Higgins jakke i halvpatent neste

Det er rimelig kaos for tiden og det virker som jeg holder på med nesten alt. Og det stemmer nok. Men noe er julegaver som ikke kan skrives om og annet er fult publiserbart. Jeg har faktisk kontroll, det er det verste av alt. 

Nå skal jeg i gang med en herrejakke i halvpatent, som er en ny teknikk for meg. Men jeg liker jo nye teknikker, så dette blir interessant. 

Jeg tar utgangspunkt i Higgins jakke i Sandnesgarn sitt hefte til fjells 1011 barn – voksne. Jeg mistenker at dette er et hefte som er utgått, men jeg er selv veldig glad i dette heftet og her er det velbrukt. 

Jakken jeg skal strikke er i utgangspunktet strikket i hele fem flate deler som syes sammen til slutt. Jeg har derimot bestemt meg for å strikke armene rundt og bolen skal strikkes frem og tilbake i ett stykke, i stedet for tre. Deretter skal jeg strikke armene inn på bolen og felle raglanfelling. Det skal bli det fineste og det enkleste, dog med noe forarbeid. Men det er jo greit, for det er slik jeg lærer!

Garnvalget i oppskrifta sto mellom Smart eller Peer Gynt. Siden Peer Gynt er svært holdbart, så det ble dette garnet. Jeg skal bruke fargene brun nr. 3082 til armene, og mørk gråmelert nr. 1053 til bolen. Så har jeg noen flotte brune knapper som passer fint til. 

Det er gøy å strikke noe annet enn tradisjonelle kofter, sånn innimellom!

2 kommentarer
    1. Hei. Eg har ikkje hatt tid til å lese blogger på veldig lenge. Eg har strikket denne jakken til T sist høst. Eg brukte sandnes alpakka eg da. Armene strikket eg rundt. Men strikket resten kvar for seg. Syns det er mye jobb med halvpatent. Eller det går litt seint da. Men T er hvertfall veldig fornøgd med jakken. Einaste han syns den var litt sid. Du er kanskje ferdig med din alt?

    2. gretashobby: Hei! Kjenner til det der, litt Texas her også og travle tider.

      Så klart har du strikket den, virker som du har nesten strikket alt som finnes oppskrift på 😉 den ble sikkert veldig fin i alpakka 🙂

      Ja, det er ikke så kjapt å strikke denne jakken, men jeg syns det blir veldig bra! Mye enklere å strikke frem og tilbake, kontra rundt. Jeg har fått mål av han som skal ha den, og tilpasser deretter, så jeg satser på at den skal passe perfekt 😉

      Neida, jeg er ikke i nærheten av ferdig 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg