Tur til Tromsø og Bundingen Småvaren

Jeg har vært en tur i Tromsø. Byen er sjarmerende med sine gamle trehus og sine ferske studenter. Jeg besøkt garnbutikker, men det var en som utmerket seg veldig blant de 4 garnbutikkene jeg fant i sentrum. Jeg storkoste meg på Bundingen Småvaren i storgata. En veldig hyggelig og gjennomført butikk med en skjønn ung dame bak disken og mellom hyllene. 

Utsikten fra hotellrommet i 7. etasje. I det røde huset finnes Bundingen Småvaren!

Butikker jeg fant:

  • Bundingen Småvaren i Storgata 57. Det finnes også en avdeling på Jekta storsenter. Begge er noe utenom det vanlige og veldig inspirerende!
  • Heklekroken finnes i Storgata 91 – en helt ordinær garnbutikk
  • Snarby Strikkestudio F. Langes gt. 18 – stort sortiment
  • Husfliden Sjøgata 4 – norsk design + garn
  • Symaskinsbutikken på Jekta storsenter – godt utvalg i quiltestoffer og symaskiner
  • Nye Artic Metervare AS Storgata 78 – en original tøybutikk som ikke har flyttet på seg de siste 34 år. Fortsatt driver damen uten kortautomat i den store handlegata i byen. Det virker litt som tiden har stått stille på denne butikken, og det er jo en bra ting når det kommer til klassiske bekledningsstoffer. En butikk jeg garantert kommer innom flere ganger!

Bundingen har også nettbutikk, men den er ikke i nærheten så innbydende som denne faktiske butikken. 

Jeg liker denne bruken av bokstaver, som staver noe fornuftig. Noe helt annet en peace, love og home. Klisejeer er definitivt ikke min greie!

Disse knappene med ord på er fra Snella og Petronella. Det finnes et standard utvalg av ord, men det er også mulig å bestille spesielle ord slik som farsken og Tromsø. Snella og Petronella er absolutt et frisk pust i den norske designverden med sine spesielle porselensknapper. 

Masse spennende garn i lekre farger fra Hillesvåg. Ask-garnet fås i så mange som 103 farger, der 86 er ensfargede og 17 er melerte farger. Det sies at de fine fargene og garnkvaliteten gjør dette til mange designeres favorittgarn. Blant annet brukte designeren Solveig Hisdal, designeren til Oleana, Ask til alle oppskriftene i boka Dikt i masker. Ask garnet går også igjen i boka fra Fana Husflidslag om Fanatrøyer.

Hifa er merkenavnet på all ull og garn produsert ved familiebedriften Hillesvåg Ullvarefabrikk as. 

Og litt annet garn, tilbehør og stash! Butikken har til og med strikketapet på veggene og hyllene, men det ble det dessverre ikke noe bra bilde av. 

For meg er mye av den kreative prosessen å titte på farger og ta garn. Veldig greit å holde seg informert om hva som finnes, og hva jeg ønsker å bruke.

Mer garn fra Hillesvåg, her sokkegarnet Bonde. Og en svært så strategisk plassert garnvinne for å effektivt gjøre hesper om til nøster. Dette er en butikk som inspirerer en til å sjekke ut tilleggsutstyr og en får veldig lyst til å handle. Så for den som er lettfristet er ikke dette rette butikken, om du ikke har en del ekstra penger å svi av…

Litt handling ble det. Skrekken må være å gå tom for garn, eller hva…?

Sjekk de store sikkerhetsnålene som henger nesten i taket inne i butikken. De minner om de store sikkerhetsnålene jeg selv har, selv om mine nok er litt mindre.

God mat ble det også tid til!

Her er det som ble med hjem i posen. Garnet Ask fra Hifa er et nytt bekjentskap for min del, men det skal ligne på Finullgarn fra Rauma. Dette er også norsk ull, noe som for meg er blitt nokså viktig. Jeg håper bare Ask er jevnere garn enn Finull. Det skal bli kofte av dette garnet også, men det skal jeg komme tilbake til senere!


 

Lik strikkepikens facebookside da vel!

12 kommentarer
    1. Eg har òg handla hos Hillesvåg, men ikkje garn, berre ull. Hadde ikkje høyrt noko om garnet frå Hillesvåg, den gong eg var å handla der, difor blei det ikkje garnkjøp på meg. Når eg ser no at kjende designarar brukar det, må det vera eit kvalitetsstempel.

    2. Dette virker som eit eldorado for garnelskere ja. Eg er litt spent på det Ask garnet eg også. Kunne tenkt meg å prøvd det. Mene g er så redd det klør. Er så pysete på slikt. Men det er jo mulig å strikke ting som ikkje skal direkte på kroppen. Får vel info om garnet hos deg snart. Syns du kjøpte lite eg da. Når eg er inne på sliek forretninger så er eg blakk når eg går ut att. 🙂

    3. gretashobby: Absolutt! Ja, garnet blir spennende å prøve! Syns sånt “stikkegarn” blir veldig mye bedre etter en tur i vaskemaskinen, det er mitt supertriks 🙂 Jada, det kommer info etterhvert!

      Det var ikke plass i kofferten til mer, det er forklaringa 😛

    4. Å, så heldig du er som har fått sjekket garnbutikker i Tromsø. Litt misunnelig nå. Ser fantastisk ut.
      Ikke sant, skrekken er å gå tom for garn. 🙂

    5. En butikk som mangler på listen er jo Bundingen på Jekta 🙂 Den er også helt fantastisk fin, og på en måte “hovedbutikken”. Dit bør du også dra neste gang du er i Tromsø 😉 Jeg elsker Ask fra Hifa. Det er mitt favorittkoftegarn, og jeg er sikker på at du kommer til å like det 🙂

    6. Bundingen på Jekta er nok også tatt med, riktignok på samme punkt som Bundingen Småvaren. Jeg har både vært der og liker begge veldig godt 🙂

      Jeg er spent på garnet 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg