Medalje med raglanfelling neste!

Medalje med raglandfelling er alts neste prosjekt ut. Den har faktisk sttt p nskelista siden jul, men jeg har vrt litt nlende med g i gang med tanke p garnvalg, strikkefasthet og all mnsterstrikken.

Oppskriften er hentet fra kofteboken.

Jeg har valgt 3 farger i stenet for 2. Jeg har ogs planer om droppe vrangbordene og heller strikke doble kanter. Jeg er egentlig litt lei av strikke tofargede kofter og vrangborder, s her blir den egne varianter.

Jeg hadde egentlig planer om strikke kofta i grtt og hvitt, slik som i boka, men da jeg skulle strikke prvelapp for sjekke strikkefastheten benyttet jeg meg av en rest etter vintage-jakka til mannen og falt pladask for fargekomoben.Jeg har ogs valgt strikke mnsteret motsatt en hva som str i oppskriften. Her blir det petrolfargede medaljer i motsetning til hvite i boka.

Strikkefastheten stemte ogs med boka, nr jeg benyttet pinner 3,5. Oppskriften anbefaler tykkere superwash garn og tynnere pinner. Men jeg liker litt slappere strikkefasthet s blir ikke kofta s fast og stiv ha p.

S da blir det nok en gang finullgarn fra Rauma, i fargene hvit, petrol og marinebl.

#Rauma #finullgarn #medalje #kofteboken

Lik strikkepikens facebookside da vel!

18 fine kommentarer

Eli

08.07.2015 kl.17:32

Men men men... hvordan ble Bvertunkofta?

Har siklet litt etter strikke Medaljekofta jeg ogs. Srlig etter at jeg fikk et lass tynt Shetlandsk ullgarn fra en 92-rig skotsk strikkeguru som jeg klr etter lage en kofte av.

Prvelappen ser kjempefin ut forresten! Bra fargevalg!

Strikkepiken

08.07.2015 kl.18:10

Eli: Den kommer, den kommer :) Kofta er ferdig og vi har tatt bilder, men de er ikke ferdig redigerte enda. S det er der det har stoppet.

Oy! S spennende! Hvilke farger har du av dette garnet? :)

Takk for det. Av og til blir det slike "uhell". Og det er jo helt greit! :)

mimouna

08.07.2015 kl.18:25

Nydelig fargekombinasjon! Og Finull blir aldri feil, det er et supert garn.

Sitter her med Kofteboken jeg ogs, og sliter med velge. Det er sp mye som frister!

Strikkepiken

08.07.2015 kl.18:32

mimouna: Takk! Der er ingen hemmelighet at bltoner er favorittfargene og kan jeg da i tillegg bruke norsk ull, som er et av favorittmaterialene, m det bli bra. Noe snt som: noe fint + noe digg = noe veldig BRA!

Skjnner veldig godt hva du mener... Jeg begynte med den som var mest overkommelig frst og har fortsatt med ting som har mtte sjekkes litt mer ut. Kofteboka er boka med stor B! :)

Maria

08.07.2015 kl.21:55

, s fint mnsteret ble med bl medaljer. Fikk skikkelig lyst til herme, men har *noen* andre ting som str foran p strikkelista :P

Monstermnster

08.07.2015 kl.22:17

Det kommer til bli fint! Moro nr prvelappen kan f en til skifte mening om fargevalget, kjekt nr man ser fargene sammen i strikk.

