Pulsvarmere med fiskehalemønster

Det har nesten blitt en tradisjon at jeg strikker pulsvarmere på somrene, i år intet unntak. Jeg har tidligere laget flere oppskrifter selv på pulsvarmere og dem er å her. Akkurat nå følte jeg ikke for å komponere noe selv, men å strikke noe som jeg viste ble bra, for den biten er jo litt spennende når jeg roter sammen noe selv. 

 

Jeg har tidligere strikket flere par av Linda K´s Yummy Mummy Wristwarmeres, og jeg er veldig fornøyd med passformen på disse. Samme designer, Alexandra Brinck, har også laget Fishtail Wristwamers og dette ble oppskriften jeg bestemte meg for å bruke. Begge oppskriftene er gratis og veldig greie å følge.

Resultatet står ikke i forhold til resultatet, for disse var faktisk nokså enkle å strikke og de ser ganske så kompliserte ut!

Jeg har brukt pinner nr. 2,5 og DROPS Alpaca i fargen tomatrød nr. 3900. Jeg har tidligere strikket meg en enkel alpelue i samme garn og farge.

Jeg strikka riktignok en rapport mindre av fiakehale-mønsteret, av den enkle grunn av at jeg syns dem ble lange nok. 

Innsiden av pulsvarmerene består av et variant av vrangbord/ribbestrikk, med en rett og en vrang. Dette mønsteret har vridde rettmasker hver omgang og der de vrange maskene er til vanlig, byttes med rillestrikk. Ergo vrang og rett, på annenhver omgang. Broken rib stitch heter denne varianten.

Det ble liksom litt ekstra over dette, i motsetning til vanlig ribb som er praktisk, og etter min mening er dønn kjedelig. Men samme kvalitetene er der som i vrangborden, for dette ble veldig strechy, men samtidig fint!

Jeg har brukt økinger som heller mot høyre og venstre, for å få et fint resultat. 

Jeg har brukt en oppleggsmetode jeg vanligvis ikke bruker så mye, Italian Tubular Cast On. Den blir som regel utkonkurrert av Channel Island Cast On, som er min favoritt til vrangborder med 1 rett og 1 vrang. Men begge disse oppleggsmetodene er suverene til denne type strikk.

Fordelen med Italian Tubular Cast On har en svært lik avfellingsmetode, Tubular Bind Off, som jeg også har brukt på disse pulsvarmerne. Jeg bruker heller ikke denne metoden så ofte, men siden disse små plaggene har en avfellingskant som er på utstilling oppe på hånden, var det her inspirasjonen begynte til å bruke begge disse teknikkene nå.

Det er riktignok en del ekstra jobb, men jeg strikker jo ikke for at ting skal være enkelt eller at det skal gå så himla fort, men fordi jeg liker å utfordre meg selv og for jeg liker å lage fine ting. 

Jeg har snar pulsvarmere i alle regnbuens farger, men det er kanskje ikke så rart for det er anvendelige plagg som er enkle å ta med i veska om det skulle bli kaldt!


 

#AlexandraBrinck #FishtailWristwarmers #FishtailPattern #pulsvarmere


Lik strikkepikens facebookside og få flere kreative innputt og tips!

10 kommentarer
    1. Å, så nydelige pulsvarmere. Kalles det fiskehalemønster, det mønsteret? Du er så dyktig. Jeg er også sånn som strikker pulsvarmere på sommeren. I går rydda jeg i vanteskuffen, og det kom frem ganske mange strikka-pulsvarmere. 🙂

    2. Det var stilige pulsvarmere det der. Fn farge også. Eg er ikkje glad i drops sin alpakka. Men så er eg veldig “kløete” av meg da. hehe. Du legger mye arbeide i alt du gjør og det bir vakkert.
      Ha ein flott dag

    3. Tone: Takk og takk 🙂 Jeg har tatt meg friheten til å oversette, siden det het fishtailpattern på engelsk, vil jeg anta at det blir fiskehale-mønster på norsk 😉

      Haha! Ingen katastrofe det da, da vet du jo hva du har når du får bruk for dem igjen 🙂

    4. gretashobby: Takk og takk 🙂 Jeg syns tidligere at alt mulig klødde, men nå går det greit. Men klør fortsatt en del i halsen, men det kan jeg leve med 🙂

      Ha en flott dag du også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg