Nancykofte i gråtoner neste!

Jeg skal altså i gang å strikke den populære Nancykofte i gråtoner. Den er kanskje ikke så spennende, men til gjengjeld veldig nøytral og vakker!

Jeg har tidligere strikket kofta til Maria fra Steigen som er kraftig basert på mønsteret til Nancykoften, men er i helt andre farger.  

Oppskriften finnes i Sandnesgarn sitt hefte Tema 35 Norske Ikoner. Garnet er det som er foreslått i oppskrifta, Sandnes Mini Alpakka , i gråtoner og ikke brun som på bildet. Fargene jeg skal strikke med er optisk hvit 1001, gråmelert 1042, mørk gråmelert 1053 og koks natur 1088

Jeg har tidligere bare strikket pulsvarmere i daisy-stitch i dette garnet  og liker det godt. Det blir kjekt å se hvordan det oppfører seg i større plagg!

10 fine kommentarer

Sarah

08.06.2015 kl.17:19

Nancy-kofta er skikkelig fin, den! Har veldig lyst til å strikke en i kanskje lyseblått som base, koksgrå roser og noen andre detaljer i babyrosa. Eller kanskje en i skau-farger, med rustrøde roser. Mange muligheter, men lista er altfor lang over ting jeg vil strikke. Får begynne på Fana-genseren min først :-D

Hilde

08.06.2015 kl.20:22

Det er en nydelig kofte, har lenge hatt lyst å strikke den. Tror den blir fin i gråtoner.

Strikkepiken

08.06.2015 kl.21:20

Sarah: Helt sant :) Ja, det finnes jo så mange fargealternativer å velge mellom :)

Har du begynt på den genseren da? :)

Strikkepiken

08.06.2015 kl.21:20

Hilde: Enig i den :)

Mona L. Torgersen

09.06.2015 kl.08:55

Denne gleder jeg meg til å se ferdig! Har vurdert å strikke den flere ganger, men aldri kommet i gang, men nå kanskje... ;-)

Strikkepiken

09.06.2015 kl.12:24

Fruemmel: Jeg også :) Ja, NÅ er definitivt den rette tiden ;)

Tone

09.06.2015 kl.15:35

Nydelig den Nancy-kofta. Skal bli fint å følge prosjektet og se den ferdig. Gråtoner er enkelt og flott.

Strikkepiken

09.06.2015 kl.19:37

Tone: Helt sant :) Det er alltid spennende å komme i mål med et prosjekt :)

Stine S

09.06.2015 kl.23:31

Hvordan går det med bøvertun? Jeg holder stadig på med min fargerike kofte, men det går sakte. Jeg har tidligere strikket noe med alpakka-garnet, og må si jeg ikke er helt fornøyd. Det blir for blødt og ujevnt for meg. Blir spennende å se hvilke erfaringer du gjør deg.

God bedring til kattepusen din!

Hilsen Stine c",)

Strikkepiken

09.06.2015 kl.23:52

Stine S: Stine S: Det går fremover :) Ja, jeg hører det er flere som sliter med å få alpakkaen jevn. Har du prøvd å dampe den? Det utretter som regel (nesten) mirakler :) Strikkefastheten har også veldig mye å si. Min erfaring er at alpakka må strikkes på tynnere pinner enn tilsvarende ullgarn :)

Kan si deg med en gang at jeg innser jeg har bommet litt på strikkefasthetn, både etter hva som står i kofteboka og etter egne preferanser. Skulle nok valgt pinne 3,5 i stedet for 3. Men dette er bare pirk, kofta ser ut til å bli passe og bra likevel :)

Takk for lykkeønskninger til kattekreket. Hun ser ut til å være på bedringens vei, heldigvis <3