Strikkepiken

08.07.2015 kl.23:05

Maria: Takk :) Hihi, kjenner til den lista :P

Strikkepiken

08.07.2015 kl.23:06

Monstermnster: Takk :) Ja, av og til er det heldig med slike "uhell" :P

Tone

09.07.2015 kl.09:29

Utrolig fin fargekombinasjon. Du er bare s dyktig, alts! Alt du gjr er s gjennomtenkt og godt planlagt. Skikkelige kvalitetsprodukt. Prvelapp, i det mnsteret!!! Bare proffe tar seg tid til det!! St p :)

Ha en flott torsdag! :)

Strikkepiken

09.07.2015 kl.12:56

Tone: Takk for veldig gode ord! :D Strikka ikke prvelapp til bvertunkofta og det var ikke det smarteste hoppe over, s har mtte ta meg selv i nakken. Veldig greit lre seg mnsteret frst som sist, og da kommer ogs prvelappen godt med ;)

En flott torsdag nskes i retur :) Du har sikra dagen min :)

Sarah

09.07.2015 kl.17:17

Medalje er veldig fin, har vurdert den selv ogs. Men lurer p om det kanskje blir litt mye mnster for min del, snn at jeg liksom blir ganske lei ganske fort..

Jeg lurte p en ting, jeg... Kunne du ha laget et innlegg om hvordan man snur en nedenfra og opp-oppskrift til en ovenfra og ned? Lurer flt p det skjnner du, og ovenfra og ned m jo vre mye mere praktisk med mling av lengden p ermer og bol.

Strikkepiken

09.07.2015 kl.17:50

Sarah: Medalje blir mnsterutfordring for min del! Viktig sette seg ml :)

Hm. Dette er ikke en problemstilling jeg har kommet over, der jeg snur oppskriften. Men er det ikke rimelig greit "bare" snu oppskriften opp ned?

Jeg syns begge deler har sine fordeler, men har ikke sett behovet for snu en spesifikk oppskrift. Men har du ikke strikket plagg tidligere som du kan mle p? Jeg bruker alltid fanakofta mi som referanse.

Men skal du snu den m du jo begynne med maskeantallet som skal felles av i halsen. (nesten som lese bok fra bakerst til fremst...) Deretter m du bytte fell/med k. Lurt skrive sin egen oversettelse av oppskriften en dag du har klart hode, ogs kan du strikke litt mer i svime en annen dag.
Sett deretter av maskeantallet til begge armene p hver sine pinner, legg opp noen ekstra masker under armhullene og strikk bolen. Strikk bolen lang nok og fell av. Strikk armene lange nok og fell av. Kofta kan monteres fr du har strikket armene, om du fler for det.

Har du forresten kofteboka? Der er det flere ovenfra-og-ned-oppskrifter som du kan titte p og bruke til inspirasjon.

Hvilken kofte hadde du spesielt i tankene?

Hper dette var til noe hjelp :) Hvis ikke, send meg en mail s skal jeg se om jeg kan svare :)

Sarah

09.07.2015 kl.18:22

Tusen takk, ja dette var til hjelp. Jeg visste ikke at det bare var snu oppskriften, trodde det var litt mere fix fax. Hadde ikke noen spesiell kofte i tankene nei, bare kofter generelt. Og nei, har ikke kofteboken, men den str hyt p nskelista mi. Mange takk for hjelpa, dette skal jeg prve en gang i fremtiden :-)

Strikkepiken

09.07.2015 kl.19:51

Sarah: Sier som Rema 1000 jeg "det enkle er ofte det beste!

Kofteboken br du f deg! Bli Ark-venn s fr du tips om tilbud p mail, s fr du forhpentligvis boka p tilbud ;)

Birgitte

09.07.2015 kl.23:21

Denne har jeg ogs sett meg ut, syns den er s fin! Veldig fine farger du har valgt :)

Strikkepiken

09.07.2015 kl.23:31

Birgitte: Ja, den er det :) Takk :)

Eli

13.07.2015 kl.00:25

Hei igjen!

Garnet jeg fikk var mest brunt (ganske mrkt) og noe hvitt. Litt bergenske med bare to farger, men det er fortsatt mange gode koftekandidater.

Strikkepiken

13.07.2015 kl.11:47

Eli: Hei :) det er jo helt fine koftefarger det da! Viktig med gode kontraster :)