Hårbånd i fargerik elastikk

En veldig enkel måte å gjøre noe mer ut av håret er å bruke hårbånd. 

Det finnes masse fine varianter i butikkene, men de er faktisk veldig enkle og rimelig å lage selv. 

Jeg har brukt Fold Over Elastic (FOE) som jeg har kjøpt på noen få kroner på ebay. Denne elastikken er ca 18 mm bred og disse rullene er på 5 meter. FOE kommer i masse fine farger og mønstre. Den kan brettes på midten og kan fint brukes til halskanter til jerseyplagg. 

Klipp 1 bit på 6 cm – bit som holder alt sammen

Klipp 1 bit på 10 cm – liten sløyfe

Klipp 1 bit på 14 cm – stor sløyfe

Klipp 1 bit på 45 cm – hårbånd

Bruk en lighter, fyrstikk eller et stearinlys til å smelte endene på båndene. Dette sørger for at de ulike delene ikke fliser seg. 

Jeg overlapper båndet med ca 1 cm og syr frem og tilbake.

Sløyfene legger jeg bare inntil hverandre og bruker en bred sikksakk for å holde dem sammen. Dette har jeg valgt fordi det er lite belastning på sløyfene og for at hele sulamitten ikke skal bli unødig tykk.

Så legger jeg hårbånd, stor sløyfe og liten sløyfe midt opp på hverandre og syr frem og tilbake. 

Limet tar jeg først frem når jeg skal legge siste biten rundt sløyfene og hårbåndet. 

Dette fordi at det er umulig å sy den siste biten usynlig på og fordi det er liten belastning på dette stykket. 

Enkelt og greit er det også!

Slik blir de ferdige!

Søte små sløyfer.

Disse passer fint til små jenter, eller større jenter som ikke har blitt skikkelig voksne…

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg