Svipptur til Tromsø – ny koftebok – 42 norske kofter

Jeg har vært en kjapp tur i Tromsø. Det har på ingen måte vært fokus på shopping denne gangen, men litt godbiter ble det likevel. Heldigvis ligger en av de beste garnbutikkene jeg vet om bare få meter fra hotellet jeg overnattet på og de hadde til og med fått inn den nyeste kofteboka som jeg hadde lyst å sjekke ut. 

Sandnesgarn har gjort dypdykk i sine arkiver fylt med gamle oppskrifter på tradisjonelle kofter og nå har det blitt en tidsriktig bok. Boka inneholder hele 42 strikkeoppskrifter på ulike kofter, fra hele Norge – Lindesnes til Nordkapp. Det er lite tekst utenom strikkeoppskriftene i denne boka, så her er det lagt til rette for strikke-kofte-maraton! 

Neglene er for anledningen prydet med strikkemønster. Jeg har brukt teknikken nailstamping og utstyret jeg har brukt er å finne her.

Flere av koftene er å finne i to ulike varianter i boka, enten tynt og tykt garn eller tradisjonell fasong og rundfelling. Og begge variantene regnes for en egen kofte å være, så sånn sett er det kanskje ikke helt 42 ulike kofter, men 42 ulike oppskrifter, for å være pinlig korrekt.

//

Tradisjon møter fashion! Her er boka som fornyer 42 norske kofter. Ta en titt! Nå er boka hos bokhandlerne og i vår nettbutikk: http://www.jarenforlag.no/boker/kofter.html #42norskekofter SandnesGarn Jæren Forlag

Posted by Jæren Forlag on 4. november 2015

Det han sine fordeler og ikke minst bakdeler med å bo ute i distriktsnorge. Jeg har i lang tid irritert meg over at det virker som halve Norge har strikket ferdig en ny strikkebok før den kommer til Mo i Rana.

Ja, det er mulig å forhåndsbestille bøker på nett, men jeg er av den konservative typen som liker å bla i bøkene før jeg kjøper dem og da må en visst fint finne seg i å vente. Men her har heldigvis forlaget gitt ut en videosnutt der det blir bladd gjennom boka. Det gir jo et visst inntrykk av hva boka har å by på, et bra tiltak spør du meg!

Her er Sandneskoften avbildet. Kanskje den vakreste kofta i hele boka?

De fleste koftene i denne boka strekker seg fra overvidde fra 85 cm og opp til 130 cm. Så her er det mye og velge mellom for mange, og det er jo veldig fint å inkludere mennesker i mer ulike størrelser enn tidligere, for det vet jeg har vært etterlyst på flere strikkekretser. 

Bildene er veldig streite og enkle. Jeg syns noe av stylingen av modellene trekker fokuset fra kofta som skal vises frem. De er veldig ulike fra de koselige bildene i Kofteboken, som virkelig henter frem godfølelsen. Men selv om jeg ikke syns bildene i seg selv er mest inspirerende er det veldig mange flotte strikkeoppskrifter, men stor variasjon. 

Her er Nordkappkofta avbildet i nye farger. Veldig fin syns nå jeg!

Enkelte kofter er fornyet fasong på, oppskriftene er tilpasset nyere garnsorter og dagens strikkefastheter. Strikkefastheten som brukes i dag kontra tidligere er bløtere og løsere og dermed mer behagelig å ha på. Før ble kofter brukt som ytterplagg og måtte da være tettere, og dermed stivere, for å holde vind og vann ute. Dette var tider før goretex og skalljakker. Det er også benyttet nye og spreke fargekombinasjoner på tradisjonsrike oppskrifter som jeg syns er veldig spennende! 

Bildet er av Haukelikofta.

Og for den som liker rundfelling finnes det oppskrifter på Haukeli, Fana, Rygja, Setesdal, Sagavoll for å nevne noen, i boka.

Haukelikofta har lenge vært populær, men den opprinnelige oppskriften har etter min mening vært veldig ufullstendig med tanke på ulike størrelser. Sandnesgarn har gitt ut en oppskrift i begynnelsen av 2015 på Haukelikofta i Sandes alpakka, men heller ikke her er denne problematikken med størrelser håndtert på en riktig god måte. Jeg er ingen stor tilhenger av oppskrifter der strikkefastheten er det som utgjør forskjellen på de ulike størrelsene. Oppskriften i denne boka er beregnet til garnet Sisu, til pinner nr. 2,5-3 og har størrelsene xs-xxl. Tommel opp for den!

Og når en må til garnbutikken for å handle bøker, er det viss fare for at det blir andre ting med seg hjem. Et nytt sett med skinnende blanke og fine kofteknapper, som jeg skal ha på lur til en eller annen passende ny kofte. 

Litt annet enn strikking ble også handlet inn. Washitape, dekorativ papirtape, med teksten god jul i søte hvite korssting. Tenker den blir flott til nostalgisk gråpapir som innpakning. En sjablong (med strikkemønster…!) som blir super når jeg skal lage julekort og julemerkelapper. Også kom jeg over dette stempelsettet fra Norsk Stempelblad AS med koselig små fraser om ønske om god jul. 

Jeg har tidligere skrevet om Bøvertunkofta mi med rundøkning her.

Intet mindre enn tre fremmede, men veldig hyggelige damer, tok kontakt med meg uavhengig av hverandre for å gi meg meg komplimenter for kofta mi! Kjemepekjekt at kofter er blitt så populært at det er blitt lettere å ta kontakt med koftebrukere og dele ut gode ord. Så en liten oppfordring til meg selv og andre, ser vi noe vi liker sier vi i fra og gleder noen andre!


 

#42NorskeKofter #kofter #Sandnesgarn

Lik strikkepikens facebookside da vell! 

12 kommentarer
    1. Heisann,
      Jeg har fulgt bloggen din i et par uker og jeg beundrer virkelig tolmodigheten din med strikkinga av koftene. Det er inspirerende å lese kritikken din av strikkebøkene dine igså:)

    2. Emma: Hei og så hyggelig at du fant veien inn hit da 🙂

      Det var kjekt å høre! 🙂 men tålmodighet er faktisk noe som kan trenes opp i stor grad 😉

      Bloggen er en refleksjon på det jeg er opptatt av og holder på med, og siden den nye boka ble med hjem er det jo på sin plass å si noe om den 🙂

    3. Hei, så artig at du har vært i Tromsø. Det hadde vært artig om jeg hadde støtt på deg 🙂 stilige negler. Ser ut til å være fine kofter i boka. Så artig å være på shopping i annen by. Kanskje det hjelper å snakke med innhaverene av butikkene om bøkene. Blir bøkene solgt, tar de gjerne inn flere..

    4. fjellgeitbundingen: Ja, Tromsø er en veldig trivelig by med et helt annet utvalg enn Mo i Rana! Ja, det hadde vært koselig 🙂

      Måtte jo ha passende negler for anledningen 😛

      Ja, det hadde sikkert vært lurt å snakke med bokhandlene om dette. Men oppdaget til min store glede at boka nå var kommet inn på min lokale garnbutikk, så fremover skal jeg sjekke der fremfor bokhandlene 🙂

    5. Endelig en bok som gir flere størrelser på samme kofte! Det er et stooooort pluss!
      Ellers ser det ut som det er de “vanligste” koftene som nok en gang har kommet i bokform. Flott bok, men var det noe nytt i den? Sånn egentlig?
      Så koselig å få positive kommentarer! Det tror jeg de fleste av oss kan lære av 🙂
      Ønsker deg en fin strikke-dag!

    6. Guri: Ja, denne boka er noe litt annet 🙂 de gode gamle klassikerne er med, men det er flere kofter jeg ikke har sett tidligere, eller som jeg har ønsket finnes i rundfelling. Men nå er jo dette gamle oppskrifter fra 50-60- tallet så ingenting er vel egentlig helt nytt.

      Du må nok bla i boka for å finne ut om denne er noe for deg 🙂

      Ja, jeg prøver å ha fokus på dette fordi jeg syns det er så viktig. Det er i allefall veldig hyggelig å høre! 🙂 En flott kreativ dag til deg også 🙂 🙂

    7. Så fin gjennomgang av boken. Har vurdert litt att og fram, på om jeg skal ha denne, eller Kofteboken 2, eller begge. Mulig det må bli begge, for du nevnte flere av mine favoritter med rundfelling:)

    8. Hei!
      Jeg kom akkurat over bloggen din i går og ble sittende og lese halve dagen 🙂 Du strikker så mye fint og er utrolig nøye og kreativ, og forklaringene dine er helt fantastiske. Jeg lærte så mye nytt bare gjennom det jeg leste i går, så jeg gleder meg til å lese videre 🙂 Og jeg fikk flere gode tips til garn jeg vil prøve, noe som også er utrolig nyttig!
      Takk for en kjempefin blogg, jeg kommer til å sitte klistret for hvert nye innlegg fremover 🙂

    9. Maja: Takk 🙂 Jeg ble ordentlig frista først når jeg hadde bladd i boka. Så da ble den med hjem. Og de rundfellingskoftene var absolutt tungtveiende for den avgjørelsen 🙂

      Jeg skal så absolutt sjekke ut kofteboken 2 også, og jeg vurderer fortløpende å sette den på ønskelista til jul 🙂 Må nok utvide bokhylla snart… 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg