Medalje med raglanfelling neste!

Medalje med raglandfelling er altså neste prosjekt ut. Den har faktisk stått på ønskelista siden jul, men jeg har vært litt nølende med å gå i gang med tanke på garnvalg, strikkefasthet og all mønsterstrikken. 

Oppskriften er hentet fra kofteboken.

Jeg har valgt 3 farger i stenet for 2. Jeg har også planer om å droppe vrangbordene og heller strikke doble kanter. Jeg er egentlig litt lei av å strikke tofargede kofter og vrangborder, så her blir den egne varianter. 

Jeg hadde egentlig planer om å strikke kofta i grått og hvitt, slik som i boka, men da jeg skulle strikke prøvelapp for å sjekke strikkefastheten benyttet jeg meg av en rest etter vintage-jakka til mannen og falt pladask for fargekomoben. Jeg har også valgt å strikke mønsteret motsatt en hva som står i oppskriften. Her blir det petrolfargede medaljer i motsetning til hvite i boka. 

Strikkefastheten stemte også med boka, når jeg benyttet pinner 3,5. Oppskriften anbefaler tykkere superwash garn og tynnere pinner. Men jeg liker litt slappere strikkefasthet så blir ikke kofta så fast og stiv å ha på. 

Så da blir det nok en gang finullgarn fra Rauma, i fargene hvit, petrol og marineblå.


 

 

#Rauma #finullgarn #medalje #kofteboken

Lik strikkepikens facebookside da vel! 

18 kommentarer
    1. Men men men… hvordan ble Bøvertunkofta?
      Har siklet litt etter å strikke Medaljekofta jeg også. Særlig etter at jeg fikk et lass tynt Shetlandsk ullgarn fra en 92-årig skotsk strikkeguru som jeg klør etter å lage en kofte av.
      Prøvelappen ser kjempefin ut forresten! Bra fargevalg!

    2. Eli: Den kommer, den kommer 🙂 Kofta er ferdig og vi har tatt bilder, men de er ikke ferdig redigerte enda. Så det er der det har stoppet.

      Oy! Så spennende! Hvilke farger har du av dette garnet? 🙂

      Takk for det. Av og til blir det slike “uhell”. Og det er jo helt greit! 🙂

    3. Nydelig fargekombinasjon! Og Finull blir aldri feil, det er et supert garn.
      Sitter her med Kofteboken jeg også, og sliter med å velge. Det er sp mye som frister!

    4. mimouna: Takk! Der er ingen hemmelighet at blåtoner er favorittfargene og kan jeg da i tillegg bruke norsk ull, som er et av favorittmaterialene, må det bli bra. Noe sånt som: noe fint + noe digg = noe veldig BRA!

      Skjønner veldig godt hva du mener… Jeg begynte med den som var mest overkommelig først og har fortsatt med ting som har måtte sjekkes litt mer ut. Kofteboka er boka med stor B! 🙂

    5. Å, så fint mønsteret ble med blå medaljer. Fikk skikkelig lyst til å herme, men har *noen* andre ting som står foran på strikkelista 😛

    6. Utrolig fin fargekombinasjon. Du er bare så dyktig, altså! Alt du gjør er så gjennomtenkt og godt planlagt. Skikkelige kvalitetsprodukt. Prøvelapp, i det mønsteret!!! Bare proffe tar seg tid til det!! Stå på 🙂
      Ha en flott torsdag! 🙂

    7. Tone: Takk for veldig gode ord! 😀 Strikka ikke prøvelapp til bøvertunkofta og det var ikke det smarteste å hoppe over, så har måtte ta meg selv i nakken. Veldig greit å lære seg mønsteret først som sist, og da kommer også prøvelappen godt med 😉

      En flott torsdag ønskes i retur 🙂 Du har sikra dagen min 🙂

    8. Medalje er veldig fin, har vurdert den selv også. Men lurer på om det kanskje blir litt mye mønster for min del, sånn at jeg liksom blir ganske lei ganske fort..
      Jeg lurte på en ting, jeg… Kunne du ha laget et innlegg om hvordan man snur en nedenfra og opp-oppskrift til en ovenfra og ned? Lurer fælt på det skjønner du, og ovenfra og ned må jo være mye mere praktisk med måling av lengden på ermer og bol.

    9. Sarah: Medalje blir mønsterutfordring for min del! Viktig å sette seg mål 🙂

      Hm. Dette er ikke en problemstilling jeg har kommet over, der jeg snur oppskriften. Men er det ikke rimelig greit å å “bare” snu oppskriften opp ned?

      Jeg syns begge deler har sine fordeler, men har ikke sett behovet for å snu en spesifikk oppskrift. Men har du ikke strikket plagg tidligere som du kan måle på? Jeg bruker alltid fanakofta mi som referanse.

      Men skal du snu den må du jo begynne med maskeantallet som skal felles av i halsen. (nesten som å lese bok fra bakerst til fremst…) Deretter må du bytte fell/med øk. Lurt å skrive sin egen oversettelse av oppskriften en dag du har klart hode, også kan du strikke litt mer i svime en annen dag.
      Sett deretter av maskeantallet til begge armene på hver sine pinner, legg opp noen ekstra masker under armhullene og strikk bolen. Strikk bolen lang nok og fell av. Strikk armene lange nok og fell av. Kofta kan monteres før du har strikket armene, om du føler for det.

      Har du forresten kofteboka? Der er det flere ovenfra-og-ned-oppskrifter som du kan titte på og bruke til inspirasjon.

      Hvilken kofte hadde du spesielt i tankene?

      Håper dette var til noe hjelp 🙂 Hvis ikke, send meg en mail så skal jeg se om jeg kan svare 🙂

    10. Tusen takk, ja dette var til hjelp. Jeg visste ikke at det bare var å snu oppskriften, trodde det var litt mere fix fax. Hadde ikke noen spesiell kofte i tankene nei, bare kofter generelt. Og nei, har ikke kofteboken, men den står høyt på ønskelista mi. Mange takk for hjelpa, dette skal jeg prøve en gang i fremtiden 🙂

    11. Sarah: Sier som Rema 1000 jeg “det enkle er ofte det beste!

      Kofteboken bør du få deg! Bli Ark-venn så får du tips om tilbud på mail, så får du forhåpentligvis boka på tilbud 😉

    12. Hei igjen!
      Garnet jeg fikk var mest brunt (ganske mørkt) og noe hvitt. Litt bergenske med bare to farger, men det er fortsatt mange gode koftekandidater.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg