Hvordan få fine fellinger som heller mot høyre og/eller venstre?

Dette er på ingen måte en ny oppfinnelse, men veldig greit å ha dette i kunnskapslageret. Fellinger som heller enten til høyre eller vestre brukes på votter, sokker, raglanermer, innsving i livet på jakker eller på armene på gensere/jakker som strikkes ovenfra og ned, for å nevne noe.

Det er flere måter å gjøre dette på, men dette er mine favoritter. 

Jeg har også skrevet en bloggpost om Hvordan få fine økinger som heller mot høyre og venstre? 
 
4961785

1. De første maskene som strikkes sammen på vanlig måte → heller mot høyre.
2. De neste maskene som strikkes vridd sammen → heller mot venstre.
 
Så hvordan bruke dette? for å ta utgangspunkt i en felling til innsving i livet på en jakke eller genser så settes det et merke i hver side (jeg beskriver dette som en tenkt sidesøm) så felles det slik at fellingene peker inn mot dette merket. Ergo nr. 2 strikkes først og deretter nr. 1.
 
Samme blir det på votter…
 

…Og på kofter med raglanfelling…
…og under armer på gensere/jakker som strikkes ovenfra og ned. Der felles innover ned mot håndleddet, i motsetning til økning på plagg som strikkes nedenfra og opp. 
 

Ergo, jeg har ikke funnet opp kruttet, men jeg bruker det gjerne!


 

#felling #finefellinger #fellemothøyre #fellemotvenstre

Lik strikkepikens facebookside og få jevnlig flere tips og kreative aktiviteter! 
5 kommentarer

Siste innlegg