ja, det er helt fryktelig! Nei, vi hadde ikke forsikring på henne, men vi vurderer det nå. Men hun ser heldigvis ut til å bli bra! I morgen blir det kontroll på Rana Veterinærkontor, så da får vi forhåpentligvis svar 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg