Lange damestrømper i Fabel på pinnene

Jeg ble kontaktet av en dame og hun ønsket seg lange ullsokker. Etter at vi hadde snakket litt sammen var det nok mer tynne lange strømper hun ville ha, altså slike som går et godt stykke over kneet. Hun sa også at hun ikke passet disse standard-størrelsene i butikken, noe som er langt vanligere en hva mange egentlig tror. Kanskje til og med mer vanlig enn å passe det som fås kjøpt i kjedebutikker.

Hun har tatt mål og vi har sett på oppskrifter og garn. Jeg anbefalte henne å gå for et nylonforsterket sokkegarn, for at strømpene skulle ha god slitestyrke. Hun har valg garnet Fabel uni colour i fargen grå nr. 200. Og pinnene har nr. 2,5.

Det var ingen oppskrifter som var slik som hun ville ha, men jeg fant et par lange strømper inne på garnstudio sine sider, og vi ble enige om at jeg kunne bygge på dem og bruke elementer som jeg har erfart er bra.

Jeg har valgt å begynne med en kant på 2 rett og 2 vrang. Så har jeg laget en hullrad som kan tres bånd eller strikk gjennom, om strømpene ikke vil holde seg oppe. Deretter har jeg gått over til 4 rett og 7 vrang. Dette skal etterhvert ende opp som 3 rett og 3 vrang. Jeg har også planer om å strikke vrangbord over hele strømpen også ned på foten, noe som sørger for bedre passform og elastisitet. 

Damestrømper skal det vel bli, hele 75 cm lange!

13 kommentarer
    1. Du har litt av en jobb foran deg, men ser du har planlagt passformen godt. Lykke til med de mange maskene . Heldigvis får du strikket på rundpinne😊

    2. Dette såg kjekt ut og eg fekk lyst til å strikke meg eit par knesokkar, sidan eg går mykje i skjort. Den holrada syns eg var lurt. For ei tid sidan hadde eg eit innlegg på bloggen min frå ei gamal strikkebok med knesokkar i. Den lo eg av, men no har eg endra meining, skal jammen ta den fram og sjå om der kan vera ei brukande oppskrift. 🙂

    3. Dei vert nok fine desse. Eg har også lange strømper på strikke lista mi. Til meg altså. Blir kjekt å sjå desse ferdig. Lurt å ha mønster heile vegen. Det gir god støttte på foten og eg lager alltid hullrad opp på slike strømper. Både til små jenter og store damer. Da holder dei seg oppe.

    4. Ellbjørg Skinderhaug: Ja, stemmer det for det går ikke direkte fort. Men det går heldigvis raskere og raskere når jeg feller, og omgangene blir mindre. Jeg må nok regne med å gå over til strømpepinner etterhvert, men jeg foretrekker å bruke rundpinner så langt som mulig 🙂

    5. Oldemorbloggen: Se der ja 🙂 personlig er jeg stor tilhenger av kjoler og da er jo slike strømper også praktisk. Den hullraden var litt impuls, men den bryter pent opp mellom de ulike ribbestrikkene, og er jo funksjonell i tillegg 🙂

      Du må nok ta frem boka igjen 😉

    6. gretashobby: Ja, det er spennende å se at dem vokser frem! Ja, jeg er tilhenger av vrangbord på sokker/strømper. Om du konsekvent strikker hullrad er det nok en god ide 😉

    7. De der blir helt sikkert veldig flotte og anvendelige. Synes selv at fabel er et fantastisk garn. Har strikket mye i det. Blir spennende å se dem ferdige.

    8. Tone: Ja, jeg satser på det 🙂 Jeg har strikket noen par sokker i fabel, men syns det blir så tynne sokker av det, og det er ikke optimalt for en frossenpinne som meg. Ellers er garnet helt flott 🙂 Alltid spennende å se om ting blir slik en har tenkt 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg