Hvordan få fine økinger på halvpatent og ribb 1 rett og 1 vrang?

Jeg holder nå på å strikke Higgins jakke. Den strikkes i halvpatent og jeg har tidligere skrevet om hvordan strikke halvpatent? 

Halvpatent er i likhet med ribbestrikk i 1 rett og 1 vrang, delelig på 2. Jeg strikker nå på en arm og den skal ha en hel del økinger, men å øke på vanlig måte vil skape kluss i mønsteret. Så her må det noe ny tenkning til. 

Jeg har også skrevet om hvordan få fine fellinger på halvpatent og ribb med 1 rett og 1 vr? 

Jeg har tidligere vært borte i at 1 maske kan bli til 3 masker, med å øke med 2 masker i maska som var utgangspunktet. 1 + 2 = 3 Det regnestykket passer fint med et mønster som har rapporter som består av 2 masker. Ergo det legges til en helt ny rapport for hver øking.

Vanligvis på armer markerer en første maske på omgangen som midtmaske og øker 1 maske på hver side av denne. Her er det midtmaska som faktisk blir til flere masker.

Jeg skal øke med 2 masker og har dermed brukt øking alternativ 2.

Og ut fra en rett maske, som er midtmaska, blir det da 1 rett, 1 kast og 1 rett. Videre strikkes maskene slik 1 rett, 1 vrang og 1 rett og blir integrert i mønsteret.

Når den midterste maska er en vrang maske blir økingen litt annerledes, men ganske lit i prinsippet, 1 vrang, 1 kast og 1 vrang. Videre strikkes disse 1 vrang, 1 rett og 1 vrang.

Midtmaska blir annenhver øking rett og annenhver vrang, dette siden jeg hele tiden øker med 2 masker.

Med å øke integrert i mønsteret blir resultatet mye mer ryddig, og det liker jeg jo!


 

#halvpatent #ribbestrikk #økinger

Lik strikkepikens facebookside og bli jevnlig oppdatert med nye teknikker og annet kreativt!

5 kommentarer
    1. Hei fra Vancouver
      Du er en fantastisk “strikkerske”. Det er ikke mange som liker å prøve nye metoder. De holder seg til det gode og gamle. Tusen takk for nye ideer.
      Jeg skriver ang strikkeskolen! Jeg lurer på hvordan man best finner riktig str. når man strikker f eks kofte. Jeg strikket nettopp en til sønnen min som er høy og slank, og jeg trodde det var best å lage den smal. Feil !!! Den har isatte ermer, og på grunn av at den er så smal sitter ermet for høyt oppe og virker da trang under armene.
      Nå lurer jeg på hvordan man velger riktig str. Det er jo veldig ergelig når det ikke sitter som det skal
      Takk for hyggelig blog. Jeg følger med. Vennlig hilsen fra Elisabeth

    2. Elisabeth: Hei og takk for en veldig hyggelig kommentar, helt fra Vancouver! 😀 Veldig kjekt å ha kontakt med lesere i alle deler av verden 🙂

      Ja, jeg liker å prøve nye ting, og det jeg frykter mest er å stagnere min utvikling. Sånt blir det kreative krumspring av 😉

      Hm. Det du spør om har jeg ikke noe enkelt og godt svar på, men jeg har støtt på dette problemet selv og jeg skal komme med noen erfaringer.

      For å finne riktig størrelse på plagget jeg skal strikke måler jeg først overvidden som er rundt brystet. Noen ganger er hoftevidde og midjevidde større enn overvidden og da bruker jeg dette som referansepunkt og bestemmer vidden ut fra det videste punktet av disse 3.

      Så det er ikke nødvendigvis feil å velge en lang og smal koftemodell til en høy og slank mann. Men dette med armhullene kan bli et problem, hvorfor dette blir et problem noen ganger og andre ikke, har jeg ikke noe bra svar på. Den enkleste løsningen er å prøve bolen før montering, altså når den er sydd og klippet i front og med ermehull etter skuldersømmen er sydd. Dette skal gi en grei indikasjon på hvordan du ligger an. Er armshullene for trange er det lurt å lage litt ekstra vide. (sy og klippe litt lenger ned)
      Når du gjør dette må du rekke opp øverste del av armen og øke ut ganske hyppig de siste 2-4 cm.

      En annet ting som kan stramme er belegget på innsiden. Her øker jeg som regel 2 masker midt under armen annen hver omgang. Da blir det en del videre enn armen, men det blir veldig fint på innsiden.

      Håper dette hjelper deg på vei 🙂 Så er du selvfølgelig hjertelig velkommen innom når det måtte passe 🙂

    3. Hei!

      Innser at det er veldig lenge siden dette innlegget ble lagt ut, men jeg sitter med dette akkurat nå og trenger hjelp.

      Betyr 1 rett 1 kast 1 rett at jeg skal strikke en rett, men ikke ta masken av venstre pinne. Så gjør jeg et kast om høyre pinne, og strikker en rett til i den samme masken som jeg strikket den første rette masken?

      Og jeg jobber med en arm med 8 masker på hver strømpepinner. Den aller første masken er rett. Da er det denne som er midtmasken og som jeg skal gjøre det jeg skrev over med?

      Hadde satt kjempestor pris på svar!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg